Talouskatsaus 2/2018: Kiinteistöpalvelujen kasvava kysyntä kärjistää alan rekrytointihaasteita

Positiivinen taloustilanne ja rakentamisen kasvavat volyymit tukevat kiinteistöalaa ja kasvattavat myös kiinteistöpalvelujen kysyntää. Tämä selviää tuoreesta Kiinteistöalan talouskatsauksesta. Kiinteistöpalvelualan hyvästä vedosta huolimatta alaa jo ennestään vaivaavat vakavat rekrytointihaasteet uhkaavat syödä pohjaa kasvulta.

Kiinteistötyönantajat ry:n jäsenyritykset arvioivat palvelujen kysynnän lisääntyvän kaikilla osa-alueilla ja eri asiakasryhmissä. Syyskuussa toteutetun kyselyn vastaajista 60 prosenttia arvioi kiinteistöalan palvelujen kokonaiskysynnän lisääntyneen edellisten 12 kuukauden aikana. Yli puolet vastaajista odottaa kysynnän kasvavan myös tulevan vuoden aikana.

Positiivisimmat odotukset kohdistuvat siivouspalvelujen, teknisten palvelujen sekä kiinteistöhuollon kehitykseen. Asiakasryhmistä suurimmat kasvuodotukset ovat asunto-osakeyhtiöiden ja ammattimaisten kiinteistösijoittajien palvelutarpeiden kohdalla.

Myös EK:n viimeisimmän suhdannebarometrin mukaan kiinteistöpalvelujen myyntiodotukset ovat positiiviset. Myyntiodotusten kehitystä kuvaava saldoluku on noussut edellisten 12 kuukauden aikana korkeimmalle tasolle viimeisten viiden vuoden ajanjaksolla.

- Kiinteistöpalvelualan suhdannetilanne on tällä hetkellä positiivinen, mutta toimialan talouskehitys niin hyvässä kuin pahassa seuraa muuta taloutta aina jonkin verran jäljessä. Rakentamiseen ennakoitu käänne on jo nähtävissä myönnettyjen rakennuslupien määrän laskuna. Kun tähän lisätään vielä nouseva korkotaso, ei alan hyvään tilanteeseen voi liiaksi tuudittautua, kommentoi talouskatsauksen tuloksia Kiinteistötyönantajat ry:n toimitusjohtaja Pia Gramén.

Toimenpiteitä tarvitaan työvoiman saatavuuden turvaamiseksi

Vaikka alan suhdannenäkymät ovat positiivisia, rekrytointivaikeudet ja työvoiman kohtaanto-ongelmat ovat yleisiä kiinteistöpalvelualan jokaisella osa-alueella. Tämä käy ilmi sekä EK:n suhdannebarometrista, että Kiinteistötyönantajien jäsenkyselystä. Kyselyn vastaajista 54 prosenttia ennakoi työvoiman saatavuuden heikkenevän edelleen nykyisestä. Työvoiman saatavuuden koetaan olevan haastavinta siivouspalveluissa, etenkin liikennevälineiden ja toimistojen siivouksessa.

- Rekrytointihaasteiden ratkaisemiseksi on tärkeää, että esimerkiksi maahanmuuttajien työllistymistä helpotetaan työlupakäytäntöjä tehostamalla ja että työnteosta tehdään kaikissa tilanteissa houkuttelevampi vaihtoehto toimettomuudelle. Myös koulutuksen tuottama osaaminen on saatava paremmin ja tasalaatuisemmin vastaamaan kiinteistöpalvelualan tarpeita, Gramén toteaa.

Yrityksissä rekrytointivaikeuksien keskeisimmiksi syiksi nähdään hakijoiden puute avoimiin tehtäviin sekä työkykyisten työttömyys- ja sosiaaliturvan muodostamat kannustinloukut, jotka heikentävät työkykyisten motivaatiota vastaanottaa työtä. Myös hakijoiden riittämätön koulutus ja liian vähäinen alan työkokemus nousivat kyselyssä vahvasti esiin.

Kiinteistöalan talouskatsaus 2 /2018

Lisätietoja: Pia Gramén, toimitusjohtaja, Kiinteistötyönantajat ry, puh. 040 820 7599 tai pia.gramen@kiinteistotyonantajat.fi

Kiinteistötyönantajat ry on kiinteistöalalla toimivien yritysten ja yhteisöjen työmarkkinaedunvalvoja ja kiinteistöpalvelualan toimialajärjestö. Noin 400 jäsenyritystämme tuottavat arvoa suomalaisten arkeen kiinteistöjen hoito- ja ylläpitopalveluilla, erilaisilla toimitila- ja käyttäjäpalveluilla sekä kiinteistöjen hallinnointipalveluilla.

Siivoojien palkan alentaminen ei ole Kiinteistötyönantajien tavoitteena tes-neuvotteluissa7.2.2018 16:45Tiedote

Julkisuudessa on esitetty virheellisesti, että Kiinteistötyönantajat ry tavoittelisi työehtosopimusneuvotteluissa 8 prosentin alennusta siivoojien ja huoltomiesten palkkoihin. - Tämä väite ei pidä paikkaansa. Päinvastoin olemme ilmoittaneet Palvelualojen ammattiliitto PAMin neuvottelijoille olevamme valmiita neuvottelemaan yleisen linjan mukaisesta kokonaisratkaisusta, toteaa Kiinteistötyönantajien toimitusjohtaja Pia Gramén. Kiinteistötyönantajat ja PAM ovat neuvotelleet tammikuusta alkaen kiinteistöpalvelualan työntekijöitä koskevasta työehtosopimuksesta. Neuvotteluissa on tällä hetkellä tauko PAMin aloitteesta. - Toivomme, että PAM palaa neuvottelupöytään mahdollisimman pian. Viime kädessä valtakunnansovittelija voi auttaa löytämään tilanteeseen ratkaisun, Gramén jatkaa. Kiinteistöpalvelualan työntekijöitä koskevan työehtosopimuksen piiriin kuuluu noin 70 000 henkilöä. Lisätietoja: Pia Gramén, toimitusjohtaja, Kiinteistötyönantajat ry, puh. 040 820 7599

Kiinteistöpalvelualan TES-neuvotteluissa tauko1.2.2018 13:34Tiedote

Kiinteistötyönantajat ry ja Palvelualojen ammattiliitto PAM ry ovat neuvotelleet tammikuun aikana kiinteistöpalvelualan työntekijöitä koskevasta työehtosopimuksesta. PAM ilmoitti tänään neuvottelutauosta. PAMin neuvottelijat ovat vaatineet, että työmarkkinapöydässä käsitellään työehtosopimuksen ulkopuolisia asioita. Syy neuvottelutaukoon on se, että Kiinteistötyönantajien hallitus on kieltäytynyt suostumasta TES-pöydän ulkopuolisiin vaatimuksiin. PAMin neuvottelijat painostavat Kiinteistötyönantajia toimimaan kiinteistöpalvelualan osaamisen ja koulutuksen kehittämiseen liittyvissä asioissa tavalla, joka on vastoin toimialan, sen työntekijöiden ja yritysten etua. Kiinteistötyönantajat ei voi suostua näihin vaatimuksiin. Kiinteistötyönantajat ei tavoittele PAMin julkisuudessa irrallaan esittämiä heikennyksiä, vaan päinvastoin on ilmoittanut neuvottelijoille olevansa valmis neuvottelemaan yleisen linjan mukaisesta TES-ratkaisusta. - Neuvottelut ovat sujuneet työehtosopimusneuvotteluille t