Taloustutkimus ja Digita jatkavat hybridi-tv-ympäristössä toteutettavaa tutkimusta

Taloustutkimus ja Digita käynnistivät keväällä 2017 pilotin, jossa selvitettiin mahdollisuuksia kehittää uusia digitaalisia palveluita ja tutkimusmenetelmiä. Hybridi-tv-ympäristössä toteutetussa tutkimuksessa haluttiin selvittää miten Digtan hybridi-tv-alustaa voisi hyödyntää tutkimustoiminnassa. Nyt tutkimus saa vuoden pituisen jatkon.

”Keväällä tehty tutkimus oli lupaava, ja nyt tarkoituksenamme on jatkaa menetelmän arviointia. Käynnistämme lokakuussa uusien panelistien värväämisen, ja tarkoituksena on kasvattaa hybridi-tv-panelistien määrää alle sadasta tv-päätelaitteesta vähintään 700 päätelaitteeseen. Tavoitteenamme on jollakin aikavälillä ottaa hybridi-tv osaksi tutkimustyökalujamme”, kertoo Pasi Huovinen Taloustutkimuksesta.

”Digitan rooli on jatkossa mahdollistaa Taloustutkimukselle älykäs alusta tutkimusten toteuttamiseen. Televisio uudistuu, ja siihen on tullut, ja tulee enenevässä määrin muista medioista tunnettuja keinoja kohdentaa sisältöjä ja palvella katsojia. Nyt Taloustutkimus edelläkävijänä selvittää kohdennettavuuden mahdollisuuksia”, sanoo Digitan videojakeluliiketoiminnasta vastaava johtaja Teppo Ahonen.

Hybridi-tv-palveluiden käyttö kasvaa

Erona älytelevisioihin Digitan hybridi-tv:n tarjoamat palvelut kuten Yle Areena, Ruutu, Idols-äänestyssovellus ja Liigan tulospalvelu ovat osa kanavien sisältöjä, eivätkä siten ole erillisiä laitteen muistissa olevia sovelluksia. Näin hybridi-tv mahdollistaa paitsi jatkuvasti ajantasaisina pysyvät palvelut, myös monet ohjelmavirtaan liitettävät palvelut sekä vuorovaikutteisen mainonnan.

Uusien palveluiden kehittämisen näkökulmasta hybridi-tv-penetraatio on jo merkittävä, noin 160 000 laitetta on kytkettynä Digitan verkkoon. Digita arvioi penetraation kasvavan noin miljoonaan vuoteen 2020 mennessä. Suomen antenni-tv-toimijat ovat sopineet siirtymisestä teräväpiirtoteknologiaan maaliskuussa 2020. Tämä HD-siirtymä tulee kasvattamaan hybridi-tv-laitteiden määrää voimakkaasti tulevina vuosina, sillä lähes kaikki uuden DVB-T2-teknologian standardin mukaiset äly-tv-laitteet tukevat hybridi-tv-ominaisuutta.

Taloustutkimus Oy, Tutkimusjohtaja, Pasi Huovinen, pasi.huovinen@taloustutkimus.fi, p. 040 757 7737

Digita Oy, Liiketoimintajohtaja, Videojakelupalvelut, Teppo Ahonen, teppo.ahonen@digita.fi, p. 040 563 0299

Taloustutkimus Oy on vuonna 1971 perustettu suomalainen markkinatutkimusyritys, jolla on toimintaa Suomessa, Baltiassa ja Venäjällä. Suomessa toimimme Helsingissä, Turussa, Tampereella ja Oulussa. Taloustutkimuksella on vuosittain tuhat toimeksiantajaa ja se palvelee kaikkia toimialoja. Merkittävimmät asiakkaat ovat suuret mediat, vientiteollisuus ja elintarviketeollisuus, kauppa, finanssipalveluyritykset, julkinen sektori sekä ulkomaiset tutkimustoimistot.

Digita Oy välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme pohjautuvat IoT-palvelut sekä huippuluokan DataCenter-palvelut. Asiakkaamme ovat parhaita sisältöjä tarjoavia mediayhtiöitä sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattoreita.

Ambientia laajentaa yhteistyötään Digitan kanssa: Arvostamme Digitan joustavaa, nopeaa ja suoraviivaista konesalipalvelua30.11.2017 10:51Tiedote

Cloud-, PaaS- ja räätälöityjä verkkopalveluita kokonaispalveluina tarjoava Ambientia Oy ja Digita Oy laajentavat yhteistyötään. Ambientia on jo viisi vuotta käyttänyt Digitan konesalipalveluja. Ambientia on 153 työntekijää työllistävä kasvuyritys, joka tarjoaa asiakkailleen sovellusten alustaksi myös luotettavaa infraa ja ajan tasalla oleva tietoturvaa. ”Ambientialle on aivan keskeistä tarjota asiakkailleen kokonaispalvelua, joka on aina asiakkaiden saatavilla. Luotettavan ja vikasietoisen infrastruktuurin osana hyödynnämme Digitan korkeatasoisia colocation-konesalipalveluja”, kertoo Ambientian Cloud Services -palveluista vastaava Matias Mäkinen. ”Meille on lisäksi ensiarvoisen tärkeää kilpailukykyisten hintojen ohella saada joustavaa, nopeaa ja hyvää henkilökohtaista palvelua ilman turhia, monimutkaisia prosesseja”, jatkaa Mäkinen. ”Olemme erittäin tyytyväisiä, että olemme olleet Ambientian luottamuksen arvoisia, ja pitkä yhteistyömme laajenee edelleen. Ambientia kuten monet Digitan D

Digitan anteni-tv-verkon B-kanavanipun taajuus muuttuu Eurajoen radio- ja tv-asemalla 29.11.2017 – muutoksella vaikutuksia antenni-tv-vastaanottoon27.11.2017 14:20Tiedote

Antenni-tv-verkon B-kanavanipun taajuus muuttuu lähetyskanavalta 36 (594 MHz) kanavalle 45 (666 MHz) Eurajoen radio- ja tv-asemalla keskiviikkona 29.11.2017. Muutostöitä tehdään klo 9-16 välillä. Tänä aikana lähetyksissä saattaa esiintyä muutaman minuutin katkoksia kaikissa tv-lähetyksissä. Peittoalueen voi katsoa karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. B-kanavanipussa lähetetään DVB-T2-lähetysteknologialla Nelonen HD –kanavaa sekä maksu-tv-lähetyksiä. Taajuuden muututtua useimmat Antenna Ready HD –vastaanottimet päivittävät pääsääntöisesti uudet taajuudet automaattisesti, mutta jotkin vastaanottimet saattavat edellyttää kanavahaun hyväksymistä tai manuaalista tekemistä laitteessa. B-kanavanipussa lähetettävät kanavat: Nelonen HD, Discovery Channel, MTV, C More First, C More Series, Nick Jr, Investigation Discovery, Animal Planet, C More Hits, DNA Infokanava 2, Viasat History Taajuusmuutos yhteisantennikiinteistöissä ja omakotitaloissa Taajuusmuutoksia tehtäessä antennijärjestelm

Digitan antenni-tv-verkon B-kanavanipun taajuus muuttuu Kruunupyyn radio- ja tv-asemalla 29.11.2017 – muutoksella vaikutuksia antenni-tv-vastaanottoon27.11.2017 14:13Tiedote

Antenni-tv-verkon B-kanavanipun taajuus muuttuu lähetyskanavalta 40 (626 MHz) kanavalle 22 (482 MHz) Kruunupyyn radio- ja tv-asemalla keskiviikkona 29.11.2017. Muutostöitä tehdään klo 9-16 välillä. Tänä aikana kaikissa tv-lähetyksissä saattaa esiintyä muutaman minuutin katkoksia. Peittoalueen voi katsoa karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. B-kanavanipussa lähetetään DVB-T2-lähetysteknologialla Nelonen HD –kanavaa sekä maksu-tv-lähetyksiä. Taajuuden muututtua useimmat Antenna Ready HD – vastaanottimet päivittävät pääsääntöisesti uudet taajuudet automaattisesti, mutta jotkin vastaanottimet saattavat edellyttää kanavahaun hyväksymistä tai manuaalista tekemistä laitteessa. B-kanavanipussa lähetettävät kanavat: Nelonen HD, Discovery Channel, MTV, C More First, C More Series, Nick Jr, Investigation Discovery, Animal Planet, C More Hits, DNA Infokanava 2, Viasat History Taajuusmuutos yhteisantennikiinteistöissä ja omakotitaloissa Taajuusmuutoksia tehtäessä antennijärjestelmiin pitää

Monissa tv-lähetyksissä ja Yle Puhe –radiokanavalla oli katkos Lapuan alueella torstaina, nyt lähetykset toimivat taas normaalisti23.11.2017 17:54Tiedote

Sähköverkkovika aiheutti torstaina myöhään iltapäivällä lähetyskatkoksen Lapualla ja sen lähipaikkakunnilla useille tv-kanaville ja Yle Puhe -radiokanavalle. A-kanavanipun tv-kanavat eli Yle TV1, Yle TV 2, Yle Teema/Fem, MTV3, Nelonen ja AVA sekä radiokanavat Yle Puhetta lukuunottamatta toimivat normaalisti katkoksen aikana. Katkos alkoi 23.11. klo 16:23 ja päättyi klo 17:30. Näkyvyysalueen voi tarkastaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. Tv-kanavatarjonta vaihtelee alueittain. Alueen tv-kanavatarjonnan voi tarkastaa karttapalvelusta. Digita pahoittelee katkoksesta aiheutunutta haittaa. Median yhteydenotot: Digita Oy, Operatiivinen johtaja, Markus Ala-Hautala, puh. 0400 549 023, markus.ala-hautala@digita.fi Tiedotetta muokattu klo 20:50, täydennetty kanavatietoa katkoksen aikana toimineista tv-kanavista.