Talousguru valitaan keskiviikkona – Seuraa suorana verkosta!

​Lukiolaisten vuoden Talousguru valitaan tulevana keskiviikkona viihdyttävien talousaiheisten pariväittelyiden päätteeksi. Talousguru-kilpailun huipentavaa väittelyosuutta ja Talousgurun kruunaamista voit seurata suorana Kauppalehden verkkosivuilta 26.2. klo 15.00 alkaen!

Suoraa lähetystä pääset seuraamaan tähän Kauppalehden uutiseen upotettavasta videosoittimesta.

Kilpailijat joutuvat väittelyssä puolustamaan arvottuja näkökantoja, joten suullinen väittely testaa kykyä ajatella talousasioita useasta näkökulmasta. Esimerkiksi edellisvuonna yksi väite oli, pitäisikö Ruotsin ottaa käyttöön eurot vai ei.

Eri puolilta Suomea tulevia finalisteja on 14, joten tasokkaita väittelyjä nähdään peräti seitsemän kappaletta. Talousguruksi valitaan se, jonka yhteispisteet väittelystä ja aiemmin aamulla käydystä kirjallisesta osuudesta ovat korkeimmat.

Kauppalehden lisäksi kilpailua tukevat tänä vuonna Talous ja nuoret TAT, Taloustoimittajat ry ja Suomen lukiolaisten liitto. Kilpailun järjestävät Finanssiala ry, FINE Vakuutus- ja rahoitusneuvonta ja Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ry.

Millaisia vinkkejä aiempien vuosien finalistit antavat tämän vuoden guruille? Katso videovinkit Kauppalehdestä!

Tutustu myös Kauppalehden juttusarjaan vanhoista voittajista.

Finanssiala ry myös haastatteli kahta loppukilpailijaa, Essi Helmistä ja Lauri Hannikaista, finaaliin valinnan jälkeen.

Vuoden 2020 Talousguru-finalistit

Etelä-Tapiolan lukio  Joel Vanhanen
Helsingin suomalaisen yhteiskoulun lukio  Kaius Kumpulainen
Helsingin yliopiston Viikin normaalikoulu  Lauri Hannikainen
Jyväskylän normaalikoulun lukio  Olavi Kaskisaari
Kallion lukio  Ossipekka Teinilä
Kuopion klassillinen lukio  Risto Virtaharju
Kuusamon lukio  Heikki Kataja
Lahden yhteiskoulu  Essi Helminen
Lauttakylän lukio  Miikka Oinonen
Mynämäen lukio  Kristian Nokka
Ressun lukio  Teresa Paatero
Tampereen lyseon lukio  Matias Mäkiranta
Tampereen yliopiston normaalikoulun lukio  Niki Nurmi
Turun suomalaisen yhteiskoulun lukio Ossi Lehtihuhta

Keskeytysvakuutus korvaa harvoin koronasulkemisia25.3.2020 12:58:39 EETTiedote

Ravintoloiden ja kahviloiden sulkeminen koronavirusepidemian vuoksi ei lähtökohtaisesti laukaise korvaustenmaksua yritysten keskeytysvakuutuksista. Vain erittäin pieni osa vakuutuksista voi rajoitetusti korvata toiminnan keskeytymistä tilanteessa, jossa poikkeusoloissa annetulla lailla suljetaan kokonaan ravintola- ja kahvilatoiminta Suomessa. Vakuutukset on rakennettu normaalioloihin eikä niillä voida kattaa kaikkea liiketoimintaa. Nyt onkin syytä tutkia oman vakuutuksen ehdot tarkkaan.

Fivan päätös laskea pääomavaatimuksia lisää pankkien luotonantokykyä18.3.2020 09:22:26 EETTiedote

Finanssiala ry (FA) tervehtii ilolla Finanssivalvonnan päätöstä laskea suomalaisten luottolaitosten pääomavaatimuksia. Päätös lisää suomalaisten pankkien luotonantokykyä arviolta 52 miljardilla eurolla. Tämä yhdessä muiden maiden makrovakausvalvojien päätösten kanssa lisää laskennallista luotonantokapasiteettia suomalaisille yrityksille ja kotitalouksille arviolta 30 miljardilla eurolla.