Taloustaitojen tuominen lukioon parantaisi tasa-arvoa

Uudistuvan lukiolain tavoitteena on edistää lukiolaisten hyvinvointia, tukea opintoja sekä sujuvoittaa siirtymistä jatko-opintoihin. Parhaillaan lausuntokierroksella olevassa uudistuksessa on kuitenkin huolestuttavaa, että lukio-opetukseen ei olisi tulossa talousasioiden, työelämätaitojen tai yrittäjyyden opetusta.

Lukion käyneiden pitäisi ymmärtää paremmin talouden periaatteita sekä yrityselämän toimintaa. ”Esimerkiksi maksuhäiriöt ovat viime vuosina lisääntyneet roimasti, mikä korostaa talousasioiden ymmärtämisen tärkeyttä. Toivottavaa olisi saada myös ylioppilaskirjoituksiin talousasioiden osaamista mittava kysymys”, sanoo Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

Finanssiala tukee uudistuksen ehdotusta vahvistaa lukioiden ja korkeakoulujen välistä yhteistyöstä. Taloudellisen tiedotustoimisto TATin Kun koulu loppuu -tutkimus osoittaa selvästi, että enemmistö lukiolaisista – varsinkin tytöt – haluavat lisää etenkin työelämätietoutta. Lisääntyneet maksuhäiriöt ja talousasioiden ymmärtämisen tärkeys puoltavat vahvasti talousasioiden sekä oman taloudenhallinnan koulutusta ja osaamisen mittaamista myös lukiotasolla.

Missä tytöt?

Finanssiala ry:n Talousguru-kilpailu järjestettiin tänä vuonna 21. kertaa. Kilpailuun osallistui yli 100 Suomen lukiota, joiden 14 parasta valittiin finaaliin. Kaikki finalistit ovat poikia. Finanssiala järjesti lisäksi Tubetatonni-videokilpailun, jossa nuoret kertoivat omasta taloudenhallinnastaan. Myös Tubetatonnin kaikki loppukilpailuun selvinneet olivat poikia.

”Missä ovat tytöt? Miksei talous kiinnosta tyttöjä?” Kauppi kysyy. ”Talousasioiden opettaminen lukioluokille lisäisi todennäköisesti myös tyttöjen kiinnostusta raha-asioihin ja siten vahvistaisi sukupuolten tasa-arvoa.”

Nyt tehtävät päätökset toteutuvat opetuksessa vasta vuonna 2021. Nuorten on saatava kasvaa aikuisuuteen maailmassa, jossa talous, työelämä- ja yrittäjyystaitojen opetus huomioidaan jo lukioiässä. Seuraavaan lukiouudistukseen mennee useita vuosia, kun tarve osaaville ja elämässä pärjääville nuorille on jo nyt.

FA:n lausunto: Talousasioiden opetusta tarvitaan tulevaisuuden lukioissa

Käteisen käyttö hiipuu – maksaminen on jo digitalisoitunut1.12.2018 06:00Tiedote

Käteisen käyttö on vähentynyt lähes koko 2000-luvun. Käteistä tavallisimpana maksutapana päivittäisostoksiin käytti vuonne 2017 enää 18 prosenttia kuluttajista. Käteisettömän maksamisen kasvua selittää uusien maksutapojen ja palveluiden tulo markkinoille, aikaisempaa laajemmat korttimaksujen vastaanottomahdollisuudet sekä asioinnin siirtyminen verkkoon. Maksamisen palveluita ja tuotteita kehitetään jatkuvasti muuttuvan maailman tarpeisiin. Verkko- ja mobiilipankki on aina auki.

Tiukka hintasääntely uhkaa digitaalisten tunnistamispalveluiden kehittämistä29.11.2018 14:28Tiedote

Sähköiseen tunnistamiseen liittyvän hintasääntelyn kiristäminen on Finanssiala ry:n (FA) mielestä eriskummallinen linjaus Sipilän hallitukselta, joka on ansiokkaasti tähän asti vapauttanut kilpailua ja purkanut sääntelyä. Valtioneuvosto päätti torstaina 29.11.2018 ehdottaa muutettavaksi vahvasta sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisestä luottamuspalvelusta annettua lakia.