ELY-keskukset

Talvirajoituksiin siirtyminen voi alkaa kuluvalla viikolla Itä-Suomen teillä (Pohjois-Savo, Pohjois-Karjala, Etelä-Savo)

Talven ja pimeyden tulon myötä nopeusrajoituksia alennetaan liikkujien turvallisuuden vuoksi. Rajoituksien vaihto on ajoitettu tapahtuvaksi koko maassa lauantaihin 31.10.2020 mennessä. Pääosin vaihto tapahtuu keskiviikkona 28.10. Alemmat nopeusrajoitukset voidaan ottaa käyttöön paikallisten olosuhteiden edellyttäessä jo 22.10. lähtien. Muuttuneet rajoitukset tulevat voimaan heti, kun merkit on vaihdettu.

Pohjois-Savon ELY-keskuksen alueella 100 km/h -nopeusrajoituksia jää talveksi voimaan yhteensä 274 km:n matkalle: Etelä-Savoon 67 km, Pohjois-Savoon 101 km ja Pohjois-Karjalaan 106 km. Näistä noin 109 km on korkealuokkaisia teitä, joissa vastakkaiset ajosuunnat on erotettu välikaistalla tai keskikaiteella.

Muilla ympärivuotiseksi jäävillä 100 km/h -talvinopeusosuuksilla tiet ovat kohtuullisen leveitä ja niillä on hyvät näkemät. Liikennemäärät näillä osuuksilla ovat alle 3000 ajoneuvoa vuorokaudessa ja päällysteen kunto on hyvä.

Niillä teillä, joilla on kesäaikaan nopeusrajoitus 100 km/h ja jotka eivät täytä em. vaatimuksia, on talvi- ja pimeänajan nopeusrajoitus 80 km/h.

Vuorela – Siilinjärvi välisellä moottoritieosuudella 120 km/h -rajoitus alenee talvikaudeksi 100 km:iin/h. Lisäksi 80 km/h -rajoituksia muutetaan eräillä mutkaisilla, kapeilla tai huonokuntoisilla teillä talveksi 70 km:iin/h.

Tiejaksot, joilla on talvella 100 km/h -nopeusrajoitus

Etelä-Savon, Pohjois-Savon ja Pohjois-Karjalan maakunnissa on tulevana talvikautena 100 km/h -rajoitus seuraavilla tieosuuksilla:

Valtatie 5 välillä Koirakivi – Uutela
Valtatie 5 välillä Joroinen - Varkauden portti
Valtatie 5 välillä Humalajoki - Kellolahti
Valtatie 5 välillä Kellolahti - Vuorela, muuttuva rajoitus
Valtatie 5 välillä Vuorela - Siilinjärvi
Valtatie 5 Iisalmen ohikulkutie
Valtatie 9 välillä Niittylahti - Repokallio
Valtatie 6 välillä Juuka - Aronsalmi
Valtatie 6 välillä Valtimo - Maanselkä
Valtatie 9 välillä Ylämylly - Joensuu
Valtatie 23 Alakylän, Kypäräjärven ja Sarkamäki-Mustinsalo kohdilla, keskikaiteelliset ohituskaistat
Kantatie 72 välillä Hiirola - Lamminmäki
Kantatie 73 välillä Jamali - Kohtavaaran risteys
Kantatie 88 välillä Salahmi - Nissilä

Kuljettajan on aina sovitettava nopeutensa olosuhteiden mukaan

Huonoilla keleillä on usein syytä käyttää merkeillä osoitettua alhaisempaa ajonopeutta. Liikennesäännöt velvoittavat kuljettajaa ottamaan huomioon sekä oman että muiden tienkäyttäjien turvallisuuden. Nopeuden alentaminen antaa yllättävissä tilanteissa lisää aikaa reagointiin ja lyhentää pysähtymismatkaa.

Talvi- ja pimeänajan rajoitusten ansiosta säästyy tutkimuksen mukaan 8 ihmistä liikennekuolemalta ja 36 ihmistä jää loukkaantumatta liikenteessä vuosittain. Sen lisäksi nopeuden lasku vaikuttaa edullisesti polttoaineen ja päällysteiden kulumiseen sekä vähentää päästöjä ja liikennemelua.

Varaudu talvikeleihin, vaihda renkaat ajoissa

Uuden 1. kesäkuuta 2020 voimaantulleen tieliikennelain myötä talvirenkaiden käyttöaikaa koskevat säännöt muuttuivat. Talvirenkaita tulee käyttää, jos sää tai keli sitä edellyttää, marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana

Pohjois-Savon ELY-keskus

Liikenneturvallisuusasiantuntija Esko Tolvanen
puh. 0295 026 769, esko.tolvanen(at)ely-keskus.fi

Liikenneturvallisuusasiantuntija Kyllikki Komulainen
puh. 0295 026 729, kyllikki.komulainen(at)ely-keskus.fi

ELY-keskukset ovat valtion viranomaisia, jotka edistävät alueellista kehittämistä hoitamalla valtionhallinnon toimeenpano- ja kehittämistehtäviä alueilla. ELY-keskukset hoitavat elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.

Lue lisää julkaisijalta ELY-keskukset

Understöd kan sökas för hantering av skadliga ämnen i stadsvatten15.3.2024 11:32:57 EET | Tiedote

Man kan ansöka om understöd för projekt för hantering av stadsvatten och minskning av skadliga ämnen 2.4-15.5.2024 från Närings-, trafik- och miljöcentralen i Södra Savolax. Det totala understödet som erbjuds är cirka 4 miljoner euro. Ansökan är riksomfattande och understödet kan sökas av kommuner, samkommuner och bolag som ägs av dessa samt andra kommunägda aktörer, föreningar, företag och andra sammanslutningar med undantag av statliga ämbetsverk och inrättningar. Understödet kan inte beviljas privatpersoner.