Talousoppitunti opettaa vastuuta kolmasluokkalaisille ja ehkäisee näpistyksiä – uutta kokonaisuutta tähdittää Ernest Lawson

Tänään julkaistava oppituntikokonaisuus tarjoaa kouluille entistä kattavammat mahdollisuudet ala-asteen talous- ja vastuullisuuskasvatukseen. Oppituntivideoilla Ernest Lawsonin esittämä Jasu tutustuttaa oppilaat oman rahan käyttöön, omistamiseen, veroihin ja ennen kaikkea vastuun käsitteeseen.

Jasu näpistää. Kuvakaappaus Mun elämä, mun vastuu -oppituntivideolta.

Rahasta puhutaan nykyään paljon aiempaa avoimemmin. Kasvatusalallakin on jo pitkään ymmärretty rahasta puhumisen tärkeys ja että oman talouden perusteita opettamalla voidaan tukea lapsen kasvamista vastuulliseksi yhteiskunnan jäseneksi.

Välineitä taloustaitojen opettamiseen tarjoaa muun muassa Yrityskylä -palvelustaan tunnettu järjestö Talous ja nuoret TAT, jonka kolmannen luokan Mun elämä, mun vastuu -palvelun oppitunteja on pidetty jo lähes 70000 oppilaalle. Nyt uudistettu viiden oppitunnin kokonaisuus mahdollistaa talous- ja vastuullisuuskasvatuksen hauskasti ja ymmärrettävästi kriittisessä iässä.

Usein taloustaitoja aletaan opettaa vasta aikuisuuden kynnyksellä. Lasten käsitykset taloudesta muodostuvat kuitenkin jo alakouluiässä. Nuorena saadun talouskasvatuksen merkitys on siis keskeinen.” Toteaa Talous ja nuoret TATin toimitusjohtaja Jenni Järvelä.

Uudet oppitunnit on toteutettu yhdessä Opetushallituksen, Rikoksentorjuntaneuvoston, poliisin sekä Kaupan liiton ja sen jäsenyritysten kanssa. Keskeisenä tavoitteena on perusopetuksen opetussuunnitelmaan kirjattu vastuulliseen toimintaan kasvaminen, sekä näpistysten ehkäisy, josta videolla oppilaille puhuu virkapukuinen poliisi.

”Kaupan liitto haluaa yhdessä jäsenyritystensä kanssa tukea ja vahvistaa lasten ja nuorten taloustaitoja sekä vastuullisuuskasvatusta. Myös myymäläturvallisuuden teemat ovat meille tärkeitä", Kaupan liiton toimitusjohtaja Mari Kiviniemi vahvistaa.

Taloustaitoja ja yhteiskuntavastuuta voi opettaa koulussa monella tavalla. Opettaja voi integroida opetuksen osaksi eri oppiaineita tai toteuttaa monialaisena kokonaisuutena tai teemajaksona. Talous ja nuoret TATin kokonaisuus sisältää valmiit oppituntisuunnitelmat, opetusvideot ja laajat opettajan materiaalit, joista saa tukea tärkeiden teemojen käsittelyyn oppilaiden kanssa.

Mun elämä, mun vastuu oppituntikokonaisuuteen voi tutustua Talous ja nuoret TATin nettisivuilla osoitteesta tat.fi/palvelu/mun-elama-mun-vastuu/

Jasu näpistää. Kuvakaappaus Mun elämä, mun vastuu -oppituntivideolta.

TATin toiminnan tavoite on, että jokainen nuori innostuu työelämästä, hallitsee omaa talouttaan ja tahtoo toimia yritteliäänä yhteiskunnan jäsenenä. Käytännössä tarjoamme kunnille ja oppilaitoksille palveluita, opintokokonaisuuksia ja koulutusta, jotta jokainen nuori lähtökohdista riippumatta saa mahdollisuuden oppia tulevaisuutensa kannalta keskeisiä taitoja.

Över 20 000 barn och unga firar Företagardagen runt om i Finland2.9.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Företagardagen firas på måndagen 5.9 redan för 25:e gången. Det här året är barn och unga i fokus för festligheterna, då Ekonomi och ungdom TAT har äran att fungera som huvudarrangör för dagen. TATs evenemangshelhet under Företagardagen gör barn och unga bekanta med företagandets många former och inspirerar till en företagsam livsattityd. Veckans evenemang når över 20 000 elever och studerande runt om i Finland.

Yli 20 000 lasta ja nuorta juhlii Yrittäjän päivää ympäri Suomen2.9.2022 06:00:00 EEST | Tiedote

Yrittäjän päivää vietetään maanantaina 5.9. jo 25. kerran. Tänä vuonna Yrittäjän päivän juhlinnan keskiössä ovat lapset ja nuoret, kun Talous ja nuoret TATilla on kunnia toimia päivän pääjärjestäjänä. TATin Yrittäjän päivän tapahtumakokonaisuus tutustuttaa lapset ja nuoret yrittäjyyden moniin muotoihin ja innostaa yritteliääseen elämänasenteeseen. Viikon tapahtumat tavoittavat yli 20 000 koululaista ja opiskelijaa läpi Suomen.