Taloustieteen huippuyksikön nostettava tasoa koko Suomessa

Suomen Ekonomit on tyytyväinen pääministeri Sipilän uutiseen, jonka mukaan Suomeen on tulossa uusi taloustieteen huippuyksikkö. Tavoitteena on tutkimusyksikön myötä perustaa vuoteen 2022 mennessä 15 uutta professuuria.

”Kannatamme huippuyksikön perustamista ja alan professuurien lisäämistä. Näemme paljon mahdollisuuksia siinä, että yksikkö kokoaa yhteen tärkeitä taloustieteiden voimavaroja. Yksiköllä on varmasti positiivinen vaikutus suomalaiseen taloustieteiden vaikuttavuuteen ja osaamiseen. Taloustieteiden vahva osaaminen sataa varmasti Suomen kansantalouden laariin”, Suomen Ekonomien puheenjohtaja Timo Saranpää kommentoi tuoretta uutista.

Tiedotustilaisuuden mukaan yksikön nimeksi tulee Helsinki Graduate School of Economics (Helsinki GSE) ja sen käytännön järjestelyistä vastaavat Aalto-yliopisto, Helsingin yliopisto ja Svenska handelshögskolan. Yksikön perustamista tukee myös Suomen pankki, opetus- ja kulttuuriministeriö sekä Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT.

"Suomen Ekonomit auttaa kauppatieteellisen koulutuksen saaneita työelämän eri vaiheissa. Hyvä koulutus antaa pohjan pärjäämiselle myöhemmässä elämässä. Uusi huippuyksikkö on erityisen hyvä idea, jos sen työ heijastuu myös kauppatieteelliseen koulutukseen kaikkialla Suomessa." Ekonomien toiminnanjohtaja Hanna-Leena Hemming täydentää.

Timo Saranpää, puheenjohtaja, puh. 050 523 6005
Hanna-Leena Hemming, toiminnanjohtaja, puh. 050 511 3048

Timo Saranpää, puheenjohtaja, puh. 050 523 6005
Hanna-Leena Hemming, toiminnanjohtaja, puh. 050 511 3048