Talvikeli heikentää jätepisteiden turvallisuutta – 8 vinkkiä turvallisempaan jätepisteeseen

Liukkaat pinnat, kinostuva lumi ja pimeys ovat kolmikko, joka tekee jäteautonkuljettajien työympäristöstä talvisin tavallista riskialttiimman. Työtapaturmia ja onnettomuuksia pystytään taklaamaan pitämällä jätepisteet ja reitit hyvässä kunnossa. Jäteautonkuljettajalle turvallinen jätepiste on turvallinen myös asukkaalle ja jätepisteen käyttäjälle itselleen.

Etenkin talvisin vaihteleva sää saattaa tuoda mutkia jäteautonkuljettajien matkaan.

- Talvi ei ole koskaan helppo vuodenaika etenkään, jos lunta tulee kertarysäyksellä kymmeniä senttejä, kuten tämän talven alussa. Silloin myöskään yleisten alueiden ja katujen talvikunnossapito ei aina pysy perässä ja edesauta turvallista työntekoa. Myös liukkaus ja nollan molemmin puolin sahaava sää lisäävät haastekerrointa jätekuljettajan työhön talvella, sanoo Lassila & Tikanojan työturvallisuuspäällikkö Tommi Kajander.

Töissä sattuvien tapaturmien kohdalla painopiste on tammi-maaliskuussa. L&T:n jäteautonkuljettajille on sattunut töissä muun muassa liukastumisia, kompastumisia, nyrjähdyksiä ja ruhjeita. Suurin osa niistä johtaa vähintään päivän mittaiseen poissaoloon töistä.

Miten tapaturmia sitten voidaan ennaltaehkäistä?

- Meillä jäteautonkuljettajat käyttävät työssään monipuolisesti turvavarusteita: huomiotakkeja ja -housuja, turvakenkiä ja liukkaalla kelillä nastakenkiä tai liukuesteitä, suojalaseja sekä tarvittaessa myös kuulosuojaimia, Kajander kertoo.

Myös kiinteistöjen omistajat ja asukkaat voivat osaltaan vaikuttaa jätepisteen ja kuljettajan turvallisuuteen esimerkiksi liukkaudentorjunnalla sekä pitämällä kulkureitit esteettöminä. Kun jätepiste on turvallinen kuljettajalle, se on sitä myös asukkaille ja jätepisteen käyttäjille.

Näin pidät jätepisteen turvallisena talvikeleissä:

1. Liukkaalla kelillä hiekoita reitti jätepisteelle.

2. Kolaa riittävän leveä (vähintään jäteastian levyinen) kulkureitti jäteautolta jätepisteelle.

3. Älä kasaa lunta tms. tilaan, jossa jäteauton pitäisi mahtua pysähtymään.

4. Huolehdi siitä, että jätehuoneen lattia ei ole liukas märkänä tai lumisenakaan. Esimerkiksi pitopinnoite tai tukeva kumimatto auttaa tässä.

5. Korkeat kynnykset tai portaat hankaloittavat jäteastioiden kuljettamista. Riittävän loiva, pitävä ja kestävä luiska tekee jäteastioiden tyhjennyksestä helpomman.

6. Huolehdi riittävästä ja toimivasta valaistuksesta.

7. Pidä jätetilojen ovenkahvat ja aukipitolaitteet kunnossa.

8. Tee riittävästi tilaa jätehuoneeseen: kuljettajan pitää mahtua hakemaan jäteastiat.

Lisätietoja:

L&T:n viestintä

050 543 2715

viestinta@lassila-tikanoja.fi

lt.fi/pienestakiinni

Lassila & Tikanoja on palveluyritys, joka tekee kiertotaloudesta totta. Yhdessä asiakkaidemme kanssa pidämme materiaalit ja kiinteistöt mahdollisimman pitkään tuottavassa käytössä sekä tehostamme raaka-aineiden ja energian käyttöä. Näin toimien luomme enemmän arvoa kiertotaloudella sekä asiakkaillemme, henkilöstöllemme että yhteiskunnalle laajemmin. Kun onnistumme tässä, myös omistajillemme tuotettu arvo kasvaa. Tavoitteenamme on jatkuvasti kasvattaa toimintamme hiilikädenjälkeä eli positiivista ilmastovaikutusta. Sosiaalista vastuuta kannamme muun muassa huolehtimalla oman henkilöstön työkyvystä sekä tarjoamalla töitä myös niille, joiden on vaikea työllistyä. L&T toimii Suomessa ja Ruotsissa. Yhtiön liikevaihto vuonna 2021 oli 812,5 miljoonaa euroa ja yhtiö työllistää 8 171 henkilöä. L&T on listattu Nasdaq Helsingissä.

Anatolian moskeijareitti esittelee arkkitehtoniset, puiset hypostyylimoskeijat, jotka ovat Turkin 21. Unescon maailmanperintökohde8.4.2024 09:36:13 EEST | Tiedote

Viisi vinkkiä pihavalaistukseen8.4.2024 08:00:00 EEST | Tiedote

Keväällä, pihaa kesäksi suunniteltaessa tai muutostöitä tehdessä, on hyvä huomioida myös valaistus, vaikka pihavalaistuksen tärkeys korostuu vasta pimenevien syysiltojen lähestyessä. Oikeanlaisella valaistuksella on suuri merkitys niin tunnelman luomisessa ja ulkotilojen yksityiskohtien korostamisessa kuin turvallisuuden lisäämisessä piha-alueelle. LEDVANCEn valaistusasiantuntija Riku Varjelan vinkeillä saat pihavalaistuksesta entistä monipuolisemman.