Talous- ja palkkahallinnon ulkoistaminen edelleen kasvussa, osaaminen ja laatu nousevat kyselyssä kärkeen

Taloushallintoliitto tutkii talous- ja palkkahallinnon ulkoistamiseen liittyviä tekijöitä. Ensimmäiset tutkimustulokset viittaavat siihen, että ulkoistamisessa osaaminen ja laatu nousevat ratkaiseviksi tekijöiksi kumppanivalinnassa. Administerin myyntijohtaja Jussi Jaakkola uskoo ulkoistamistrendin jatkuvan myös tulevina vuosina.

Yhtenä tekijänä talous- ja palkkahallinnon ulkoistamiseen on yrityksen keskittyminen omaan ydinliiketoimintaan. Tällä hetkellä yritysvastaajista palkkahallinnon tekee kokonaan itse vain 39 % yrityksistä, 40 % on ulkoistanut palkkahallinnon kokonaan ja 21 % on ulkoistanut osia siitä.  Taloushallinnon osalta vain 24 % tekee sen itse, kokonaan ulkoistettuna 32 % ja 43 % osittain ulkoistettuna.

"Markkinoilla riittää kysyntää hyvin, kuten alustavat tutkimustuloksetkin osoittavat. Uskon, että viime vuosina nähty ulkoistamistrendi jatkuu myös tulevina vuosina. Administer on jo nyt liikevaihdolla mitattuna yksi suurimmista taloushallintopalvelujen tarjoajista Suomessa sekä palkkalaskelmien määrällä mitattuna Suomen suurin HR- ja palkkahallintopalvelujen tarjoaja," sanoo myyntijohtaja Jussi Jaakkola Administer-konsernista.

Vastaajat nostivat tärkeimmiksi tekijöiksi palvelujen ulkoistamisessa kumppanin osaamisen ja laadukkaan työn. Vastauksissa korostuu myös yhden kumppanin suosiminen ja kumppanuudessa panostetaan pitkäjänteisyyteen.

"Meillä Administerissä on iso joukko pitkäaikaisia asiakkaita, joiden kanssa yhteistyötä on tehty vuosikausia. Taloushallinto- tai palkkakumppania ei ihan heppoisista syistä vaihdeta, vaan arvostetaan pysyvyyttä.  Digitaalisuuden kasvusta ja järjestelmien tehokkuudesta huolimatta osaaminen korostuu tuloksissa vahvasti, ja se on myös oman kokemukseni mukaan asiakkaidemme tärkein vaatimus. Panostamme asiakastyötä tekevän henkilöstömme jatkuvaan koulutukseen, hyvänä esimerkkinä tästä arvostetut KLT- ja PHT-tutkinnot, jotka tarjoamme kaikille halukkaille," Jaakkola sanoo.

Tutkimuksesta vastaa Aula Research ja sen on tilannut Taloushallintoliitto yhdessä jäsenyritystensä kanssa. Tutkimuksessa on vielä vastausaikaa jäljellä, ja lopulliset tulokset valmistuvat kesäkuussa. Kohderyhmänä on kaikki Suomen yritykset pienistä keskisuuriin ja suuryrityksiin sekä kunnat ja kaupungit.

Lisätiedot:
Jussi Jaakkola
Myyntijohtaja

Administer-konserni on suomalainen vuonna 1985 perustettu talous- ja palkkahallinnon palveluja, konsultointipalveluja sekä ohjelmistopalveluja tarjoava yhtiö. Asiakkainamme on kaikenkokoisia organisaatioita pk-yrityksistä suuryrityksiin sekä kuntiin. Tavoitteenamme on uudistaa taloushallintapalvelujen markkinoita kehittämällä uutta teknologiaa ja uusia ratkaisuja. Olemme liikevaihdolla mitattuna yksi suurimmista taloushallintopalvelujen sekä HR- ja palkkahallintopalvelujen tarjoajista Suomessa. Vuonna 2021 liikevaihtomme oli 42 miljoonaa euroa ja työllistimme noin 600 taloushallinnon ammattilaista.