Talous ja nuoret TAT: talousopetus korkeatasoista, yksilöiden osaamiserot huolestuttavat

Suomalaisten nuorten talousosaaminen on PISA-tutkimuksen mukaan korkeatasoista. On myönteistä, ettei tuloksissa ole havaittavissa alueellisia tai koulujen välisiä eroja. Sen sijaan oppilaiden suuret osaamiserot taloudessa ja niiden kytkeytyminen OECD-keskiarvoa voimakkaammin oppilaan sosioekonomiseen taustaan ovat huolestuttavia.

Lue Talous ja nuoret TATin talouskoulutuksen asiantuntija Eija Seppäsen analyysi talousosaamisen PISA-tuloksista TATin verkkosivuilta.

PISA-tutkimuksen mukaan suomalaiset opettajat osaavat opettaa taloutta hyvin. Opettajilta saadulla tiedolla oli vertailumaiden voimakkain yhteys osaamiseen.

Suomessa talousosaaminen jakaantuu hyvin tasaisesti koulujen välillä. Koulujen väliset erot olivat koko 20 maan joukossa tutkimuksen pienimpiä. Myöskään alueellisia tai koulun sijaintipaikkaan kiinnittyviä eroja ei havaittu.

Nämä tutkimustulokset kertovat suomalaisten opettajien korkeasta ammattitaidosta, ja siitä, että opettajat toteuttavat yhteistä opetussuunnitelmaa. Suomessa annetaan tasalaatuista opetusta läpi valtakunnan

Yksilötasolla suuria vaihteluita

Tuloksissa huolestuttaa se, että Suomessa koulujen sisäinen vaihtelu oli koko tutkimuksen suurintaSamasta koulusta löytyi kaikkein heikoimpia kuin myös talousosaamisen huippujakin.

Oppilaiden sosioekonominen tausta vaikuttaa talousosaamiseen Suomessa vertailumaista toiseksi eniten. Tämä näkyi erityisesti alimpaan sosioekonomiseen neljännekseen kuuluvien oppilaiden heikkona osaamisena ja ylimpään neljännekseen kuuluvien oppilaiden vahvana osaamisena.

”Meillä on Suomessa käynnissä kansallisen talousosaamisen strategian valmistelu. Tässä työssä tulee nyt miettiä keinoja, joilla talousosaamisen eroja voidaan kaventaa. Jokaisen nuoren tulee taustastaan riippumatta saada eväät tehdä fiksuja taloudellisia päätöksiä. Talousosaamisen parantaminen on tasa-arvoteko, josta hyötyy koko yhteiskunta”, TATin toimitusjohtaja Jenni Järvelä kommentoi.

PISA-tutkimuksen tulokset antavat jo osviittaa siitä, miten talousosaamista voitaisiin vielä parantaa.

”Kiinnostavaa tuloksissa on se, miten nuoren oma kiinnostus vaikutti myönteisesti osaamisen tasoon. Meidän on kehitettävä innostavia tapoja opettaa ja oppia taloutta, kuten esimerkiksi Talous ja nuoret TATin Yrityskylissä on onnistuttu tekemään”, Järvelä jatkaa.

Mitä PISA-tuloksista pitäisi oppia?

• Kotona tehtävään talouskasvatukseen tarvitaan tukea, sillä omalla taustalla on vaikutusta talousosaamisen tasoon
  • Opettajien talousopetuksen valmiudet on turvattava tuleville vuosille, opettajankoulutukseen pitää lisätä pakollisia talousopintoja
  • Talousopetuksen lisäämiselle on hyvä momentum – nuoret ovat kiinnostuneita rahasta ja heillä on hyvät valmiudet oman taloutensa hallintaan
  • Tarvitaan lisää panostuksia innostavaan talouden opetukseen, jotta nuorten oma kiinnostus herää

Lue koko analyysi tat.fi

Talous ja nuoret TAT on valtakunnallinen vaikuttaja. Autamme nuoria kehittämään talous- ja työelämätaitoja sekä innostumaan yrittäjyydestä.

Yrittäjyystaitojen työkalupakki Tralla.fi on nyt auki20.4.2020 10:00:00 EESTTiedote

Tralla.fi on maksuton palvelu opettajille ja kaikille yrittäjyyskasvatuksen toimijoille. Palvelu tarjoaa laajan valikoiman materiaaleja, malleja ja työkaluja yrittäjyystaitojen kehittämiseen helposti yhdestä paikasta. ”Tralla-palvelun avulla yrittäjyystaitojen harjoitteleminen on mahdollista kaikissa oppiaineissa eri koulutusasteilla. Haluamme tarjota heti käyttöön otettavia työkaluja, jotta mahdollisimman moni suomalainen lapsi ja nuori pääsisi kehittämään yrittäjämäisiä tietojaan, taitojaan ja asenteitaan. Trallan motto onkin jatkossa Yrittäjyystaidot kuuluvat kaikille”, Trallan projektipäällikkö Suvi Kytöharju kertoo. Trallasta löytyy eri oppiaineisiin muun muassa erilaisia valmiita tehtäviä, ideoita hyvistä käytännöistä, videoita sekä vinkkejä erilaisista peleistä ja sovelluksista, jotka kehittävät yrittäjyysosaamista. Osa materiaaleista soveltuu myös hyvin etäopiskeluun. Kevään aikana sivuston kieliversiota kehitetään ja lähikuukausina palveluun voi lisätä muun muassa materiaalia