Tämä aliarvostettu kotimainen herkku nousee uutuuskirjassa jalustalle

Kotimaiset villikalat ovat raikkaita, terveellisiä, ekologisia ja herkullisia – mutta meillä täysin aliarvostettuja.

Kuva: Timo Viljakainen

Janne Rautio on intohimoinen kalamies, kokki ja suomalaisen luonnonkalan väsymätön puolestapuhuja. Uutuuskirjassaan "Suomalaista villikalaa" (Nemo, ilm. 17.05.) hän esittelee kymmeniä kehittelemiään reseptejä, jossa aliarvostuksessa kärvistelevät kotimaiset kalalajit pääsevät kukoistamaan.

Tiesitkö, että leijonanosa Suomessa syödystä kalasta on tuontitavaraa? Ja että vaikka kalan kulutus kasvaa, niin kotimaisen kalan kulutus on laskussa? Janne Rautio uskoo, että syynä on tiedonpuute.

"Kotimaista särkeä heitetään satoja tuhansia kiloja vuodessa suoraan roskikseen. Pieni osa hyödynnetään eläinten rehuna, vaikka graavattu särki muistuttaa maultaan kallista siikaa", hän päivittelee.

Keittokirjallaan Rautio herättelee arvostamaan niitä herkullisia kalalajeja, joita löytyy omista vesistöistämme. Reseptit ovat jalostuneet vuosien kokeilujen tuloksena, kun Rautio on pyrkinyt hyödyntämään koko kalasaaliinsa ja tehnyt siitä herkullista ruokaa.

Kahden vuoden kehittämistyön jälkeen syntyi esimerkiksi Raution graavisärkiresepti, jossa tarkkaan laskettu suolan, sokerin ja alkoholin suhde sulattaa häiritsevät ruodot täysin huomaamattomiksi.

Villikalat ovat ekologinen vaihtoehto

Toistaiseksi esimerkiksi lohenkasvatus kuluttaa enemmän villiä kalaa kuin kasvatuksella pystytään tuottamaan. Monet rehuksi päätyvistä kaloista voitaisiin yhtä hyvin käyttää suoraan ihmisravinnoksi. Vaikka villikalat usein mielletään roskakalaksi, niiden ravintoarvo on hyvä. Niitä kannattaa suosia ruokana erityisesti ekologisista syistä: ne ovat lähiruokaa, niihin ei kohdistu suurta pyyntipainetta ja rehevöityneissä vesissä ylisuuret särkikalakannat voivat jopa edistää rehevöitymiskehitystä.

Janne Raution haastattelupyynnöt: adele.couavoux@otava.fi p. 045 142 5272 Arvostelukappaleet: arvostelukappale@otava.fi

Lahna nuotiolla. Kuva: Timo Viljakainen

Yhdysvaltojen entisen presidentin puolison Michelle Obaman odotettujen muistelmien kansi on nyt julkistettu. Minun tarinani -kirja ilmestyy 13. marraskuuta 2018 maailmanlaajuisesti25.5.2018 12:20Tiedote

Helsinki/Suomi 25.5.2018 Yhdysvaltojen entisen presidentin puoliso Michelle Obama julkaisi Instagramissa eilen erittäin odotetun elämäkertansa Minun tarinani kannen. Kirja ilmestyy maailmanlaajuisesti 13. marraskuuta 2018. Englanninkielisen alkuteoksen nimi on BECOMING. Michelle Obama valitsi kirjan kanteen Miller Mobleyn valokuvan, joka otettiin tänä vuonna kuvauksissa Washington DC:ssä. Stailauksesta vastasi Meredith Koop, meikistä Carl Ray ja hiuksista Yene Damtew. Kirjan kannen on suunnitellut Crown Publishing Groupin varapääjohtaja, luova johtaja Christopher Brand. Michelle Obama jakoi Instagramissa kirjan kansikuvan ja neljä aiemmin julkaisematonta perhekuvaa, jotka kertovat hänen matkastaan naiseksi, jollainen hän tänä päivänä on. Michelle Obama toteaa (@michelleobama): “Olen haltioissani siitä, että saan jakaa kanssanne kirjani BECOMING kannen. Kirjan kirjoittaminen on ollut minulle henkilökohtaisesti tärkeää ja valaisevaa. Toivon, että kun kirjani BECOMING ilmestyy syksyllä, a

Kevään kotimaisissa kuvakirjoissa ratsastetaan keppareilla ja tutustutaan merkityksellisyyteen14.5.2018 10:16Tiedote

Otavan kevään kotimaiset kuvakirjat huipputekijöiltä kannustavat huomaamaan, kuinka jokainen meistä on tärkeä ja merkityksellinen. Kuvittaja Jenna Kunnaksen ensimmäisessä kuvakirjassa seikkaillaan kirjojen maailmassa. Kikattavan Kakkiainen taas alkaa naurattaa ystäviään television ja sovellusten lisäksi myös perinteisissä iltasatukirjoissa. Tikkumäen kepparikirjassa jaetaan kivoja vinkkejä ja ohjeita pienille keppariharrastajille.