Talven odotetuin tapahtuma Lux Helsinki käynnistyy lauantaina

Valofestivaali luo Helsinkiin taianomaisen tunnelman 4.–8.1., kun kymmenet teokset kutsuvat yleisön nauttimaan elämyksellisestä taiteesta ja valossa kylpevästä kaupungista.
Kuva: Petri Anttila

Helsingin sisäpihat, puistot ja arkkitehtoniset helmet muuntuvat jälleen ainutlaatuisiksi kaupunkitaideteoksiksi, kun Lux Helsinki valaisee kaupungin viideksi päiväksi lauantaista alkaen. Varsinainen reitti kulkee Tuomiokirkolta Tokoinrantaan, ja sillä nähdään yhdeksän teosta.

Luontoteema on läsnä tänä vuonna useammassakin teoksessa. Jere Suontaustan Kaisaniemenrannassa puun oksalta huhuileva veistosmainen Peilipöllö (Bubo Speculus) luo katseensa ihmisiin ilmastokatastrofin ja joukkosukupuuton partaalla. Tokoinrannan venelaiturilla sijaitsevan Magic Mirror -teoksen taiteilija Meri Ekola puolestaan inspiroitui veden ympäröimästä teospaikasta, joka johdatti hänet pohtimaan ikiaikaista viehtymystämme peilikuvaa kohtaan.

Poikkeuksellisen kauniita rakennuksia esiin nostava Lux Arkkitehtuuri -sarja valaisee tänä vuonna Helsingin kaupunginteatterin. Reitin päättävä day and night muuntaa rakennuksen julkisivun maisemaksi, joka muistuttaa luonnon mykistävästä kauneudesta. Teoksen on suunnitellut Visual45:n Eero Helle, ja siinä kuullaan Kimmo Pohjosen musiikkia.

Ympäristöarvot näkyvät myös järjestelyissä: Lux Helsinki kompensoi kaikista teoksista festivaalin aukiolon aikana aiheutuvat hiilidioksidipäästöt. Tämä tehdään suomalaisen Compensate-säätiön kautta, joka kompensoi päästöjä metsien istutus- ja suojeluhankkeilla. Hiilidioksidia hyvitetään aina enemmän kuin toiminta on aiheuttanut: arviolta tämä tarkoittaa Lux Helsingin teoksien osalta 575 istutettua puuta, 0,2 hehtaaria suojeltua metsää ja 39 tonnia ilmakehästä poistettua CO2:a. Lisätietoja kompensoinnista Lux Helsingin verkkosivuilla.

Satelliittiteokset ja valoaiheinen ohjelma täydentävät festivaalielämyksen

Reitin teosten lisäksi valotaidetta voi ihailla kuudessa satelliittikokonaisuudessa aina Espoon Hanasaaresta Itäkeskukseen asti. Satelliittien myötä valotaidetta päästään näkemään esimerkiksi sisätiloissa ja hyvin poikkeuksellisissa ympäristöissä, kuten Korkeasaaressa.

Lux Helsingin avajaisklubia juhlitaan Valkoisessa salissa lauantaina 4.1. Illan käynnistää Bring Your Own Beamer (BYOB), jossa kuka tahansa voi projektoreineen esitellä omia töitään. Alun perin BYOB:issa tutuksi tullutta taidetta on nähty myöhemmin Lux Helsingin reitilläkin. Avajaiset jatkuvat livemusiikilla mystisiä tunnelmia maalailevan Quadriviumin ja pyykkitelineet laulamaan laittavan Cleaning Womenin tahdissa.

Lux Helsingin yhteydessä järjestettävä ravintolakokonaisuus Lux Helsinki Eat esittelee tänä vuonna yli 20 ravintolaa, joissa on tarjolla festivaalia varten suunniteltuja annoksia ja menukokonaisuuksia. Lux Aamu avaa festivaalin viimeisenä päivänä 8.1. taas muutamia teoksia aamuvirkkujen ja työmatkailijoiden iloksi.

Reitti, teokset & ohjelma
Poikkeusliikennetiedot
Aiemmat tiedotteet

Lux Helsinki 4.–8.1.2020 kello 17–22.
Lux Helsinki avajaisklubi: Bring Your Own Beamer (BYOB), Quadrivium, Cleaning Women la 4.1. kello 18–00 Valkoisessa salissa.
Lux Aamu (teokset 1, 4, 7 ja 9) ke 8.1. kello 7–9.

Kumppanit: City, Johan & Nyström, Local Crew, Marski by Scandic, Kaslink Aito

Lux Helsinki 4.–8.1.2020 klo 17–22. Lux Helsinkiä järjestää Helsingin tapahtumasäätiö ja tapahtuman tuotannosta vastaa Susa Nokelainen. Tapahtuman taiteellisesta ja teknisestä suunnittelusta, tuotannosta ja toteutuksesta vastaa Sun Effects, ja kuraattorina toimii Ilkka Paloniemi yhdessä Christina Dvingen (DK) ja Martin Poštan (CZ) kanssa.

Kuva: Petri Anttila