Taloustaitojen tuominen lukioon parantaisi tasa-arvoa

Uudistuvan lukiolain tavoitteena on edistää lukiolaisten hyvinvointia, tukea opintoja sekä sujuvoittaa siirtymistä jatko-opintoihin. Parhaillaan lausuntokierroksella olevassa uudistuksessa on kuitenkin huolestuttavaa, että lukio-opetukseen ei olisi tulossa talousasioiden, työelämätaitojen tai yrittäjyyden opetusta.

Lukion käyneiden pitäisi ymmärtää paremmin talouden periaatteita sekä yrityselämän toimintaa. ”Esimerkiksi maksuhäiriöt ovat viime vuosina lisääntyneet roimasti, mikä korostaa talousasioiden ymmärtämisen tärkeyttä. Toivottavaa olisi saada myös ylioppilaskirjoituksiin talousasioiden osaamista mittava kysymys”, sanoo Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

Finanssiala tukee uudistuksen ehdotusta vahvistaa lukioiden ja korkeakoulujen välistä yhteistyöstä. Taloudellisen tiedotustoimisto TATin Kun koulu loppuu -tutkimus osoittaa selvästi, että enemmistö lukiolaisista – varsinkin tytöt – haluavat lisää etenkin työelämätietoutta. Lisääntyneet maksuhäiriöt ja talousasioiden ymmärtämisen tärkeys puoltavat vahvasti talousasioiden sekä oman taloudenhallinnan koulutusta ja osaamisen mittaamista myös lukiotasolla.

Missä tytöt?

Finanssiala ry:n Talousguru-kilpailu järjestettiin tänä vuonna 21. kertaa. Kilpailuun osallistui yli 100 Suomen lukiota, joiden 14 parasta valittiin finaaliin. Kaikki finalistit ovat poikia. Finanssiala järjesti lisäksi Tubetatonni-videokilpailun, jossa nuoret kertoivat omasta taloudenhallinnastaan. Myös Tubetatonnin kaikki loppukilpailuun selvinneet olivat poikia.

”Missä ovat tytöt? Miksei talous kiinnosta tyttöjä?” Kauppi kysyy. ”Talousasioiden opettaminen lukioluokille lisäisi todennäköisesti myös tyttöjen kiinnostusta raha-asioihin ja siten vahvistaisi sukupuolten tasa-arvoa.”

Nyt tehtävät päätökset toteutuvat opetuksessa vasta vuonna 2021. Nuorten on saatava kasvaa aikuisuuteen maailmassa, jossa talous, työelämä- ja yrittäjyystaitojen opetus huomioidaan jo lukioiässä. Seuraavaan lukiouudistukseen mennee useita vuosia, kun tarve osaaville ja elämässä pärjääville nuorille on jo nyt.

FA:n lausunto: Talousasioiden opetusta tarvitaan tulevaisuuden lukioissa

Puolueeton lääketieteellinen asiantuntijalausunto tarpeen korvausriidoissa25.9.2018 06:00Tiedote

Korkein oikeus (KKO) ja oikeusministeri Antti Häkkänen ovat viime aikoina nostaneet esiin tärkeän asian sosiaalivakuutusta koskevien etuudenhakijoiden oikeusturvasta. Etuuksia ja korvauksia koskevissa riitatapauksissa on kiistan käsittelyä varten vaikeaa saada ulkopuolisen puolueettoman tahon antamia lääketieteellisiä asiantuntijalausuntoja. Vakuutus- ja työeläkeyhtiöitä edustava Finanssiala ry (FA) kannattaa ministerin ja KKO:n tavoitetta, että asia saadaan pikaisesti kuntoon. FA:n mukaan asiantuntijalausuntojen laadinnassa on otettava huomioon kaikkien etuuskiistoja käsittelevien tuomioistuinten ja muutoksenhakuelinten tarpeet.

Lobbaus on osa demokratiaa – lobbarirekisteri on tarpeen21.9.2018 13:24Tiedote

Finanssiala ry (FA) on samaa mieltä kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläisen kanssa siitä, että Suomeen tulee perustaa kattava lobbarirekisteri. Lobbaus kuuluu olennaisena osana avoimeen ja moniarvoiseen demokratiaan. Siksi siitä on syytä tehdä avointa ja läpinäkyvää. Vehviläinen vastaanotti perjantaina 21.9. Itä-Suomen yliopiston tutkijoiden laatiman raportin, jossa tarkasteltiin lobbarirekisterin kansainvälisiä esimerkkejä.