Taloustutkimus ja Digita jatkavat hybridi-tv-ympäristössä toteutettavaa tutkimusta

Taloustutkimus ja Digita käynnistivät keväällä 2017 pilotin, jossa selvitettiin mahdollisuuksia kehittää uusia digitaalisia palveluita ja tutkimusmenetelmiä. Hybridi-tv-ympäristössä toteutetussa tutkimuksessa haluttiin selvittää miten Digtan hybridi-tv-alustaa voisi hyödyntää tutkimustoiminnassa. Nyt tutkimus saa vuoden pituisen jatkon.

”Keväällä tehty tutkimus oli lupaava, ja nyt tarkoituksenamme on jatkaa menetelmän arviointia. Käynnistämme lokakuussa uusien panelistien värväämisen, ja tarkoituksena on kasvattaa hybridi-tv-panelistien määrää alle sadasta tv-päätelaitteesta vähintään 700 päätelaitteeseen. Tavoitteenamme on jollakin aikavälillä ottaa hybridi-tv osaksi tutkimustyökalujamme”, kertoo Pasi Huovinen Taloustutkimuksesta.

”Digitan rooli on jatkossa mahdollistaa Taloustutkimukselle älykäs alusta tutkimusten toteuttamiseen. Televisio uudistuu, ja siihen on tullut, ja tulee enenevässä määrin muista medioista tunnettuja keinoja kohdentaa sisältöjä ja palvella katsojia. Nyt Taloustutkimus edelläkävijänä selvittää kohdennettavuuden mahdollisuuksia”, sanoo Digitan videojakeluliiketoiminnasta vastaava johtaja Teppo Ahonen.

Hybridi-tv-palveluiden käyttö kasvaa

Erona älytelevisioihin Digitan hybridi-tv:n tarjoamat palvelut kuten Yle Areena, Ruutu, Idols-äänestyssovellus ja Liigan tulospalvelu ovat osa kanavien sisältöjä, eivätkä siten ole erillisiä laitteen muistissa olevia sovelluksia. Näin hybridi-tv mahdollistaa paitsi jatkuvasti ajantasaisina pysyvät palvelut, myös monet ohjelmavirtaan liitettävät palvelut sekä vuorovaikutteisen mainonnan.

Uusien palveluiden kehittämisen näkökulmasta hybridi-tv-penetraatio on jo merkittävä, noin 160 000 laitetta on kytkettynä Digitan verkkoon. Digita arvioi penetraation kasvavan noin miljoonaan vuoteen 2020 mennessä. Suomen antenni-tv-toimijat ovat sopineet siirtymisestä teräväpiirtoteknologiaan maaliskuussa 2020. Tämä HD-siirtymä tulee kasvattamaan hybridi-tv-laitteiden määrää voimakkaasti tulevina vuosina, sillä lähes kaikki uuden DVB-T2-teknologian standardin mukaiset äly-tv-laitteet tukevat hybridi-tv-ominaisuutta.

Taloustutkimus Oy, Tutkimusjohtaja, Pasi Huovinen, pasi.huovinen@taloustutkimus.fi, p. 040 757 7737

Digita Oy, Liiketoimintajohtaja, Videojakelupalvelut, Teppo Ahonen, teppo.ahonen@digita.fi, p. 040 563 0299

Taloustutkimus Oy on vuonna 1971 perustettu suomalainen markkinatutkimusyritys, jolla on toimintaa Suomessa, Baltiassa ja Venäjällä. Suomessa toimimme Helsingissä, Turussa, Tampereella ja Oulussa. Taloustutkimuksella on vuosittain tuhat toimeksiantajaa ja se palvelee kaikkia toimialoja. Merkittävimmät asiakkaat ovat suuret mediat, vientiteollisuus ja elintarviketeollisuus, kauppa, finanssipalveluyritykset, julkinen sektori sekä ulkomaiset tutkimustoimistot.

Digita Oy välittää radio- ja tv-ohjelmat luotettavasti kaikille suomalaisille vuoden jokaisena päivänä. Viimeisimmän digitaalisen tekniikan soveltajana kehitämme ja tarjoamme myös monipuolisia internet-tv- ja radiopalveluita. Lisäksi palveluvalikoimaamme kuuluvat kattavaan verkkoomme pohjautuvat IoT-palvelut sekä huippuluokan DataCenter-palvelut. Asiakkaamme ovat parhaita sisältöjä tarjoavia mediayhtiöitä sekä mobiili- ja laajakaistaoperaattoreita.

Hippos tuo kumppaneidensa kanssa ravit takaisin televisioon - heinäkuussa nähdään päivittäin raveja antenni-tv-verkon Estradi-kanavalla13.6.2018 14:02Tiedote

Hippos yhteistyökumppaneidensa kanssa tekee heinäkuussa kokeilun, jossa ravit näkyvät päivittäin antenni-tv-verkossa Estradi-kanavalla. Lähetys Estradilla on sama, minkä Veikkaus lähettää TotoTV:stä. Studiolähetykset ovat ruudussa keskiviikkoisin ja lauantaisin –muina päivinä ravit nähdään suoraan radalta. Lähetykset alkavat 30.6. Suur-Hollola-viikonlopun lauantaista. Ponsse Oyj, Lähitapiola ja Hevosurheilu-lehti ovat mukana tukemassa hanketta.

Samsungin uusiin televisioihin hybridiominaisuus - kodeissa jo yli 350 000 hybridi-tv-vastaanotinta12.6.2018 10:44Tiedote

Digita on panostanut viime vuosina voimakkaasti uudentyyppisten hybridi-tv-palveluiden kehittämiseen. Esimerkkeinä HbbTV-teknologian (Hybrid broadcast broadband TV) mahdollistamista sovelluksista ovat muun muassa syksyllä 2017 ja keväällä 2018 musiikkiohjelmien yhteydessä ollut äänestysmahdollisuus. Hybridi-tv-laitteiden määrä on kasvanut voimakkaasti suomalaisissa tv-talouksissa. Hybridi-tv-palveluita aktiivisesti käyttäviä televisioita on nyt yli 350 000, joka on yli 2,5 kertainen määrä vuodentakaiseen verrattuna. Hybridi-tv-palvelut ovat tällä hetkellä tarjolla Digitan antenni-tv-verkossa sekä Telian Kaapeli-TV:ssä.

Yle Radio Suomi Lahden aluelähetyksissä häiriöitä15.3.2018 16:50Tiedote

Digitan radiolähetyksissä Radio Suomen Lahden alueella on havaittu tekninen vika ja tällä hetkellä Lahden alueella välitetään Yle Radio Suomi Hämeenlinnan alueohjelmaa. Häiriö alkoi klo 15 ja viankorjaus on käynnissä. Pyrimme palauttamaan Yle Radio Suomen Lahden aluelähetykset normaaleiksi mahdollisimman pian. Pahoittelemme teknisestä viasta aiheutuvaa haittaa. Näkyvyys- ja kuuluvuusalueet Näkyvyys- ja kuuluvuusalueen voi tarkistaa Digitan karttapalvelusta www.digita.fi/karttapalvelu. Lisätietoa: Kuluttajat: Digita Info ma-pe klo 8.00–20.00 puh. 020 411 7676 info@digita.fi Puhelun hinta Digita Infoon on lankapuhelimesta 8,35 senttiä puhelulta sekä 6 senttiä minuutilta ja matkapuhelimesta 8,35 senttiä puhelulta sekä 17,17 senttiä minuutilta.