Isännöintiliitto

”Taloyhtiöiden hallitukset digiajan jarruna”

Vain neljäsosa isännöitsijöistä pitää asiakkaita valmiina digitaalisiin välineisiin ja palveluihin, selviää Isännöintiliiton tuoreesta digiselvityksestä.

- Taloyhtiöiden hallituksissa keski-ikä on korkea, 60 vuotta, ja toimintatavat vakiintuneita. Isännöitsijät kokevat sähköiseen viestintään siirtymisen hankalana, jos hallituksissa mennään iäkkäimmän ehdoilla. Hallituksiin tarvitaan enemmän vaihtuvuutta ja työikäisiä osakkaita, jolloin se edustaisi paremmin koko taloyhtiötä, sanoo Isännöintiliiton asiantuntija T&K Pekka Harjunkoski.

Digitalisti Ville Tolvanen uskoo, että muutos hallituksissa voi tapahtua, jos taloyhtiössä oleva tieto on verkossa kaikkien saatavilla.

- Tämä herättäisi entistä useamman asukkaan kiinnostuksen asumisen asioihin. Digitalisaatio on yksi keino luoda avoimuuden kulttuuria taloyhtiöihin, sanoo torstaina Isännöinti goes digi -tapahtumassa puhuva Tolvanen.

Asukasta palvellaan jo verkossa

Tällä hetkellä jo yli 70 prosenttia isännöintiyrityksistä tarjoaa asiakkaille sähköistä asiointia. Muun muassa isännöitsijäntodistuksen tilaaminen ja muutto- ja remontti-ilmoitusten tekeminen onnistuvat verkossa. Sen sijaan harva isännöintiyritys pitää kokouksia verkossa tai tarjoaa asiakaspalvelua chatissa.

Asukkaiden palvelu paranee, kun isännöinti tarjoaa sähköisiä palveluja ja opettaa asiakkaat käyttämään niitä. Myös isännöintiohjelmistoja pitää kehittää voimakkaasti. Tiedon pitäisi siirtyä eri ohjelmien välillä nykyistä sujuvammin, jotta asiakkaille voidaan tarjota kunnollisia digitaalisia palveluita.

271 ammattilaista vastasi Isännöintialan digiselvitykseen, jossa kartoitettiin alan digitalisaation tämänhetkistä tilaa ja muutoksia. Näin isännöitsijät kommentoivat digiselvityksessä:

”Kun asukkaat tekevät vikailmoituksen netissä, puhelut ja sähköpostit vähenevät ja asiat hoituvat nopeammin.”

”Tiedottaminen voidaan hoitaa digitaalisilla välineillä mobiilisti ja reaaliajassa.”

”Osan taloyhtiöiden kokouksista voisi pitää verkossa. Se säästäisi aikaa ja vaivaa.”

Lisätietoja:

Pekka Harjunkoski, asiantuntija, T&K