SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Talviurheilun myynnissä ennätysvuosi – vielä ehtii hankkia varusteita hiihtolomille

Jaa

Luminen alkuvuosi ja koronan vuoksi rajoitetut sisäliikuntamahdollisuudet ovat innostaneet suomalaiset hankkimaan runsain mitoin talviurheiluvarusteita ja toppavaatteita. Prisman myyntidatasta selviää, että esimerkiksi hiihtovälineitä ja -tarvikkeita myydään tänä vuonna kolminkertainen määrä ja pulkkia kaksinkertainen määrä koko viime vuoden talvisesonkiin verrattuna.

Hiihtobuumi näkyy Prisman suksihyllyn lisäksi myös vaateosaston myynneissä. Aikuisten hiihtohousuja ja -takkeja myytiin tammikuussa kuusin-kymmenkertaisia määriä viime vuoteen verrattuna. Kuva: Nina Kaverinen
Hiihtobuumi näkyy Prisman suksihyllyn lisäksi myös vaateosaston myynneissä. Aikuisten hiihtohousuja ja -takkeja myytiin tammikuussa kuusin-kymmenkertaisia määriä viime vuoteen verrattuna. Kuva: Nina Kaverinen

Talviurheilun myynti lähti reippaaseen kasvuun tammikuun alussa, kun koko maahan saatiin lumipeite. Kontrasti vuoden takaiseen on valtava: talviurheiluvälineitä on myyty jo helmikuun puoleen väliin mennessä liki kaksinkertainen määrä koko viime talveen verrattuna. Kaupaksi ovat käyneet niin sukset, luistimet kuin pulkatkin.

”Ihmisiä on tänä talvena hiihtoladuilla ehkä enemmän kuin koskaan, ja suomalaiset ovat selvästi lähteneet hiihtämään koko perheen voimin, sillä kysyntää on ollut tasaisesti sekä lasten että aikuisten hiihtovarusteissa. Hyvien talviurheilukelien lisäksi myyntiin on varmasti vaikuttanut myös se, että monet sisälajien harrastuspaikat ovat olleet koronan vuoksi suljettuina, mikä on lisännyt ulkona harrastettavien yksilölajien suosiota. Ennusteemme on, että hiihdossa päästään tämän sesongin aikana kolminkertaiseen myyntiin viime vuoteen verrattuna”, kertoo sportin ja jalkineiden myyntipäällikkö Matti Viitanen S-ryhmän marketkaupasta.

Erityisenä hittituotteena Viitanen mainitsee liukulumikengät, jotka vietiin käsistä jo sesongin alussa. Toinen yllättävä hitti ovat olleet retkeilyosaston jalan- ja kädenlämmittimet, joita on tänä vuonna myyty moninkertainen määrä erityisesti Etelä-Suomessa. Myös kenkäosastolta on haettu viime vuotta enemmän paksulla vuorilla varustettuja talvikenkiä, kun taas kurakelin kengät ovat jääneet hyllyyn.

Myös talviulkoiluvaatteissa moninkertaisia myyntejä viime vuoteen nähden

Luminen ja kylmä talvi näkyy myös pukeutumisen myynneissä. S-ryhmän marketkaupan pukeutumisen myyntipäällikkö Anu Keskinen kertoo, että toppaa on myyty tänä vuonna roppakaupalla. Esimerkiksi miesten talviulkoiluhousuja myytiin tammikuussa yli nelinkertainen määrä ja naisten jopa kuusinkertainen määrä viime vuoden tammikuuhun verrattuna. Myös lasten ulkoiluvaatetus on myynyt hyvin: esimerkiksi leikki-ikäisten ulkoiluhaalareita, -housuja ja -takkeja myytiin tammikuussa kaksin-kolminkertaisia määriä.

Suomen vallannut hiihtobuumikin näkyy suksihyllyn lisäksi vaateosastolla. Miesten hiihtotakkeja myytiin tammikuussa kuusinkertainen ja hiihtohousuja liki kymmenkertainen määrä, naisten hiihtotakkeja puolestaan kymmenkertainen ja housuja yli seitsemänkertainen määrä viime vuoden tammikuuhun verrattuna.

Myös alusvaatetus ja asusteet ovat käyneet hyvin kaupaksi. Esimerkiksi naisten teknisiä kerrastoja myytiin tammikuussa liki viisinkertainen ja miesten teknisiä kerrastoja yli kolminkertainen määrä viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Miesten rukkasia myytiin nelinkertainen ja naisten urheilusormikkaita yli kolminkertainen määrä. Talven hittejä ovat olleet myös kaulurit ja merinovillaiset tuubihuivit, joiden myynnit olivat tammikuussa noin kolminkertaisia. Myös lasten asusteita on myyty hurjia määriä, esimerkiksi talvirukkasia on myyty nelinkertaisia määriä viime vuoteen nähden.

”Kerrastoja ostettiin tammikuussa paljon myös lapsille, viisin-kahdeksankertaisia määriä viime vuoteen verrattuna. Myös lasten ulkoiluvaatteita on myyty hyvin, mutta niissä ei ole nähty aivan samanlaisia jättiharppauksia kuin aikuisten osalta. Tämä johtuu luultavasti siitä, että kasvaville lapsille hankitaan uusia talvivaatteita vuosittain keleistä riippumatta, kun taas aikuiset päivittävät omia toppavaatteitaan erityisesti tällaisena hyvänä ulkoilutalvena”, Keskinen pohtii.

Hiihtolomalle ja pulkkamäkeen Prisman kautta

Koululaisten hiihtolomia vietetään eri puolilla Suomea seuraavan kolmen viikon aikana. Jos nyt loman kynnyksellä huomaa, että toppahousut ovat jääneet pieneksi tai sukset kaipaavat päivitystä, vieläkö ehtii hankkia uudet varusteet?

”Tämä riippuu hieman tuotteesta. Esimerkiksi pulkissa, liukureissa ja kelkoissa sekä jääurheilussa saatavuus on hyvä. Sen sijaan sukset ja monot on monin paikoin myyty loppuun. Myymälöittäin hieman vaihtelee, mitä suksihyllyssä on jäljellä, mutta varastot ovat pitkälti loppu sekä meiltä että tavarantoimittajilta. Sauvoja löytyy vielä melko hyvin. Suksivoiteissa saatavuus on kunnossa, ja nyt hiihtolomien alla onkin sopiva hetki huoltaa ne alkutalvesta ostetut sukset. Voitelua ei kannata pelätä, sillä siihen on saatavilla hyvin helppokäyttöisiä tuotteita”, Viitanen vinkkaa.

Anu Keskisen mukaan myös talvivaatteiden ja -asusteiden osalta tämänhetkinen saatavuus vaihtelee tuotemerkki- ja myymäläkohtaisesti.

”Osa toppatuotteista on tässä vaiheessa talvea myyty loppuun, mutta osassa myymälöitä niitä on vielä saatavilla. Kevättä kohti mennään, ja myymälöistä löytyykin runsaasti hyviä vaihtoehtoja ulkopukeutumiseen paukkupakkasten hellitettyä”, Keskinen sanoo.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Myyntipäällikkö Anu Keskinen, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, anu.keskinen(at)sok.fi, p. 010 768 0304

Myyntipäällikkö Matti Viitanen, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, matti.viitanen(at)sok.fi, p. 010 768 0704

Kuvat

Hiihtobuumi näkyy Prisman suksihyllyn lisäksi myös vaateosaston myynneissä. Aikuisten hiihtohousuja ja -takkeja myytiin tammikuussa kuusin-kymmenkertaisia määriä viime vuoteen verrattuna. Kuva: Nina Kaverinen
Hiihtobuumi näkyy Prisman suksihyllyn lisäksi myös vaateosaston myynneissä. Aikuisten hiihtohousuja ja -takkeja myytiin tammikuussa kuusin-kymmenkertaisia määriä viime vuoteen verrattuna. Kuva: Nina Kaverinen
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi
​S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​
 
Tarjoamme arjen palveluita päivittäistavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä, rautakaupassa ja oman pankkimme kautta. ​
 
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa - meitä s-ryhmäläisiä on lähes 40 000. Ilmastotavoitteemme ovat maan kunnianhimoisimmat, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,8 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​
 
#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Joensuulaisen Original Sokos Hotel Kimmelin uudistustyö on alkanut vauhdilla. Ensimmäisen vaiheen pääurakoitsijana paikallinen Eero Reijonen Oy.15.2.2021 12:15:00 EETTiedote

Joensuun Sirkkalanpuistossa sijaitseva Original Sokos Hotel Kimmel on suljettu ja talon uudistustyöt ovat alkaneet vauhdikkaasti. Nyt puretaan siipiosan hotellihuoneita ja Sirkkala-salia uuden tieltä. Uudistuksen työllistävä vaikutus on merkittävä jo ensi vaiheessa: hanke työllistää 40 pohjoiskarjalaista rakennusalan ammattilaista. Ensimmäisen vaiheen pääurakoitsijana toimii liperiläinen Rakennustoimisto Eero Reijonen Oy. Hotellin siipiosan uudistus – ja samalla projektin ensimmäinen vaihe – valmistuu syyskuussa 2021.

Korona lisäsi kotimaisen ruoan myyntiä – kovin kasvu tuoreessa kalassa9.2.2021 08:41:27 EETTiedote

Tuotteiden alkuperä kiinnostaa yhä useampaa kuluttajaa, ja korona-aika on kasvattanut erityisesti kotimaisten elintarvikkeiden kysyntää. S-ruokakauppojen myyntidatasta selviää, että esimerkiksi kotimaisen kalan myynti kasvoi viime vuonna 20 % ja kotimaisen lihan 10 %. Myös S-ryhmän oman Kotimaista-tuotemerkin suosio on kasvussa. Sarjan myydyin tuote oli viime vuonna laktoositon kevytmaitojuoma.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme