Taloustutkimus ja Digita jatkavat hybridi-tv-ympäristössä toteutettavaa tutkimusta

Taloustutkimus ja Digita käynnistivät keväällä 2017 pilotin, jossa selvitettiin mahdollisuuksia kehittää uusia digitaalisia palveluita ja tutkimusmenetelmiä. Hybridi-tv-ympäristössä toteutetussa tutkimuksessa haluttiin selvittää miten Digtan hybridi-tv-alustaa voisi hyödyntää tutkimustoiminnassa. Nyt tutkimus saa vuoden pituisen jatkon.

”Keväällä tehty tutkimus oli lupaava, ja nyt tarkoituksenamme on jatkaa menetelmän arviointia. Käynnistämme lokakuussa uusien panelistien värväämisen, ja tarkoituksena on kasvattaa hybridi-tv-panelistien määrää alle sadasta tv-päätelaitteesta vähintään 700 päätelaitteeseen. Tavoitteenamme on jollakin aikavälillä ottaa hybridi-tv osaksi tutkimustyökalujamme”, kertoo Pasi Huovinen Taloustutkimuksesta.

”Digitan rooli on jatkossa mahdollistaa Taloustutkimukselle älykäs alusta tutkimusten toteuttamiseen. Televisio uudistuu, ja siihen on tullut, ja tulee enenevässä määrin muista medioista tunnettuja keinoja kohdentaa sisältöjä ja palvella katsojia. Nyt Taloustutkimus edelläkävijänä selvittää kohdennettavuuden mahdollisuuksia”, sanoo Digitan videojakeluliiketoiminnasta vastaava johtaja Teppo Ahonen.

Hybridi-tv-palveluiden käyttö kasvaa

Erona älytelevisioihin Digitan hybridi-tv:n tarjoamat palvelut kuten Yle Areena, Ruutu, Idols-äänestyssovellus ja Liigan tulospalvelu ovat osa kanavien sisältöjä, eivätkä siten ole erillisiä laitteen muistissa olevia sovelluksia. Näin hybridi-tv mahdollistaa paitsi jatkuvasti ajantasaisina pysyvät palvelut, myös monet ohjelmavirtaan liitettävät palvelut sekä vuorovaikutteisen mainonnan.

Uusien palveluiden kehittämisen näkökulmasta hybridi-tv-penetraatio on jo merkittävä, noin 160 000 laitetta on kytkettynä Digitan verkkoon. Digita arvioi penetraation kasvavan noin miljoonaan vuoteen 2020 mennessä. Suomen antenni-tv-toimijat ovat sopineet siirtymisestä teräväpiirtoteknologiaan maaliskuussa 2020. Tämä HD-siirtymä tulee kasvattamaan hybridi-tv-laitteiden määrää voimakkaasti tulevina vuosina, sillä lähes kaikki uuden DVB-T2-teknologian standardin mukaiset äly-tv-laitteet tukevat hybridi-tv-ominaisuutta.

Taloustutkimus Oy, Tutkimusjohtaja, Pasi Huovinen, pasi.huovinen@taloustutkimus.fi, p. 040 757 7737

Digita Oy, Liiketoimintajohtaja, Videojakelupalvelut, Teppo Ahonen, teppo.ahonen@digita.fi, p. 040 563 0299

Taloustutkimus Oy on vuonna 1971 perustettu suomalainen markkinatutkimusyritys, jolla on toimintaa Suomessa, Baltiassa ja Venäjällä. Suomessa toimimme Helsingissä, Turussa, Tampereella ja Oulussa. Taloustutkimuksella on vuosittain tuhat toimeksiantajaa ja se palvelee kaikkia toimialoja. Merkittävimmät asiakkaat ovat suuret mediat, vientiteollisuus ja elintarviketeollisuus, kauppa, finanssipalveluyritykset, julkinen sektori sekä ulkomaiset tutkimustoimistot.

Digita Oy välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme pohjautuvat IoT-palvelut sekä huippuluokan DataCenter-palvelut. Asiakkaamme ovat parhaita sisältöjä tarjoavia mediayhtiöitä sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattoreita.

Digitan antenni-tv-verkon B-kanavanipun taajuus muuttuu Joutsenon radio- ja tv-asemalla 12.12.2017 – muutoksella vaikutuksia antenni-tv-vastaanottoon14.11.2017 12:47Tiedote

Antenni-tv-verkon B-kanavanipun taajuus muuttuu lähetyskanavalta 44 (658 MHz) kanavalle 35 (586 MHz) Joutsenon radio- ja tv-asemalla tiistaina 12.12.2017. Muutostöitä tehdään klo 9-16 välillä. Tänä aikana kaikissa tv-lähetyksissä saattaa esiintyä muutaman minuutin katkoksia. B-kanavanipussa lähetetään DVB-T2-lähetysteknologialla Nelonen HD –kanavaa sekä maksu-tv-lähetyksiä. Taajuuden muututtua useimmat Antenna Ready HD –vastaanottimet päivittävät pääsääntöisesti uudet taajuudet automaattisesti, mutta jotkin vastaanottimet saattavat edellyttää kanavahaun hyväksymistä tai manuaalista tekemistä laitteessa.  Taajuusmuutos yhteisantennikiinteistöissä ja omakotitaloissa Taajuusmuutoksia tehtäessä antennijärjestelmiin pitää yleensä tehdä muutoksia taloyhtiöissä ja julkisissa rakennuksissa, jotka vastaanottavat televisiolähetyksiä yhteisantenniverkon kautta. Joutsenossa käynnistyvä uusi taajuus on kuitenkin ollut käytössä jo aiemmin (toukokuuhun 2017 saakka), ja todennäköisesti yhteisantennijä

Digitan antenni-tv-verkon B-kanavanipun taajuus muuttuu Kruunupyyn radio- ja tv-asemalla 29.11.2017 – muutoksella vaikutuksia antenni-tv-vastaanottoon14.11.2017 12:34Tiedote

Antenni-tv-verkon B-kanavanipun taajuus muuttuu lähetyskanavalta 40 (626 MHz) kanavalle 22 (482 MHz) Kruunupyyn radio- ja tv-asemalla keskiviikkona 29.11.2017. Muutostöitä tehdään klo 9-16 välillä. Tänä aikana kaikissa tv-lähetyksissä saattaa esiintyä muutaman minuutin katkoksia. B-kanavanipussa lähetetään DVB-T2-lähetysteknologialla Nelonen HD –kanavaa sekä maksu-tv-lähetyksiä. Taajuuden muututtua useimmat Antenna Ready HD – vastaanottimet päivittävät pääsääntöisesti uudet taajuudet automaattisesti, mutta jotkin vastaanottimet saattavat edellyttää kanavahaun hyväksymistä tai manuaalista tekemistä laitteessa.  Taajuusmuutos yhteisantennikiinteistöissä ja omakotitaloissa Taajuusmuutoksia tehtäessä antennijärjestelmiin pitää yleensä tehdä muutoksia taloyhtiöissä ja julkisissa rakennuksissa, jotka vastaanottavat televisiolähetyksiä yhteisantenniverkon kautta. Kruunupyyssä käynnistyvä uusi taajuus on kuitenkin ollut käytössä jo aiemmin (toukokuuhun 2017 saakka), ja todennäköisesti yhteisan

IBM:n, Digitan ja Etteplanin Future City Challenge käynnistyy – kokoa joukkueesi koko Suomen kattavaan IoT-innovaatiokilpailuun1.11.2017 07:31Tiedote

IBM, Digita ja Etteplan järjestävät yhdessä ensimmäisen koko Suomen kattavan innovaatiokilpailun, Future City Challengen, jonka tavoitteena on suunnitella uusia ratkaisuja ja sovelluksia helpottamaan kaupunkilaisten arkipäivää. Kisaan mukaan lähtevät kaupungit ovat Helsinki, Espoo, Vantaa, Oulu, Jyväskylä ja Tampere. Future City Challenge käynnistyy 3.12.2017 ja päättyy 31.1.2018.