Taloyhtiöiden roolia paloturvallisuudessa on syytä vahvistaa

Neljän ihmisen kuolemaan johtanut valitettava tulipalo Vuosaaressa osoittaa, että vastuu palovaroittimien toimintakyvyn ylläpitämisestä on epäselkeä. Pelastuslain uudistus on hyvä tilaisuus kehittää paloturvallisuuteen liittyviä vastuita. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö on vuosia tuonut esille palovaroittimen merkitystä. Vuosaaren kaltaiset traagiset tapahtumat osoittavat, että kehitettävää riittää yhä.

Helsingin Vuosaaren tulipalossa 9.12.2016 kuoli neljä henkilöä, joista kolme oli lapsia. Onnettomuustutkintakeskus suosittaa palon tutkimusselosteessa, että Sisäministeriön tulee selvittää palovaroittimien huolehtimisvastuuta.

Nykyisen lainsäädännön mukaan paristokäyttöisten palovaroittimien kiinnittämisestä ja toimintakunnosta vastaa yksin asukas. Sähköverkkoon kytkettyjen palovaroittimien kunnossapidosta vastaa taloyhtiö. Tutkimusten mukaan yli 90 prosentilla suomalaisista on mielestään riittävä määrä toimivia palovaroittimia kodeissaan, mutta vain 38 prosentissa tulipaloista on ollut toimivat palovaroittimet.

Taloyhtiön hallituksen rooli on merkittävä kiinteistön turvallisuuden ylläpitämisessä ja kehittämisessä. Vuokrataloissa omistajan ja asukkaan vuorovaikutusta tulee turvallisuusasioissa lisätä. Pelastuslain uudistus tarjoaa erinomaisen tilaisuuden kehittää asumisen turvallisuutta.

Palovaroittimesta tulee huolehtia

- Palovaroittimien toimintakyvystä huolehtiminen ei ole nykyisellään riittävällä tasolla. Merkittävin yksittäinen syy lienee kansalaisten ajattelemattomuus ja ehkä myös tietämättömyys, pohtii Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön erityisasiantuntija Ira Pasi.

Ikääntyessään palovaroitin ei enää havaitse savua eikä varoita tulipalosta. Palovaroitin tulisi vaihtaa uuteen 5-10 vuoden välein. Yllättävän usein palovaroittimet ovat katossa ilman paristoja tai paristot ovat vanhentuneet. Testauspainikkeella voidaan testata paristojen kuntoa. Suositeltavaa on vaihtaa paristot kerran vuodessa.

Palovaroittimia voi olla asunnoissa nykyistä enemmän. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö suosittelee, että palovaroitin asennetaan kaikkiin makuuhuoneisiin, eteiseen ja muihinkin tiloihin, joissa tulipalo on mahdollinen. Vaikka palovaroitin ei estä palon syttymistä, se antaa toimiessaan aikaa sammuttaa palo tai poistua turvallisesti ennen kuin tilanne muuttuu hengenvaaralliseksi.

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö on useiden vuosien ajan koordinoinut valtakunnallista turvallisuusviestintää, jossa palovaroittimien kunnossapito ja riittävä määrä ovat olleet keskeisiä aiheita. Viestinnän ja tiukentuneiden säädösten avulla sekä asuntopalojen että palokuolleiden vuosittainen määrä on vähentynyt parilla kymmenellä prosentilla, mutta parantamisen varaa on yhä.

Lisätietoja:

Erityisasiantuntija Ira Pasi, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, puh. 040 595 4140

Brandkårsungdomsarbete fostrar säkerhetsmedvetna unga4.1.2018 12:00Tiedote

När brandkårsungdomsarbetet är som bäst är det en innovativ verksamhet som främjar säkerheten i samhället runt brandstationen. Ungdomsarbetet fostrar säkerhetsmedvetna unga. Brandkårerna som ordnade En Dag På Brandstationen evenemanget fick söka stipendium för att utveckla sin brandkårsungdomsverksamhet. Stipendierna beviljades av LokalTapiola, och i valet av stipendiemottagare medverkade förutom bolaget även representanter från Räddningsbranschens Centralorganisation i Finland som koordinerar En Dag På Brandstationen evenemanget och utvecklar brandkårsungdomsarbetet i Finland.

Palokuntanuorisotyö kasvattaa turvallisuusmyönteisiä nuoria4.1.2018 12:00Tiedote

Palokuntanuorisotyö parhaimmillaan on innovatiivista, paloasemaa ympäröivän yhteisön turvallisuutta edistävää toimintaa. Nuorisotyö myös kasvattaa nuorten turvallisuusmyönteisyyttä. Päivä Paloasemalla -tapahtuman marraskuun lopussa järjestäneet paloasemat saivat hakea stipendiä palokuntanuorisotoimintansa kehittämiseen. Stipendit myönsi LähiTapiola, ja yhtiön lisäksi stipendinsaajia oli valitsemassa edustajat Suomen Pelastusalan Keskusjärjestöstä, joka koordinoi Päivä Paloasemalla -tapahtumia ja kehittää palokuntanuorisotyötä Suomessa.

Pärjäisitkö häiriötilanteessa 72 tuntia ilman apua?18.12.2017 12:30Tiedote

Yhteiskunnan häiriötilanteissa omatoimisella varautumisella on suuri merkitys sekä kansalaisille että viranomaisille. Miten pitää toimia, kun esimerkiksi sähkökatkon takia vettä ei yhtäkkiä tulekaan kraanasta tai lämmitys ei toimi? Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön (SPEK) toimesta on luotu uusi 72 tuntia -varautumiskonsepti, jossa käydään konkreettisesti läpi arjesta selviytymistä ennen viranomaisten apua.