Talous & Yhteiskunta 3/2022 | Taloustieteellä on työkaluja torjua ilmastonmuutosta

Taloustiede osallistuu ilmastotalkoisiin kehittämällä malleja, joilla siirtyminen fossiilivapaisiin tulee halvemmaksi kuin nykymeno.

Robbie Andrew, CICERO Center for International Climate Research, 2020.

Ilmastomallinnusten käyrät jyrkkenevät sitä mukaa, kun ikkuna sulkeutuu. Tosielämässä niiden kuvaamiin yhtäkkisiin päästöpudotuksiin ei pystytä.

”Kauniisti laskevat päästökäyrät saattavatkin antaa liian ruusuisen kuvan edessä olevista haasteista, ja pahimmillaan eriyttää päätöksentekoa politiikassa ja yrityksissä todellisuudesta”, kirjoittaa kansanedustaja Atte Harjanne uusimmassa Talous & Yhteiskunta -lehdessä (3/2022).

Toivoa silti on; taloustiede tarjoaa uusia keinoja vaikuttaa ilmaston lämpenemiseen. Ympäristötalouden apulaisprofessori Lassi Ahlvik kertoo parhaat konstit tehdä uusien öljy- ja kaasulähteitten avaamisesta kannattamatonta.

Myös nykyisten kalliitten ja tehottomien hallinnollisesti määräytyvien tukien tilalle on vaihtoehto.

”Tarjouskilpailun avulla uusiutuvien energioiden tuet voidaan asettaa tasolle, joka minimoi sekä kustannukset että tuista aiheutuvat markkinavääristymät”, kirjoittavat Energiaviraston johtaja Pekka Ripatti ja kilpailutusasiantuntija Roland Magnusson.

Japanissa vanhoista perintökimonoista on ryhdytty valmistamaan länsimaisia vaatteita. Tohtori Savu Rovanto ja Aalto-yliopiston apulaisprofessori Max Finne pohtivat kiertotalouden kulttuurisia eroja ja yrittäjien motivaatioita.

Muuta:

Europarlamentaarikko Silvia Modig avaa EU:n uuden ilmastopaketin ja kertoo, mistä Suomeen saadaan lisää työpaikkoja.

Suomen Pankin pääjohtaja Olli Rehn lupaa lisää koronnostoja ja kommentoi Venäjän hyökkäyssodan vaikutuksia sekä maatalouden energiaomavaraisuutta.

Yhteystiedot:

Robbie Andrew, CICERO Center for International Climate Research, 2020.

M&A-podcast: Valtiollisia valheita13.1.2023 06:00:00 EET | Tiedote

Vaikka propaganda olisi läpinäkyvää ja kömpelöä, ällistyttävän usein se vaikuttaa silti. Venäjän sotapropaganda sotkee ajatuksia, vaihtaa tarinaa ja jopa viihdyttää. M&A:n uusi jakso avaa, miten alamaisten mieliä mankeloidaan ja mihin propagandan teho perustuu. Toinen hätkähdyttävä kysymyksemme kuuluu: ovatko valtiot ja valtahierarkiat levy, joka jäi puolivahingossa päälle? Arkeologit haastavat nyt yhteiskuntatieteen ja väittävät, että alkukantaiset yhteisöt olivat poliittisesti luovempia kuin tajusimmekaan.

Ennustearvio: Julkiselle taloudelle kuuluu muutakin kuin huonoa19.12.2022 07:00:00 EET | Tiedote

Työn ja talouden tutkimus LABORE julkisti syksyn talousennusteensa kolme kuukautta sitten syyskuun 14. päivänä. Sen mukaan kuluvan vuoden talouskasvu olisi 1,8 prosenttia, ensi vuoden talouskasvu olisi 0,7 prosenttia ja vuoden 2024 talouskasvu olisi 2,1 prosenttia. Ennusteessa arvioimme, että Venäjän kanssa käytävän kaupan hiipumisen vaikutukset Suomen talouteen jäisivät melko vähäisiksi ja että Venäjän Ukrainassa käymä hyökkäyssota vaikuttaisi Suomen talouteen ensisijaisesti energiakriisin sekä kansainvälisen talouskasvun hiipumisen välityksellä. Nämä arviot vaikuttavat edelleen perustelluilta.