Talouskatsaus 1/2017: Kiinteistöpalvelualan näkymät vahvistuneet - työllisyyden ennustetaan kasvavan

Kiinteistöpalvelualan näkymät ovat vähän aiempaa vahvemmat ja hiukan myönteisemmät kuin palveluissa keskimäärin, selviää alan tuoreesta talouskatsauksesta. Suhdannetilanne on kohentunut hieman ollen kuitenkin yhä alle keskimääräisen. Nyt vauhditusta saattaa olla tulossa, kun useimmilla aloilla on kasvun merkkejä. Yritysten odotetaan lisäävän sekä osa- että kokoaikaista henkilöstöään.

Alan liikevaihto on lisääntynyt tasaisesti, reilut 4 prosenttia vuodesta 2015. EK:n tuoreessa suhdannebarometrissa kiinteistöpalvelujen näkymät paranivatkin muita palvelualoja enemmän. Myös suhdannetilanne koheni, vaikka alan myyntiodotukset lähikuukausille lopahtivat. Kiinteistöpalveluissa kasvu on jatkunut pikemminkin suhdanteista riippumatta kuin niiden ansiosta.

"Kiinteistöpalveluala ei ole aivan niin suhdanneriippuvainen kuin moni muu toimiala. Kiinteistöjä täytyy joka tapauksessa hoitaa kaikissa taloudellisissa suhdanteissa", sanoo Kiinteistötyönantajat ry:n toimitusjohtaja Pia Gramén.

Lähes puolet yrityksistä arvioi lisäävän henkilöstöään

Kiinteistöpalveluala ja sen työllisyys ovat kasvaneet merkittävästi viimeiset neljä vuosikymmentä. Vuodesta 1975 alan työllisyys on kohonnut 2,6-kertaiseksi, kun koko palvelusektorin työllisyys on samana aikana noussut vain 1,6-kertaiseksi. Koko kansantaloudessa työllisyys on lisääntynyt 40 vuodessa vain 7,6 prosenttia. Kehityskulku kuvastaa kansantalouden rakenteellista muutosta: palvelutuotannon lisääntyessä myös työllisiä on siirtynyt muilta sektoreilta palveluihin.

Vuonna 2016 alan työllisyys heikkeni hetkellisesti kolme vuotta kestäneen vahvan kasvukauden jälkeen. EK:n henkilöstö- ja koulutustiedustelussa yli 40 prosenttia kiinteistöpalvelualan vastaajista arvioi kuitenkin lisäävän henkilöstöään vuonna 2017. Vähennystä harkitsevia oli vain prosentti. Lisäystä odotetaan sekä osa- että kokoaikaiseen henkilöstöön.

Rekrytointivaikeuksista raportoi noin 85 prosenttia yrityksistä. Yleisimpinä syinä olivat pula hakijoista ja toisaalta hakijoiden osaamisen soveltuminen työelämän tarpeisiin.

Yksityinen kiinteistöpalveluala työllistää noin 90 000 henkilöä. Henkilöstö- ja koulutustiedustelun mukaan yli 90 prosenttia on vakituisissa työsuhteissa. Yli 60 prosenttia on vakituisia kokoaikaisia työntekijöitä ja vakituisia osa-aikaisia työntekijöitä on vajaa kolmannes. Vain 6 prosenttia on määräaikaisissa työtehtävissä. Niin ikään vuokratyön osuus on vain reilu prosentti.

Kiinteistöpalvelualan talouskatsaus 1 /2017

Lisätietoja: Pia Gramén, toimitusjohtaja, Kiinteistötyönantajat ry, puh. 040 820 7599

Kiinteistöpalveluja ovat muun muassa siivous, kiinteistöhuolto, ulkoalueiden hoito, tekniset palvelut ja energianhallintapalvelut sekä aula- ja turvapalvelut.

Kiinteistötyönantajat ry on kiinteistöalalla toimivien yritysten ja yhteisöjen työmarkkinaedunvalvoja ja kiinteistöpalvelualan toimialajärjestö. Noin 400 jäsenyritystämme tuottavat arvoa suomalaisten arkeen kiinteistöjen hoito- ja ylläpitopalveluilla, erilaisilla toimitila- ja käyttäjäpalveluilla sekä kiinteistöjen hallinnointipalveluilla.

Eero Hautaniemi Kiinteistötyönantajien hallituksen puheenjohtajaksi 20212.11.2020 16:06:50 EET | Tiedote

Lassila & Tikanoja Oyj:n toimitusjohtaja Eero Hautaniemi on valittu Kiinteistötyönantajat ry:n hallituksen puheenjohtajaksi vuodelle 2021. Asiasta päätti Kiinteistötyönantajien liittokokous 29.10.2020. Hallituksen varapuheenjohtajana jatkaa Rovanapa Oy:n toimitusjohtaja Kalevi Ranta. Kiinteistötyönantajien hallituksessa on kymmenen jäsentä ja kaksi varajäsentä. Uudeksi jäseneksi hallitukseen valittiin HH-Kiinteistöpalvelut Oy:n toimitusjohtaja Tokke Salonen ja uudeksi varajäseneksi Siskon Siivous Oy:n toimitusjohtaja Terhi Kotkansalo. Uusi hallitus aloittaa toimikautensa 1.1.2021. Kiinteistötyönantajat ry:n hallitus 2021: Toimitusjohtaja Eero Hautaniemi Lassila & Tikanoja Oyj (pj.) Toimitusjohtaja Kalevi Ranta Rovanapa Oy (varapj.) Toimitusjohtaja Teemu Halenius Akseli Kiinteistöpalvelut Oy Toimitusjohtaja Ismo Heikkonen RTK-Palvelu Oy Toimitusjohtaja Juhapekka Joronen SOL Palvelut Oy Toimitusjohtaja Heli Karppinen Kajaanin Huoltokeskus Oy Toimitusjohtaja Tokke Salonen HH-Kiinteistöpal

Kiinteistötyönantajat ja PAM: Veronumeroa koskeva lainsäädäntö ulotettava kiinteistöpalvelualalle21.9.2020 08:00:07 EEST | Tiedote

Kiinteistötyönantajat ja Palvelualojen ammattiliitto PAM vaativat, että rakennusalalla käytössä oleva työntekijöiden veronumeropakko on laajennettava koskemaan myös kiinteistöpalvelualaa. Kiinteistöpalveluala kattaa siivouksen, kiinteistöhuollon, ulkoalueiden hoidon, energianhallinta- ja tekniset palvelut sekä erilaiset toimitila- ja käyttäjäpalvelut.

Kiinteistötyönantajat ry: Yrityksille suoraa rahallista tukea ja maksuhelpotuksia lainojen sijaan1.4.2020 16:27:10 EEST | Tiedote