Talvirenkaat alle ennen ensiliukkaita - Nastarenkaat pitäisi sallia jo lokakuussa

Talvirenkaat kannattaa vaihtaa alle ajokelin mukaan, eikä kalenteriin tuijottamalla. Talvirengaspakko on voimassa joulu-, tammi- ja helmikuussa. Nastarenkaita saa käyttää 1.11. alkaen sekä aina silloin, kun keli sitä edellyttää. Kitkarenkaiden käytölle ei ole rajoituksia, joten ne voi laittaa alle jo ennen sesonkiruuhkia.

Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta muistuttaa autoilijoita ajonopeuden ja renkaiden tärkeydestä. "Syksyllä autoilijoiden on syytä huomioida säätiedotukset ja varautua olosuhteiden muutoksiin sopivalla rengastuksella. Myös asenne ja ajotapa pitää vaihtaa olosuhteiden mukaiseksi”, Ihalainen painottaa.

Talvirenkaiden käyttösääntöihin saattaa tulla jatkossa muutoksia osana tieliikennelain kokonaisuudistusta. Lakiluonnos oli viime keväänä laajalla lausuntokierroksella ja etenee muokkauksen jälkeen eduskunnan käsiteltäväksi vielä tämän syksyn aikana.

Talvirengaspakko keliin perustuvaksi?

Hallituksen esitysluonnoksen mukaan talvirenkaita olisi käytettävä marras-maaliskuun aikana vain, jos sää tai keli sitä edellyttää. Se parantaisi liikenneturvallisuutta marras- ja maaliskuussa, sillä nykysääntö sallii kesärenkaat silloin liukkaallakin kelillä.

Talvirenkaiden käyttöä edellytettäisiin, kun alueen tieverkko pienemmät tiet mukaan lukien ovat liukkaat tai mahdollisesti liukkaat. Päätös olisi autoilijan, mikä toteuttaisi tavoitetta tienkäyttäjien omasta vastuullisuudesta liikenneturvallisuudessa. Yksittäistapauksessa liikenteenvalvoja määrittelisi ovatko olosuhteet sellaiset, että talvirenkaita olisi käytettävä.

Lakiluonnoksessa tulkinnanvaraisuutta

Poliisihallitus arvioi tieliikennelain esitysluonnoksen lausuntokierroksella, että talvikelin määrittely saattaisi aiheuttaa yksittäistapauksissa tulkintaerimielisyyksiä. ”Poliisin pitäisi huomioida sivuteilläkin olevat olosuhteet, vaikka päätiellä pärjäisi kesärenkailla. Nykyisen kaltainen aikarajoihin sidottu talvirengaspakko olisi valvonnan kannalta yksinkertaisempi ja selkeämpi”, poliisitarkastaja Ihalainen toteaa.

Rengasalan teknisen foorumin puheenjohtaja Juha Mustakangas pitää esitysluonnosta liian monitulkintaisena. ”Kuljettajan on hyvin vaikea silmämääräisesti päätellä, vaatiiko keli talvirenkaiden käyttöä vai ei. Lisäksi hänen on mahdotonta liikkeelle lähtiessään tietää, vaihtuuko keli äkillisesti auton käytön aikana tai onko hänen reittinsä varrella tieosuuksia, jotka ovat pääteitä liukkaampia.”

Rengasala ehdottaa yhdistelmäratkaisua

Rengasalan teknisen foorumin mielestä talvirenkaiden käyttö pitäisi olla pakollista jo lokakuun ensiliukkailla, jonka lisäksi tulisi säilyttää kalenteriin sidottu käyttövelvoite joulukuun alusta helmikuun loppuun. ”Suurin osa autoilijoista kantaisi varmasti vastuunsa asianmukaisesti, mutta jotkut riskikuljettajat voisivat vaarantaa liikennettä omilla sääntötulkinnoillaan”, puheenjohtaja Mustakangas arvelee.

Tekninen foorumi ehdottaa nastarenkaiden käyttöä sallittavaksi 1.10.–30.4. sekä muulloinkin sään tai kelin sitä vaatiessa. Todennäköisesti autoilijat olisivat valmiimpia talvikeleihin, jos nastarenkaat sallittaisiin selväsanaisesti jo lokakuussa kuten naapurimaissamme. Ruotsissa nastarenkaiden käyttö sallitaan 1.10. ja Virossa 15.10. alkaen. Ahvenanmaallakin nastarenkaita saa käyttää 16.10. alkaen.

Puheenjohtaja Juha Mustakangas, rengasalan tekninen foorumi, puh. 050 308 4966

Rengasalan tekninen foorumi on rengasalan asiantuntijaryhmä, jonka tehtävänä on määritellä toimialan yhteiset viestit keskeisissä rengasasioissa. Teknisessä foorumissa ovat edustettuina Autonrengasliitto ry, Bridgestone Finland Oy, Continental Rengas Oy, Goodyear Dunlop Tires Finland Oy, Nokian Renkaat Oyj ja Oy Suomen Michelin Ab. Puheenjohtajana toimii Juha Mustakangas Autonrengasliitosta.

Rengasratsioissa entistä vähemmän huomautettavaa - Teillämme yhä 250 000 huonorenkaista autoilijaa21.9.2017 10:30Tiedote

Viime viikolla järjestetyissä rengasratsioissa huonokuntoisia renkaita oli enää vain 8 prosentilla autoilijoista. Autokantaan suhteutettuna teillämme liikkuu yhä noin 250 000 huonoilla renkailla varustettua henkilö- tai pakettiautoa. Myös talvirenkaiden käyttö kesäkaudella näyttäisi vähentyneen aiemmista vuosista. Sen sijaan rengaspaineissa todettiin puutteita viime syksyistä enemmän.

Allt färre anmärkningar i höstens däckratsior - Uppskattningsvis 250 000 bilister kör med dåliga däck21.9.2017 10:30Tiedote

I däckratsiorna som arrangerades förra veckan konstaterades bristfälliga däck endast hos 8 % av bilisterna. I proportion till hela bilparken innebär detta att antalet person- eller paketbilar som rör sig på våra vägar med dåliga däck, är cirka 250 000. Användningen av vinterdäck tycks också ha minskat i jämförelse med tidigare år. Antalet bilar med brister i däckens tryck hade däremot ökat i jämförelse med fjolårets resultat.