Taloyhtiöiden roolia paloturvallisuudessa on syytä vahvistaa

Neljän ihmisen kuolemaan johtanut valitettava tulipalo Vuosaaressa osoittaa, että vastuu palovaroittimien toimintakyvyn ylläpitämisestä on epäselkeä. Pelastuslain uudistus on hyvä tilaisuus kehittää paloturvallisuuteen liittyviä vastuita. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö on vuosia tuonut esille palovaroittimen merkitystä. Vuosaaren kaltaiset traagiset tapahtumat osoittavat, että kehitettävää riittää yhä.

Helsingin Vuosaaren tulipalossa 9.12.2016 kuoli neljä henkilöä, joista kolme oli lapsia. Onnettomuustutkintakeskus suosittaa palon tutkimusselosteessa, että Sisäministeriön tulee selvittää palovaroittimien huolehtimisvastuuta.

Nykyisen lainsäädännön mukaan paristokäyttöisten palovaroittimien kiinnittämisestä ja toimintakunnosta vastaa yksin asukas. Sähköverkkoon kytkettyjen palovaroittimien kunnossapidosta vastaa taloyhtiö. Tutkimusten mukaan yli 90 prosentilla suomalaisista on mielestään riittävä määrä toimivia palovaroittimia kodeissaan, mutta vain 38 prosentissa tulipaloista on ollut toimivat palovaroittimet.

Taloyhtiön hallituksen rooli on merkittävä kiinteistön turvallisuuden ylläpitämisessä ja kehittämisessä. Vuokrataloissa omistajan ja asukkaan vuorovaikutusta tulee turvallisuusasioissa lisätä. Pelastuslain uudistus tarjoaa erinomaisen tilaisuuden kehittää asumisen turvallisuutta.

Palovaroittimesta tulee huolehtia

- Palovaroittimien toimintakyvystä huolehtiminen ei ole nykyisellään riittävällä tasolla. Merkittävin yksittäinen syy lienee kansalaisten ajattelemattomuus ja ehkä myös tietämättömyys, pohtii Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön erityisasiantuntija Ira Pasi.

Ikääntyessään palovaroitin ei enää havaitse savua eikä varoita tulipalosta. Palovaroitin tulisi vaihtaa uuteen 5-10 vuoden välein. Yllättävän usein palovaroittimet ovat katossa ilman paristoja tai paristot ovat vanhentuneet. Testauspainikkeella voidaan testata paristojen kuntoa. Suositeltavaa on vaihtaa paristot kerran vuodessa.

Palovaroittimia voi olla asunnoissa nykyistä enemmän. Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö suosittelee, että palovaroitin asennetaan kaikkiin makuuhuoneisiin, eteiseen ja muihinkin tiloihin, joissa tulipalo on mahdollinen. Vaikka palovaroitin ei estä palon syttymistä, se antaa toimiessaan aikaa sammuttaa palo tai poistua turvallisesti ennen kuin tilanne muuttuu hengenvaaralliseksi.

Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö on useiden vuosien ajan koordinoinut valtakunnallista turvallisuusviestintää, jossa palovaroittimien kunnossapito ja riittävä määrä ovat olleet keskeisiä aiheita. Viestinnän ja tiukentuneiden säädösten avulla sekä asuntopalojen että palokuolleiden vuosittainen määrä on vähentynyt parilla kymmenellä prosentilla, mutta parantamisen varaa on yhä.

Lisätietoja:

Erityisasiantuntija Ira Pasi, Suomen Pelastusalan Keskusjärjestö, puh. 040 595 4140

Sinä teet paloturvallisuuden – juuri sinä - Paloturvallisuusviikko muistuttaa: ”Kun hätä on suurin, sinä pelastat”10.11.2017 09:35Tiedote

Jokainen on itse paras henkilö parantamaan oman lähipiirinsä paloturvallisuutta. Fiksuinta on pelastaa koti jo etukäteen estämällä tulipalot. Tosi paikan tullen alkusammutus ja läheisten pelastaminen palavasta tilasta ovat elintärkeitä toimia, joita on syytä harjoitella etukäteen. Paloturvallisuusviikko haastaa kaikki suomalaiset parantamaan paloturvallisuutta 25.11.- 1.12. – ja kaikkina muinakin päivinä.

Det är du som gör brandsäkerheten - Brandsäkerhetsveckan påminner: ”När nöden är störst, är det du som räddar”10.11.2017 09:26Tiedote

Var och en är själv den bästa personen att förbättra brandsäkerheten i sin närmaste krets. Det smartaste sättet att rädda hemmet är att göra detta på förhand genom att förhindra bränderna.När det verkligen gäller är primärsläckning och räddande av de nära och kära livsviktiga åtgärder som man bör öva på förhand.Brandsäkerhetsveckan utmanar alla finländare att förbättra brandsäkerheten 25.11 - 1.12 – och alla andra dagar.