Talousguruksi havitteli yli tuhat lukiolaista – 14 finaaliin

​Vuotuisen lukiolaisten Talousguru-kisan finalistit on valittu. Mukaan kisaan ilmoittautui 122 koulua, joissa osallistuneiden oppilaiden määrä vaihteli yhden ja reilun kolmenkymmenen välillä. Talousgurun titteli ratkaistaan kaksipäiväisessä finaalissa 1.-2.3. Helsingissä.

Yhteensä alkukilpailuun osallistui noin 1 100 lukiolaista. Alkukilpailu pidettiin samaan aikaan kaikissa lukioissa eri puolilla Suomea. Kilpailu on tunnettu kovatasoisuudestaan. Finaaliin päässeille ja siellä menestyneille on palkinnoksi tarjolla opiskelupaikkoja lukuisissa Suomen korkeakouluissa. Opiskelupaikkoja tarjoavat Aalto-yliopisto, Hanken-kauppakorkeakoulu, Helsingin yliopisto, Jyväskylän yliopisto, Lapin ammattikorkeakoulu ja Tampereen yliopisto.

Finaaliin valitut ovat:

• Henttonen Niklas       Gymnasiet Lärkan
  • Inola Inkki                   Laukaan lukio
  • Jaakkonen Iiro           Tampereen lyseon lukio
  • Mishin Alex                Turun Suomalaisen yhteiskoulun lukio
  • Pistemaa Konsta        Kuopion Klassillinen lukio
  • Rauhala Samuel         Paimion lukio
  • Rikkinen Reko            Lahden yhteiskoulu
  • Suominen Kristian     Kauniaisten lukio
  • Syvälahti Onni            Puolalanmäen lukio
  • Tikanoja Eemu            Töölön yhteiskoulu
  • Tuomikoski Tuukka    Kastellin lukio
  • Tuovinen Väinö           Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu
  • Vanhala Mikko             Kyrönmaan lukio
  • Väätäjä Santeri            Kerttulin lukio

Alkukilpailussa maksamisen muutosta

Tänä vuonna alkukilpailun kysymyksissä oli tehtäviä liittyen maksamisen muutoksesta sekä suomalaisten velkaantumisen ja varallisuuden kertymisestä. Yhdistelytehtävässä piti erottaa talouskehitystä kuvaavien käyrien perusteella maita toisistaan.

Kaksipäiväisessä finaalissa on sekä kirjallinen että suullinen osuus. Suullisessa osuudessa kilpailijat väittelevät toisiaan vastaan ja puolustavat kantoja, joiden takana eivät välttämättä itse seiso. Tarkoitus on mitata argumentaatiotaitoja.

Finaalitapahtumassa palkitaan myös tämän vuoden #Tubetatonni-kisan voittaja. #Tubetatonni on videokilpailu kaikille yli 15-vuotiaille nuorille, jotka voivat kertoa videolla omista mokistaan, opeistaan ja kokemuksistaan rahankäyttöön liittyen.

Talousguru-kisan järjestävät Finanssiala ry, Historian ja yhteiskuntaopin opettajien liitto HYOL ja FINEn Vakuutus- ja rahoitusneuvonta. Yhteistyössä ovat mukana myös Taloustoimittajien yhdistys ja Suomen Lukiolaisten Liitto.

Jussi Karhunen, asiantuntija, talousosaaminen ja media, FA: 020 793 4297
Elina Antila, viestintäpäällikkö, FINE: 040 548 3838
Kirsi Ruhanen, toiminnanjohtaja, HYOL: 044 303 1789

Vakuutuspetoksia tehtaillaan arviolta 30 miljoonan euron edestä18.7.2018 16:02Tiedote

Vakuutuspetoksissa tekotapojen kirjo on suuri: silmälaseista tuhopolttojen kautta valekuolleisiin. Vahinkoja lavastetaan, tehdään tahallaan tai liioitellaan. Kun vahinkoilmoitukseen liittyy petosepäily tai muuta merkittävää epäselvyyttä, vahinkokäsittelyyn tulevat usein mukaan vakuutustutkijat, kansanomaisemmin vakuutusetsivät. Viime vuonna vakuutustutkijoiden työn tuloksena epäselviä vahinkoilmoituksia paljastui arviolta 30 miljoonan euron edestä. Osa näistä oli petoksia, osassa vaadittua korvausta alennettiin tai se evättiin kokonaan. Mikäli nämä epäselvät vahingot olisi korvattu, koko summa olisi tullut rehellisten vakuutuksenottajien maksettavaksi.