Ilmastoinfo HSYIlmastoinfo HSYIlmastoinfo HSY

Taloyhtiöklubeista joukkovoimaa energiatehokkuuden parantamiseen

Taloyhtiöillä iso rooli ilmastotavoitteiden saavuttamisessa

Suomen tavoitteena on olla hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä ja osalla kaupungeista aikataulu on tätäkin tiukempi. Asumisen osuus on noin kolmannes hiilijalanjäljestä ja siitä energiankulutus muodostaa suurimman osan. Koska yli puolet suomalaisista asuu taloyhtiöissä, on taloyhtiöiden energiatehokkuustoimilla ja energiaremonteilla suuri merkitys ilmastonmuutoksen torjumisessa.

- Me haluamme ottaa kaikki mukaan tekemään ilmastotekoja. Taloyhtiöillä on siinä iso rooli, koska asumisesta syntyy paljon ilmastopäästöjä. Haluamme auttaa taloyhtiöitä tekemään fiksuja valintoja kuten energiaremontteja, niin että energiankulutus pienenee, kannustaa ympäristö- ja ilmastoministeri Krista Mikkonen.

Taloyhtiöklubeista vauhtia energiaremontteihin

Taloyhtiöklubi-toiminnan perusidea on yksinkertainen: kootaan yhteen naapuruston taloyhtiöiden hallitukset, perustetaan yhteistyöfoorumi ja ryhdytään tekemään ohjattua, tavoitteellista ja aktiivista yhteistyötä kiinteistöjen ja alueen kehittämiseksi. Klubitoiminnan päätavoite on ohjata ja tukea asunto-osakeyhtiöitä energiansäästötoimiin ja energiaremonttien käynnistämiseen. Tämä on paitsi taloyhtiöille strategisesti järkevää ja taloudellisesti kannattavaa, myös välttämätöntä, jotta ilmastotavoitteet voidaan saavuttaa.

- Taloyhtiöiden yhteistyössä on paljon potentiaalia. Isompia energiaremontteja ja muita pienempiä hankkeita kannattaa miettiä yhdessä naapurikiinteistöjen kanssa jo pelkästään taloudellisista syistä, toteaa Taloyhtiöklubi-hankkeen projektipäällikkö Kimmo Karvinen.

Pääkaupunkiseudulle yhdeksän Taloyhtiöklubia

Taloyhtiöklubi-hankkeen pilottialueet ovat Espoossa Matinkylä ja Suvela, Helsingissä Kannelmäki, Katajaharju (Lauttasaari), Mellunmäki, Myllypuro ja Pihlajisto sekä Vantaalla Koivukylä ja Myyrmäki. Jokaiselle pilottialueelle perustetaan oma Taloyhtiöklubi, joka toimii yhteistyöfoorumina alueen taloyhtiöiden hallituksille. Klubitapaamisissa perehdytään asiantuntijoiden kanssa energiatehokkuuden parantamisen mahdollisuuksiin ja suunnitelmallisen kiinteistönpidon työkaluihin. Tavoitteena on pienentää kustannuksia, parantaa asumisolosuhteita ja yhteisöllisyyttä sekä nostaa kiinteistön ja koko alueen arvoa.

Ilmastotekojen edistämistä eurot ja asumismukavuus edellä

Energiaremontit tarkoittavat taloyhtiöille paitsi ilmastotekoja, myös erityisesti kiinteistön hoitokuluissa säästämistä ja asumismukavuuden parantamista.

- Energiatehokkuuden parantamisessa idealismi yhdistyy raadollisuuteen. Kun taloyhtiöt pelastavat maailmaa, ne säästävät samalla omia rahojaan. Taloyhtiöklubi-hanke on ainutlaatuinen mahdollisuus edistää energiatehokkuusajattelun muutosta asunto-osakeyhtiöissä, toteaa Taloyhtiöklubi-hankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja Pekka Sauri.

Katsoaksesi videon lähteestä www.youtube.com, anna hyväksyntä sivun yläosasta.Taloyhtiöklubi-hanke - Joukkovoimaa energiatehokkuuden parantamiseen -video

Kimmo Karvinen
Taloyhtiöklubi-hankkeen projektipäällikkö
Good House Oy, toimitusjohtaja
kimmo.karvinen@goodhouse.fi

Kirsi Korpisalo
Taloyhtiöklubi-hankkeen viestintäkoordinaattori
HSY:n Ilmastoinfo, energia-asiantuntija
kirsi.korpisalo@hsy.fi

Pekka Sauri
Taloyhtiöklubi-hankkeen ohjausryhmän puheenjohtaja
Helsingin yliopisto, työelämäprofessori
pekka.sauri@helsinki.fi

Taloyhtiöklubi-hankkeen projektipäällikkö Kimmo Karvinen

Perustiedot Taloyhtiöklubi-hankkeesta:

• Taloyhtiöklubi-hanke (virallisesti "Taloyhtiöt energiatehokkaiksi alueellisella yhteistyöllä -hanke") on Espoon, Helsingin ja Vantaan kaupunkien yhteishanke.
  • Hankkeessa ovat mukana asiantuntijarooleissa HSY:n Ilmastoinfo, Motiva ja Pääkaupunkiseudun Smart & Clean -säätiö.
  • Ympäristöministeriö on hankkeen päärahoittaja osana Kuntien ilmastoratkaisut -ohjelmaa.
  • Hanke keskittyy asunto-osakeyhtiöiden energiatehokkuuden parantamiseen.
  • Hankkeen aikana 2020-2021 kehitetään taloyhtiöiden alueellisen yhteistyön toimintamalli ja sitä pilotoidaan Espoossa, Helsingissä ja Vantaalla yhdeksällä alueella. Tavoitteena on, että̈ toimintamalli vakiintuu ja leviää jatkossa myös muihin kaupunkeihin.
  • Hankkeen nettisivut löytyvät osoitteesta www.taloyhtiöklubi-hanke.fi

Energiansäästömahdollisuuksista viestiminen taloyhtiössä kasvattaa asukkaiden energiatietoisuutta6.10.2022 11:42:09 EEST | Tiedote

Harvassa taloyhtiössä valitetaan liiasta viestinnästä. Toisaalta taloyhtiöiden hallituksissa tuskaillaan viestinnän vaikeutta ja sopivia kanavia. Ajankohtainen energia-aihe osuu kipeästi myös taloyhtiöihin ja niiden asukkaisiin, kun energian hinta nousee kohisten. HSY:n Ilmastoinfon hankkeessa havaittiin, että aktiivinen viestintä asukkaiden omista energiansäästömahdollisuuksista kasvatti heidän kokemustaan energiansäästön tärkeydestä ja tyytyväisyyttään viestinnän määrään ja sisältöön. Hankkeessa tuotettiin viestintämateriaaleja, jotka ovat nyt vapaasti hyödynnettävissä kaikissa Suomen taloyhtiöissä.

Kaupunkiviljelyä voi harrastaa myös ilman omaa pihaa tai palstaa - HSY:n Ilmastoinfon uutuuskurssi tarjoaa apua taloyhtiöviljelijöille6.4.2022 11:08:49 EEST | Tiedote

Verkkokurssialusta Koutsin tämän kevään kurssiuutuus on Koko talo viljelee -kaupunkilaisen viljelykurssi. Kaupunkiviljely on yhä suositumpaa, mutta palstoille voi olla vuosienkin jonot. Kurssin avulla helpotetaan taloyhtiöitä ja taloyhtiöiden asukkaita ottamaan viljelyharrastus osaksi yhteisöllistä asumista. Viljelykurssin lisäksi kestävän elämän verkkokurssialustalta löytyy suosikkikurssit Ilmastotreeni ja Energiaekspertti. Kevään kunniaksi HSY:n Ilmastoinfo istuttaa puun jokaista uutta rekisteröitynyttä kohti, joten jo pelkällä rekisteröitymisellä pääset ilmastotekojen alkuun.

Taloyhtiöiden energiatehokkuutta vauhditetaan asukasviestintää kehittämällä22.2.2022 08:13:00 EET | Tiedote

Helsingin seudun ympäristöpalveluiden TAVIS-hankkeessa taloyhtiöiden hallituksille tarjotaan tukea energia-asioista viestimiseen, lisäksi tuetaan asukkaiden, osakkaiden ja taloyhtiön hallituksen vuoropuhelua energiatehokkuushankkeiden edistämiseksi. Ensimmäinen toimenpide oli viestinnän lähtötilanteen kartoitus. Taloyhtiöiden hallituksille suunnattu kyselytutkimus toteutettiin Kiinteistöliitto Uusimaan jäsenille, vastauksia saatiin 372 hallituksen jäseneltä. Lisäksi reilut sata vastausta saatiin asukaskyselytutkimuksena hankkeessa mukana olevissa neljässä pilottitaloyhtiössä. Näin saatiin kokonaiskuva taloyhtiöviestinnän toimivuudesta niin asukkaan, osakkaan kuin hallituksenkin jäsenen näkövinkkelistä.

Huippuravintoloiden kikat kotikeittiöön – Toinen Kattaus minimoi ruokahävikin24.1.2022 07:45:00 EET | Tiedote

Ruoan kasvatus, tuotanto ja valmistus ovat maailman suurimpia päästölähteitä. Ravinnon tuotantoketju syö valtavat määrät energiaa ja ketjun loppupäässä vain osa ruoasta päätyy sinne, minne se kuuluu. Suomalaisissa kotitalouksissa vuosittainen ruokahävikki on yli 130 miljoonaa kiloa – tämä on noin 500 miljoonan euron edestä ruokaa! Neljän hengen perheessä määrä vastaa usean sadan euron heittämistä roskiin. Hyvä uutinen on se, että pienillä käytännön teoilla asiaan voi vaikuttaa. HSY:n Toinen Kattaus –kampanjassa ravintoloiden huippukokit antavat ammattitaitonsa kaupunkilaisten käyttöön hävikin hillitsemiseksi.