Talvilomalle leppoisalla mielellä - Hyvillä renkailla kohti hiihtomaisemia

Ajokelit saattavat vaihdella paljonkin pitkillä lomareissuilla. Hyväkuntoiset talvirenkaat auttavat selviämään kelihaasteista, kunhan muistaa sovittaa ajonopeuden olosuhteisiin. Autonrengasliitto kehottaa tarkistamaan renkaiden urasyvyyden, nastoituksen kunnon ja ilmanpaineet talvilomareissua varten.

Vuoteen 2017 osui edellisvuotta vähemmän vaikeita ajokelejä, mikä näkyi kolaripiikkien tasoittumisena. Lähde: Vakuutusyhtiöiden liikennevahinkotilasto (OTI 2018)

Laki vaatii talvirenkailta vähintään 3,0 mm:n urasyvyyttä, mutta turvasuositus on vähintään 5 milliä. Mikäli urasyvyys on alle suosituksen, on syytä harkita renkaiden uusimista tai noudattaa vaativilla talvikeleillä erityistä varovaisuutta.

"Rengaspaineet kannattaa tarkistaa ja säätää olosuhteita ja kuormitusta vastaavaksi. Kylmällä säällä ja täydellä kuormalla ajettaessa rengaspainetta pitää nostaa jopa 0,5 baria”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora huomauttaa.

Rengasasiantuntijan talvilomavinkit:

- tarkista renkaiden kunto ja ilmanpaineet
- lähde talvilomareissulle leppoisin mielin
- seuraa sääennusteita myös matkan varrelta
- varaa riittävästi ajoaikaa

Pahimmillaan yli 500 liikennevahinkoa päivässä

Onnettomuustietoinstituutin liikennevahinkotilaston mukaan vuonna 2017 sattui 94 969 liikennevakuutuksesta korvattua vahinkoa eli keskimäärin 260 tapausta päivässä. Liikennevahinkojen määrä vähentyi hieman edellisvuoteen verrattuna. Viime vuonna oli vain kolme päivää, jolloin sattui yli 500 vahinkoa.

Vahinkoja sattuu tyypillisesti silloin, kun pakkanen lauhtuu ja tulee lumipyry. ”Vuoteen 2017 osui edellisvuotta vähemmän vaikeita ajokelejä, mikä näkyi kolaripiikkien tasoittumisena. Talvi oli hyvä ajokelejä ajatellen. Lumisen ja jäisen kelin vahinkoja oli aiempaa vähemmän", liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty OTI:sta toteaa.

Huonokuntoiset renkaat ovat yleisin renkaisiin liittyvä riskitekijä henkilö- ja pakettiautojen aiheuttamissa kuolonkolareissa. Onnettomuustutkinnassa tulee hälyttävän usein vastaan vanhoja, kumiseokseltaan kovettuneita talvirenkaita, joissa on vain näennäisesti nastoja jäljellä. Nastat saattavat olla pääosin poikki tai niissä ei ole ulkonemaa lainkaan.

Puheenjohtaja Jarmo Nuora
Autonrengasliitto ry

Liikenneturvallisuuspäällikkö Esa Räty
Onnettomuustietoinstituutti (OTI)

Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 260 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.

En två euros slant är en billig livförsäkring11.4.2019 10:57:00 EESTTiedote

Påsktrafikens säkerhet ökar med riktigt däckval. För bilister som styr kosan norrut lönar det sig att byta till sommardäck först efter påskhelgen. För bilister som vill byta till sommardäck tidigare, är det skäl att omgående reservera tid för däckbyte, genom att bytessäsongen redan är i full gång. De viktigaste redskapen för dem som själva byter däck är en bastant domkraft och övrig rejäl utrustning samt en två euros slant, som obönhörligt avslöjar mönsterdjupet.

Vinterdäckstvång från och med 1.12. oberoende av föret – Vinterdäckstvånget blir beroende av föret först år 202027.11.2018 11:00:00 EETTiedote

Den obligatoriska användningen av vinterdäck träder i kraft lördagen den 1 december. Enligt gällande stadganden är vinterdäcken obligatoriska i december, januari och februari oberoende av föret. Enligt den nya vägtrafiklagen, som träder i kraft i juni 2020, blir vinterdäckstvånget beroende av föret. Därefter skall vinterdäck användas under perioden 1.11.–31.3. om vädret eller väglaget det förutsätter.

Talvirenkaita käytettävä 1.12. alkaen kelistä riippumatta – Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vasta vuonna 202027.11.2018 11:00:00 EETTiedote

Talvirenkaiden käyttöpakko astuu voimaan lauantaina 1. joulukuuta. Nykyisten määräysten mukaan talvirenkaita on käytettävä joulu-, tammi- ja helmikuussa kelistä riippumatta. Kesäkuussa 2020 voimaan tulevan tieliikennelain myötä talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi. Sen jälkeen talvirenkaita on käytettävä 1.11. ja 31.3. välisenä aikana, jos sää tai keli sitä edellyttää.

Talvirenkaat alle keliennusteen mukaan - Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi 202018.10.2018 10:00:00 EESTTiedote

Talvirenkaat kannattaa vaihtaa alle keliennusteen, eikä kalenterin mukaan. Tämä on otettu huomioon myös uudessa tieliikennelaissa, jonka mukaan talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vuonna 2020. Uudet rengasmääräykset kaipaavat tuekseen laajaa valistusta, valvontaa ja seurantaa, jotta rengasalan toimijoiden pelko liikenneturvallisuuden vaarantumisesta ei toteutuisi uudistuksen myötä.