Talvirenkaat alle ennen ensiliukkaita - Nastarenkaat pitäisi sallia jo lokakuussa

Talvirenkaat kannattaa vaihtaa alle ajokelin mukaan, eikä kalenteriin tuijottamalla. Talvirengaspakko on voimassa joulu-, tammi- ja helmikuussa. Nastarenkaita saa käyttää 1.11. alkaen sekä aina silloin, kun keli sitä edellyttää. Kitkarenkaiden käytölle ei ole rajoituksia, joten ne voi laittaa alle jo ennen sesonkiruuhkia.

Poliisitarkastaja Heikki Ihalainen Poliisihallituksesta muistuttaa autoilijoita ajonopeuden ja renkaiden tärkeydestä. "Syksyllä autoilijoiden on syytä huomioida säätiedotukset ja varautua olosuhteiden muutoksiin sopivalla rengastuksella. Myös asenne ja ajotapa pitää vaihtaa olosuhteiden mukaiseksi”, Ihalainen painottaa.

Talvirenkaiden käyttösääntöihin saattaa tulla jatkossa muutoksia osana tieliikennelain kokonaisuudistusta. Lakiluonnos oli viime keväänä laajalla lausuntokierroksella ja etenee muokkauksen jälkeen eduskunnan käsiteltäväksi vielä tämän syksyn aikana.

Talvirengaspakko keliin perustuvaksi?

Hallituksen esitysluonnoksen mukaan talvirenkaita olisi käytettävä marras-maaliskuun aikana vain, jos sää tai keli sitä edellyttää. Se parantaisi liikenneturvallisuutta marras- ja maaliskuussa, sillä nykysääntö sallii kesärenkaat silloin liukkaallakin kelillä.

Talvirenkaiden käyttöä edellytettäisiin, kun alueen tieverkko pienemmät tiet mukaan lukien ovat liukkaat tai mahdollisesti liukkaat. Päätös olisi autoilijan, mikä toteuttaisi tavoitetta tienkäyttäjien omasta vastuullisuudesta liikenneturvallisuudessa. Yksittäistapauksessa liikenteenvalvoja määrittelisi ovatko olosuhteet sellaiset, että talvirenkaita olisi käytettävä.

Lakiluonnoksessa tulkinnanvaraisuutta

Poliisihallitus arvioi tieliikennelain esitysluonnoksen lausuntokierroksella, että talvikelin määrittely saattaisi aiheuttaa yksittäistapauksissa tulkintaerimielisyyksiä. ”Poliisin pitäisi huomioida sivuteilläkin olevat olosuhteet, vaikka päätiellä pärjäisi kesärenkailla. Nykyisen kaltainen aikarajoihin sidottu talvirengaspakko olisi valvonnan kannalta yksinkertaisempi ja selkeämpi”, poliisitarkastaja Ihalainen toteaa.

Rengasalan teknisen foorumin puheenjohtaja Juha Mustakangas pitää esitysluonnosta liian monitulkintaisena. ”Kuljettajan on hyvin vaikea silmämääräisesti päätellä, vaatiiko keli talvirenkaiden käyttöä vai ei. Lisäksi hänen on mahdotonta liikkeelle lähtiessään tietää, vaihtuuko keli äkillisesti auton käytön aikana tai onko hänen reittinsä varrella tieosuuksia, jotka ovat pääteitä liukkaampia.”

Rengasala ehdottaa yhdistelmäratkaisua

Rengasalan teknisen foorumin mielestä talvirenkaiden käyttö pitäisi olla pakollista jo lokakuun ensiliukkailla, jonka lisäksi tulisi säilyttää kalenteriin sidottu käyttövelvoite joulukuun alusta helmikuun loppuun. ”Suurin osa autoilijoista kantaisi varmasti vastuunsa asianmukaisesti, mutta jotkut riskikuljettajat voisivat vaarantaa liikennettä omilla sääntötulkinnoillaan”, puheenjohtaja Mustakangas arvelee.

Tekninen foorumi ehdottaa nastarenkaiden käyttöä sallittavaksi 1.10.–30.4. sekä muulloinkin sään tai kelin sitä vaatiessa. Todennäköisesti autoilijat olisivat valmiimpia talvikeleihin, jos nastarenkaat sallittaisiin selväsanaisesti jo lokakuussa kuten naapurimaissamme. Ruotsissa nastarenkaiden käyttö sallitaan 1.10. ja Virossa 15.10. alkaen. Ahvenanmaallakin nastarenkaita saa käyttää 16.10. alkaen.

Puheenjohtaja Juha Mustakangas, rengasalan tekninen foorumi, puh. 050 308 4966

Rengasalan tekninen foorumi on rengasalan asiantuntijaryhmä, jonka tehtävänä on määritellä toimialan yhteiset viestit keskeisissä rengasasioissa. Teknisessä foorumissa ovat edustettuina Autonrengasliitto ry, Bridgestone Finland Oy, Continental Rengas Oy, Goodyear Dunlop Tires Finland Oy, Nokian Renkaat Oyj ja Oy Suomen Michelin Ab. Puheenjohtajana toimii Juha Mustakangas Autonrengasliitosta.

Talvirenkaat alle keliennusteen mukaan - Talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi 202018.10.2018 10:00Tiedote

Talvirenkaat kannattaa vaihtaa alle keliennusteen, eikä kalenterin mukaan. Tämä on otettu huomioon myös uudessa tieliikennelaissa, jonka mukaan talvirengaspakko muuttuu keliperusteiseksi vuonna 2020. Uudet rengasmääräykset kaipaavat tuekseen laajaa valistusta, valvontaa ja seurantaa, jotta rengasalan toimijoiden pelko liikenneturvallisuuden vaarantumisesta ei toteutuisi uudistuksen myötä.

Byt till vinterdäck enligt väderleksprognosen - Vinterdäckstvång enligt väglag år 202018.10.2018 10:00Tiedote

Det lönar sig att byta till vinterdäck enligt prognoserna för föret och inte enligt kalendern. Detta har beaktats också i den nya vägtrafiklagen, enligt vilken vinterdäckstvånget år 2020 kommer att bli beroende av föret. De nya däckreglerna kräver omfattande upplysnings-kampanjer, övervakning och uppföljning för att de farhågor, som bland aktörerna inom däckbranschen förekommer beträffande risken att trafiksäkerheten äventyras, inte skall besannas till följd av reformen.

Kesärenkaiden syyskunto vakiintumassa - Hellekesän vaikutus oletettua vähäisempi27.9.2018 10:00Tiedote

Syyskuun alkupuolella järjestetyissä rengasratsioissa kesärenkaiden syyskunto osoittautui oletettua paremmaksi ennätyksellisen lämpimän kesäkauden jälkeen. Viideltä vertailupaikkakunnalta kerättyjen ennakkotietojen mukaan urasyvyydeltään huonorenkaisia autoja oli lähes 9 prosenttia. Ilmanpaineissa ilmeni puutteita noin 4 prosentilla ja talvirenkailla ajeli noin 5 prosenttia autoilijoista.

Däckratsiorna i början av veckan avslöjar: Andelen dåliga däck på samma nivå som senaste höst13.9.2018 09:30Tiedote

Bilisterna har förberett sig för höstens blötfören och skött om skicket på sina däck förhållandevis väl. Den varma sommarens inverkan på däckens skick verkar vara mindre än väntat. Av resultatet från däckratsiorna, som arrangerades i början av veckan, kan utläsas att andelen bilar med dåliga däck i urvalet på nästan 1 500 kontrollerade bilar var 8,6 procent eller endast en halv procentenhet större än senaste höst på samma jämförelseorter.

Alkuviikon rengasratsiat paljastavat: Huonokuntoisia renkaita viime syksyn tapaan13.9.2018 09:30Tiedote

Autoilijat ovat varautuneet syksyn sadekeleihin ja huolehtineet renkaidensa kunnosta kohtuullisen hyvin. Hellekesän vaikutus renkaiden kuntoon näyttäisi jäävän oletettua vähäisemmäksi. Alkuviikon rengasratsioista kerätyssä lähes 1 500 auton otoksessa huonorenkaisia autoilijoita oli 8,6 prosenttia eli vain puolisen prosenttiyksikköä enemmän kuin viime syksynä samoilla vertailupaikkakunnilla.