Taloyhtiön oma pihakirppis pystyyn Siivouspäivänä?

Elokuun viimeisenä päivänä eri puolilla maata vietettävän Siivouspäivän myötä monet kaupungit ja naapurustot muuttuvat isoiksi kirpputoreiksi ja markkinoiksi. Siivouspäivän ideana on tehdä kierrättämisestä helppoa ja luoda elävää sekä vastuullista kaupunkikulttuuria. Lähtökohtana on, että kuka tahansa voi kaupata tavaroitaan kaduilla, pihoilla tai kodeissa. Taloyhtiössä asuvan on kuitenkin hyvä huomioida joitakin asioita ennen kirpputorin pystyttämistä pihamaalle.

Pihakirppis edellyttää taloyhtiön lupaa

Kirpputorin järjestäminen taloyhtiön piha-alueella edellyttää taloyhtiön lupaa, muistuttaa Kiinteistöliiton apulaispäälakimies Kristel Pynnönen. Sen sijaan viranomaiselta ei tarvitse pyytää lupaa silloin, kun järjestäjänä on yksityishenkilö tai esimerkiksi taloyhtiö.

”Vaikka pihakirppiksen voi käytännössä järjestää kuka tahansa, järjestäjällä on oltava tapahtumaan maanomistajan tai -haltijan lupa”, Pynnönen sanoo.

Käytännössä luvan pihakirpputorin pitämiseen voi antaa taloyhtiön hallitus.

Kierrätystä asukkaiden kesken

Tarpeettomiksi jääneiden tavaroiden kierrättämiselle voi olla tarvetta muulloinkin kuin yleisenä Siivouspäivänä. Taloyhtiössä voi viritä ajatus yhteisestä kierrätystilasta, jonne jokainen voisi jättää ylimääräisiä tavaroitaan toisten poimittavaksi.

”Kierrättäminen kannattaa, mutta asia pitää hoitaa hallitusti”, Kristel Pynnönen toteaa.

Paloturvallisuussyistä asukkaat eivät saa jättää tavaroitaan lojumaan esimerkiksi rappukäytävään, sillä siellä kaikki ylimääräinen tavara muodostaa turvallisuusriskin.

Pynnönen suosittelee, että taloyhtiössä pohdittaisiin yhdessä, millä tavalla ja missä tilassa kierrätys voitaisiin yhtiössä järjestää järkevästi ja turvallisesti – myös niin, etteivät kierrätettäväksi jätetyt tavarat houkuttele paikalle luvattomia ulkopuolisia.

”Esimerkiksi kierrätyshylly voi toimia tarkoitukseen sopivassa tilassa mallikkaasti, jos sen käytölle on laadittu hyvät pelisäännöt ja löytyy riittävän aktiivinen ihminen ylläpitämään kierrätystä”, Kristel Pynnönen sanoo.

Siivouspäivä

Nuohousuudistus ei tuonut suuria muutoksia palveluun13.12.2019 08:35:00 EETTiedote

Nuohousuudistus ei ole nuohouspalvelun käyttäjien mielestä aiheuttanut suuria muutoksia nuohouspalveluun, selviää Kiinteistöliiton jäsentaloyhtiöilleen tekemästä kyselystä. Vastaajista hiukan yli 70 prosenttia oli sitä mieltä, että kuluvana vuonna nuohoojan tilaaminen sujui samoin kuin aiemminkin. Hiukan yli 60 prosenttia vastaajista oli sitä mieltä, että myös nuohouspalvelujen saatavuus on pysynyt ennallaan. Nuohouksen hinta sen sijaan oli noussut noin joka viidennen vastaajan mukaan.

Kiinteistöliiton korjausrakentamisbarometri: Lievää kasvua korjausrakentamiseen vuonna 202028.11.2019 08:55:00 EETTiedote

Korjausrakentamisbarometrin tulokset povaavat varovaista kasvua taloyhtiöiden korjaamiseen vuonna 2020. Kiinteistöliiton korjausrakentamisen Ilmapuntari osoittaa positiivista saldolukua pk-seudulla, muualla Etelä-Suomessa sekä Pohjois-Suomessa. Näillä alueilla oli hienoisesti enemmän vastaajia, jotka ilmoittavat yhtiönsä korjausten olevan ensi vuonna kuluvaa vuotta suurempia kuin niitä, jotka arvioivat korjausten supistuvan.

Osakas, huomioi postilakko ja ilmoita taloyhtiölle sähköpostiosoitteesi yhtiökokouskutsua varten!25.11.2019 15:13:01 EETTiedote

Postilakko aiheuttaa huolta niissä taloyhtiöissä, joissa yhtiökokouskutsu on toimitettava lakon aikana. Laki velvoittaa toimittamaan yhtiökokouskutsun osakkaille viimeistään kahta viikkoa ennen kokousta. Lakon aikana olisi sekä taloyhtiön että osakkaan edun mukaista lähettää kutsu perinteisen postin sijasta sähköpostilla. Tämä kuitenkin edellyttää sitä, että osakas ilmoittaa oman sähköpostiosoitteensa taloyhtiölle nimenomaan yhtiökokouskutsun toimittamista varten.

Kiinteistöliitto ei kannata sähköautojen latauspisteisiin tiukempaa sääntelyä kuin EU-direktiivi edellyttää8.11.2019 15:35:35 EETTiedote

Kiinteistöliitto ei kannata hallituksen suunnitelmia velvoittaa kiinteistönomistajat esitetyssä laajuudessa rakentamaan sähköautojen latauspisteitä. Kiinteistöliiton mielestä EU:n energiatehokkuusdirektiiviin kirjatut velvoitteet riittävät edistämään latauspisteiden yleistymistä, eikä kansallisesta lainsäädännöstä ole tarpeen tehdä direktiiviä kireämpää.