Taloustaitojen tuominen lukioon parantaisi tasa-arvoa

Uudistuvan lukiolain tavoitteena on edistää lukiolaisten hyvinvointia, tukea opintoja sekä sujuvoittaa siirtymistä jatko-opintoihin. Parhaillaan lausuntokierroksella olevassa uudistuksessa on kuitenkin huolestuttavaa, että lukio-opetukseen ei olisi tulossa talousasioiden, työelämätaitojen tai yrittäjyyden opetusta.

Lukion käyneiden pitäisi ymmärtää paremmin talouden periaatteita sekä yrityselämän toimintaa. ”Esimerkiksi maksuhäiriöt ovat viime vuosina lisääntyneet roimasti, mikä korostaa talousasioiden ymmärtämisen tärkeyttä. Toivottavaa olisi saada myös ylioppilaskirjoituksiin talousasioiden osaamista mittava kysymys”, sanoo Finanssiala ry:n (FA) toimitusjohtaja Piia-Noora Kauppi.

Finanssiala tukee uudistuksen ehdotusta vahvistaa lukioiden ja korkeakoulujen välistä yhteistyöstä. Taloudellisen tiedotustoimisto TATin Kun koulu loppuu -tutkimus osoittaa selvästi, että enemmistö lukiolaisista – varsinkin tytöt – haluavat lisää etenkin työelämätietoutta. Lisääntyneet maksuhäiriöt ja talousasioiden ymmärtämisen tärkeys puoltavat vahvasti talousasioiden sekä oman taloudenhallinnan koulutusta ja osaamisen mittaamista myös lukiotasolla.

Missä tytöt?

Finanssiala ry:n Talousguru-kilpailu järjestettiin tänä vuonna 21. kertaa. Kilpailuun osallistui yli 100 Suomen lukiota, joiden 14 parasta valittiin finaaliin. Kaikki finalistit ovat poikia. Finanssiala järjesti lisäksi Tubetatonni-videokilpailun, jossa nuoret kertoivat omasta taloudenhallinnastaan. Myös Tubetatonnin kaikki loppukilpailuun selvinneet olivat poikia.

”Missä ovat tytöt? Miksei talous kiinnosta tyttöjä?” Kauppi kysyy. ”Talousasioiden opettaminen lukioluokille lisäisi todennäköisesti myös tyttöjen kiinnostusta raha-asioihin ja siten vahvistaisi sukupuolten tasa-arvoa.”

Nyt tehtävät päätökset toteutuvat opetuksessa vasta vuonna 2021. Nuorten on saatava kasvaa aikuisuuteen maailmassa, jossa talous, työelämä- ja yrittäjyystaitojen opetus huomioidaan jo lukioiässä. Seuraavaan lukiouudistukseen mennee useita vuosia, kun tarve osaaville ja elämässä pärjääville nuorille on jo nyt.

FA:n lausunto: Talousasioiden opetusta tarvitaan tulevaisuuden lukioissa

Pankkibarometri: Yritysten luotonkysyntä laimenee20.3.2019 07:00:00 EETTiedote

Finanssiala ry:n tuoreen Pankkibarometrin mukaan sekä kotitalouksien että yritysten luotonkysyntä on vuoden ensimmäisellä neljänneksellä ollut laimeampaa kuin viime vuonna vastaavana ajankohtana. Erityisesti kotitalouksien sijoitustoimintaa ja sijoitusasuntojen hankintaa varten otettujen lainojen kysynnän arvioidaan heikentyvän. Myös yritysten investointilainakysynnän odotetaan vähenevän. Barometrikysely I/2019 tehtiin helmi-maaliskuun vaihteessa.

Eläkemaksumuutoksille on hyvin aikaa – eläkevarojen tuottoja ei pidä panna verolle19.3.2019 10:14:33 EETTiedote

​Syntyvyyden lasku aiheuttaa työeläkemaksuun pitkällä aikavälillä voimakkaan korotuspaineen, kertoo 19.3.2019 julkaistu Eläketurvakeskuksen laskelma lakisääteisten eläkkeiden kehityksestä. Korotuspaineeseen on syytä varautua hyvissä ajoin. ”On arvokasta, että työeläkejärjestelmästä tehdään asiantuntevia pitkän aikavälin laskelmia. Samanlaista suunnitelmallisuutta voisi toivoa muultakin sosiaaliturvalta”, Finanssiala ry:n (FA) varatoimitusjohtaja Esko Kivisaari toteaa.

Väestörekisterikeskukselta hyvä avaus kansallisen tunnistamisen strategian pohjaksi8.3.2019 15:14:07 EETTiedote

Väestörekisterikeskuksen (VRK) selvitys sähköisen tunnistamisen eri vaihtoehdoista on tervetullut. Finanssiala arvostaa, että selvitystyön aikana on kuultu laajalti vahvan sähköisen tunnistamisen toimijoita niin yksityiseltä sektorilta, julkishallinnosta kuin etujärjestöistäkin. VRK luovutti 8.3.2019 selvityksen kansalaisten sähköisen tunnistamisesta vaihtoehdoista kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläiselle.

Rahamuulit kuriin – pankkien ja viranomaisten yhteistyötä tiivistettävä rahanpesun torjunnassa7.3.2019 14:06:53 EETTiedote

Rahanpesun torjunta vaatii tiiviimpää yhteistyötä paitsi kansainvälisesti, myös valvovien viranomaisten, lainsäätäjien ja pankkien välillä. Lisäksi pankkien tulisi voida vaihtaa keskenään tietoja epäilyttävistä liiketoimista. Keskusrikospoliisi tiedotti 7. maaliskuuta uudesta Suomeen rantautuneesta ilmiöstä: ammattimaisista rahanpesijöistä. Niin sanottujen ammattimuulien arvioidaan viime vuonna avanneen Suomessa satoja pankkitilejä väärennetyn henkilöllisyyden turvin.