Taloustaitojen tuominen lukioon parantaisi tasa-arvoa

Uudistuvan lukiolain tavoitteena on edistää lukiolaisten hyvinvointia, tukea opintoja sekä sujuvoittaa siirtymistä jatko-opintoihin. Parhaillaan lausuntokierroksella olevassa uudistuksessa on kuitenkin huolestuttavaa, että lukio-opetukseen ei olisi tulossa talousasioiden, työelämätaitojen tai yrittäjyyden opetusta.

Lukion käyneiden pitäisi ymmärtää paremmin talouden periaatteita sekä yrityselämän toimintaa. ”Esimerkiksi maksuhäiriöt ovat viime vuosina lisääntyneet roimasti, mikä korostaa talousasioiden ymmärtämisen tärkeyttä. Toivottavaa olisi saada myös ylioppilaskirjoituksiin talousasioiden osaamista mittava kysymys”, sanoo Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

Finanssiala tukee uudistuksen ehdotusta vahvistaa lukioiden ja korkeakoulujen välistä yhteistyöstä. Taloudellisen tiedotustoimisto TATin Kun koulu loppuu -tutkimus osoittaa selvästi, että enemmistö lukiolaisista – varsinkin tytöt – haluavat lisää etenkin työelämätietoutta. Lisääntyneet maksuhäiriöt ja talousasioiden ymmärtämisen tärkeys puoltavat vahvasti talousasioiden sekä oman taloudenhallinnan koulutusta ja osaamisen mittaamista myös lukiotasolla.

Missä tytöt?

Finanssiala ry:n Talousguru-kilpailu järjestettiin tänä vuonna 21. kertaa. Kilpailuun osallistui yli 100 Suomen lukiota, joiden 14 parasta valittiin finaaliin. Kaikki finalistit ovat poikia. Finanssiala järjesti lisäksi Tubetatonni-videokilpailun, jossa nuoret kertoivat omasta taloudenhallinnastaan. Myös Tubetatonnin kaikki loppukilpailuun selvinneet olivat poikia.

”Missä ovat tytöt? Miksei talous kiinnosta tyttöjä?” Kauppi kysyy. ”Talousasioiden opettaminen lukioluokille lisäisi todennäköisesti myös tyttöjen kiinnostusta raha-asioihin ja siten vahvistaisi sukupuolten tasa-arvoa.”

Nyt tehtävät päätökset toteutuvat opetuksessa vasta vuonna 2021. Nuorten on saatava kasvaa aikuisuuteen maailmassa, jossa talous, työelämä- ja yrittäjyystaitojen opetus huomioidaan jo lukioiässä. Seuraavaan lukiouudistukseen mennee useita vuosia, kun tarve osaaville ja elämässä pärjääville nuorille on jo nyt.

FA:n lausunto: Talousasioiden opetusta tarvitaan tulevaisuuden lukioissa

Finanssialan yritysten verotaakkaa ei saa lisätä3.4.2018 11:19Tiedote

Finanssialan yrityksiltä perittävä palkkasummaan ja voittoihin perustuva erillisvero rankaisisi epäoikeudenmukaisesti alan yrityksiä. Finanssialan yritykset ovat jo nyt suurimpia yhteisöveron maksajia Suomessa. Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen (Etla) ja Valtion taloudellisen tutkimuskeskuksen (VATT) tutkijat ovat arvioineet tänään julkistetussa selvityksessä erilaisia verovaihtoehtoja, joilla EU voisi kerätä varoja menojensa kattamiseen.