Talvirengaspakko alkaa 1.12. kelistä riippumatta

Talvirenkaiden käyttöpakko astuu voimaan perjantaina 1. joulukuuta. Talvirenkaita on käytettävä joulu-, tammi- ja helmikuussa kelistä riippumatta. Hallituksen esityksessä uudeksi tieliikennelaiksi (180/2017) talvirenkaat vaadittaisiin vain talvikelin vallitessa. Rengastoimialan näkemys on, että talvirengaspakon sitominen keliin vaarantaa liikenneturvallisuutta.

Henkilö- ja pakettiautojen talvirenkailta vaaditaan talvikuukausina vähintään 3,0 mm:n urasyvyyttä, mutta turvasuositus on vähintään 5,0 mm. Mikäli urasyvyys on alle suosituksen, on syytä harkita renkaiden uusimista tai noudattaa vaativilla talvikeleillä erityistä varovaisuutta. Ajoneuvon eri renkaissa saavat nastamäärät poiketa enintään 25 prosenttia ajoneuvon sen renkaan nastamäärästä, jossa nastoja on eniten.

Renkaiden sijaintia kierrätettävä säännöllisesti

Trafin tuoreessa tutkimuksessa ”Nastarenkaiden kuntoerot riskitekijänä” havaittiin, että urasyvyydeltään puoliksi kuluneet nastarenkaat eivät yleensä enää täytä nastamäärävaatimusta. Rengashotelliotoksessa keskityttiin rengassarjoihin, joissa kuluneimman renkaan urasyvyys oli 4,0–7,0 mm. Tutkittujen renkaiden urasyvyys oli keskimäärin 6,1 mm.

Renkaiden kuntoerot johtuvat etuvetoisten autojen yleisyydestä ja viimeaikaisista talviolosuhteista. ”Renkaiden sijaintia pitäisi kierrättää tarvittaessa myös ajokauden aikana, jotta renkaat kuluisivat tasaisesti. Talvirenkaita kannattaa kierrättää 8 000–10 000 ajokilometrin välein”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora opastaa.

Rengastuntemus osaksi ennakointivelvollisuutta

Nykyinen tieliikennelaki edellyttää tilannenopeuden sovittamista keliolosuhteiden ja kuljettajan ajotaidon mukaiseksi. Uuteen tieliikennelakiin ollaan lisäämässä tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus. Hallituksen esityksen perusteluissa mainitaan ajoneuvon ominaisuuksiin liittyvä erityistietämys, jota tulee myös käyttää liikennetapahtumien ennakoimisessa.

Millaista rengastietämystä ja -tuntemusta keskivertoautoilijalta pitäisi edellyttää osana ennakointivelvollisuutta? ”Ainakin sellaista, että renkaiden suorituskyky heikkenee kulumisen myötä etenkin vaativilla talvikeleillä. Yhtä lailla voisi olettaa autoilijoiden tiedostavan, että kesärenkaat eivät toimi kunnolla talvikeleillä”, Nuora toteaa.

Autonrengasliiton puheenjohtaja Jarmo Nuora, puh. 040 557 5690

Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 260 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.

Älä hötkyile renkaanvaihdossa, talvirenkaita tarvitaan huhtikuussakin4.4.2018 12:30Tiedote

Nastarenkaita saa käyttää ensi maanantaihin 9.4. asti ja senkin jälkeen, jos sää tai keli sitä edellyttää. Nastakauden päättymisaika on sidottu lainsäädännössä pääsiäiseen, joten se vaihtelee vuosittain jopa kuukaudella. Nastattomien talvirenkaiden käytölle ei ole rajoituksia, joten varsinkaan niiden vaihtamisessa ei kannata kiirehtiä. Toisaalta pitää muistaa, että talvirenkaat eivät ole märällä tienpinnalla kesärenkaiden veroisia.

BESINNING OCH FÖRNUFT VID DÄCKBYTE - vinterdäck behövs också i april4.4.2018 12:30Tiedote

Dubbdäck får användas fram till nästa måndag 9.4. eller så länge som vädret eller föret så kräver. Lagstiftaren har kopplat dubbdäckssäsongen till påsken, vilket betyder att säsongen upphör med en månads variation beroende på när påsken infaller. För användningen av dubbfria vinterdäck gäller inga begränsningar, varför det inte lönar sig att brådska med bytet av dessa däck. Å andra sidan måste man komma ihåg, att vinterdäckens prestanda på våta vägbanor inte är likvärdig med sommardäckens.