SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Talviurheilun myynnissä ennätysvuosi – vielä ehtii hankkia varusteita hiihtolomille

Jaa
Luminen alkuvuosi ja koronan vuoksi rajoitetut sisäliikuntamahdollisuudet ovat innostaneet suomalaiset hankkimaan runsain mitoin talviurheiluvarusteita ja toppavaatteita. Prisman myyntidatasta selviää, että esimerkiksi hiihtovälineitä ja -tarvikkeita myydään tänä vuonna kolminkertainen määrä ja pulkkia kaksinkertainen määrä koko viime vuoden talvisesonkiin verrattuna.
Hiihtobuumi näkyy Prisman suksihyllyn lisäksi myös vaateosaston myynneissä. Aikuisten hiihtohousuja ja -takkeja myytiin tammikuussa kuusin-kymmenkertaisia määriä viime vuoteen verrattuna. Kuva: Nina Kaverinen
Hiihtobuumi näkyy Prisman suksihyllyn lisäksi myös vaateosaston myynneissä. Aikuisten hiihtohousuja ja -takkeja myytiin tammikuussa kuusin-kymmenkertaisia määriä viime vuoteen verrattuna. Kuva: Nina Kaverinen

Talviurheilun myynti lähti reippaaseen kasvuun tammikuun alussa, kun koko maahan saatiin lumipeite. Kontrasti vuoden takaiseen on valtava: talviurheiluvälineitä on myyty jo helmikuun puoleen väliin mennessä liki kaksinkertainen määrä koko viime talveen verrattuna. Kaupaksi ovat käyneet niin sukset, luistimet kuin pulkatkin.

”Ihmisiä on tänä talvena hiihtoladuilla ehkä enemmän kuin koskaan, ja suomalaiset ovat selvästi lähteneet hiihtämään koko perheen voimin, sillä kysyntää on ollut tasaisesti sekä lasten että aikuisten hiihtovarusteissa. Hyvien talviurheilukelien lisäksi myyntiin on varmasti vaikuttanut myös se, että monet sisälajien harrastuspaikat ovat olleet koronan vuoksi suljettuina, mikä on lisännyt ulkona harrastettavien yksilölajien suosiota. Ennusteemme on, että hiihdossa päästään tämän sesongin aikana kolminkertaiseen myyntiin viime vuoteen verrattuna”, kertoo sportin ja jalkineiden myyntipäällikkö Matti Viitanen S-ryhmän marketkaupasta.

Erityisenä hittituotteena Viitanen mainitsee liukulumikengät, jotka vietiin käsistä jo sesongin alussa. Toinen yllättävä hitti ovat olleet retkeilyosaston jalan- ja kädenlämmittimet, joita on tänä vuonna myyty moninkertainen määrä erityisesti Etelä-Suomessa. Myös kenkäosastolta on haettu viime vuotta enemmän paksulla vuorilla varustettuja talvikenkiä, kun taas kurakelin kengät ovat jääneet hyllyyn.

Myös talviulkoiluvaatteissa moninkertaisia myyntejä viime vuoteen nähden

Luminen ja kylmä talvi näkyy myös pukeutumisen myynneissä. S-ryhmän marketkaupan pukeutumisen myyntipäällikkö Anu Keskinen kertoo, että toppaa on myyty tänä vuonna roppakaupalla. Esimerkiksi miesten talviulkoiluhousuja myytiin tammikuussa yli nelinkertainen määrä ja naisten jopa kuusinkertainen määrä viime vuoden tammikuuhun verrattuna. Myös lasten ulkoiluvaatetus on myynyt hyvin: esimerkiksi leikki-ikäisten ulkoiluhaalareita, -housuja ja -takkeja myytiin tammikuussa kaksin-kolminkertaisia määriä.

Suomen vallannut hiihtobuumikin näkyy suksihyllyn lisäksi vaateosastolla. Miesten hiihtotakkeja myytiin tammikuussa kuusinkertainen ja hiihtohousuja liki kymmenkertainen määrä, naisten hiihtotakkeja puolestaan kymmenkertainen ja housuja yli seitsemänkertainen määrä viime vuoden tammikuuhun verrattuna.

Myös alusvaatetus ja asusteet ovat käyneet hyvin kaupaksi. Esimerkiksi naisten teknisiä kerrastoja myytiin tammikuussa liki viisinkertainen ja miesten teknisiä kerrastoja yli kolminkertainen määrä viime vuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Miesten rukkasia myytiin nelinkertainen ja naisten urheilusormikkaita yli kolminkertainen määrä. Talven hittejä ovat olleet myös kaulurit ja merinovillaiset tuubihuivit, joiden myynnit olivat tammikuussa noin kolminkertaisia. Myös lasten asusteita on myyty hurjia määriä, esimerkiksi talvirukkasia on myyty nelinkertaisia määriä viime vuoteen nähden.

”Kerrastoja ostettiin tammikuussa paljon myös lapsille, viisin-kahdeksankertaisia määriä viime vuoteen verrattuna. Myös lasten ulkoiluvaatteita on myyty hyvin, mutta niissä ei ole nähty aivan samanlaisia jättiharppauksia kuin aikuisten osalta. Tämä johtuu luultavasti siitä, että kasvaville lapsille hankitaan uusia talvivaatteita vuosittain keleistä riippumatta, kun taas aikuiset päivittävät omia toppavaatteitaan erityisesti tällaisena hyvänä ulkoilutalvena”, Keskinen pohtii.

Hiihtolomalle ja pulkkamäkeen Prisman kautta

Koululaisten hiihtolomia vietetään eri puolilla Suomea seuraavan kolmen viikon aikana. Jos nyt loman kynnyksellä huomaa, että toppahousut ovat jääneet pieneksi tai sukset kaipaavat päivitystä, vieläkö ehtii hankkia uudet varusteet?

”Tämä riippuu hieman tuotteesta. Esimerkiksi pulkissa, liukureissa ja kelkoissa sekä jääurheilussa saatavuus on hyvä. Sen sijaan sukset ja monot on monin paikoin myyty loppuun. Myymälöittäin hieman vaihtelee, mitä suksihyllyssä on jäljellä, mutta varastot ovat pitkälti loppu sekä meiltä että tavarantoimittajilta. Sauvoja löytyy vielä melko hyvin. Suksivoiteissa saatavuus on kunnossa, ja nyt hiihtolomien alla onkin sopiva hetki huoltaa ne alkutalvesta ostetut sukset. Voitelua ei kannata pelätä, sillä siihen on saatavilla hyvin helppokäyttöisiä tuotteita”, Viitanen vinkkaa.

Anu Keskisen mukaan myös talvivaatteiden ja -asusteiden osalta tämänhetkinen saatavuus vaihtelee tuotemerkki- ja myymäläkohtaisesti.

”Osa toppatuotteista on tässä vaiheessa talvea myyty loppuun, mutta osassa myymälöitä niitä on vielä saatavilla. Kevättä kohti mennään, ja myymälöistä löytyykin runsaasti hyviä vaihtoehtoja ulkopukeutumiseen paukkupakkasten hellitettyä”, Keskinen sanoo.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Myyntipäällikkö Anu Keskinen, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, anu.keskinen(at)sok.fi, p. 010 768 0304


Myyntipäällikkö Matti Viitanen, SOK Marketkaupan ketjuohjaus, matti.viitanen(at)sok.fi, p. 010 768 0704

Kuvat

Hiihtobuumi näkyy Prisman suksihyllyn lisäksi myös vaateosaston myynneissä. Aikuisten hiihtohousuja ja -takkeja myytiin tammikuussa kuusin-kymmenkertaisia määriä viime vuoteen verrattuna. Kuva: Nina Kaverinen
Hiihtobuumi näkyy Prisman suksihyllyn lisäksi myös vaateosaston myynneissä. Aikuisten hiihtohousuja ja -takkeja myytiin tammikuussa kuusin-kymmenkertaisia määriä viime vuoteen verrattuna. Kuva: Nina Kaverinen
Lataa

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.

Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmän päivittäistavarakauppa vastasi asiakkaiden tarpeisiin ja kasvatti edelleen markkinaosuuttaan27.3.2024 09:01:00 EET | Tiedote

S-ryhmän päivittäistavarakauppa onnistui vastaamaan asiakkaiden tarpeisiin viime vuonna niin hyvin, että S-ryhmä kasvatti ainoana kaupparyhmänä markkinaosuuttaan vuonna 2023. S-ryhmän päivittäistavarakaupan myynti kasvoi 8,9 prosenttia vuonna 2023. Nielsenin myymälärekisterin mukaan S-ryhmän päivittäistavarakaupan markkinaosuus oli viime vuonna 48,3 prosenttia (+1,3 %-yks.). S-ryhmä on myös ruoan verkkokaupan markkinajohtaja.

S-ryhmän ravintoloiden asiakkaiden suositteluhalukkuus paras 10 vuoteen – ravintoloiden ja henkilöstön vuoden 2023 parhaat onnistujat palkittiin27.3.2024 08:48:26 EET | Tiedote

Asiakkaiden aito kohtaaminen ja henkilökohtainen huomioiminen ovat merkittävä osa asiakaskokemusta. S-ryhmän ravintoloissa asiakaspalvelu on yksi systemaattisen kehitystyön painopisteistä. Ryhmän ravintoloiden asiakastyytyväisyys ja suositteluhalukkuus nousivat kymmenettä vuotta perättäin ja ovat kiitettävällä tasolla. Ravintola-alan ammattilaisia palkittiin hienosta vuodesta ja erityisen hienoista onnistumisista ravintoloiden vetovoiman ja asiakaskokemuksen edistämiseksi valtakunnallisessa tapahtumassa 26. maaliskuuta 2024 Original Sokos Hotel Triplassa.

Vuosi- ja vastuullisuuskatsaus 2023 – ”Entistä tiiviimpää yhdessä tekemistä arvoketjussa”26.3.2024 15:07:33 EET | Tiedote

Katsaus S-ryhmän viime vuoteen, liiketoimintoihin ja vastuullisuuteen on nyt julkaistu. Vastuullisuuden saralla S-ryhmässä ollaan ylpeitä muun muassa siitä, että tavoite omien päästöjen vähentämiseen täyttyy etuajassa. Ilmastotyössä sitouduttiin asettamaan kunnianhimoinen Net Zero 2050 -tavoite ja luontotyötä edistettiin yhteistyössä kumppaneiden kanssa.

Uusi jätelaki sai suomalaiset ryntäämään kauppaan – kompostoreiden myynti tuplaantunut lyhyessä ajassa26.3.2024 08:25:00 EET | Tiedote

Viime vuodesta alkaen asteittain Suomessa voimaan tuleva jätelain muutos on saanut suomalaiset suuntaamaan kiihtyvällä tahdilla kaupoille. Prisman myyntidatan mukaan muun muassa kompostoreiden ja kodin jätelajittelujärjestelmien myynti on noussut jopa kaksinkertaiseksi viimeisen kolmen kuukauden aikana. Kysyntä on ollut viime vuodesta lähtien niin suurta, että lämpökompostorit jopa hetkeksi loppuivat kaupoista.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye