Tämä jää loppuelämäksi mieleen ❤ Sydän Vaasa –videosarja ilahduttaa vaasalaisten arkea lokakuussa

- Yhteistyö Vamian kanssa on ollut ihan valtavan hieno juttu! En antanut opiskelijoille kuin raamit ja muuten he saivat vapauden tehdä projektia itse. Totta kai olin taustalla tarvittaessa apuna. Projektin tarkoituksena on tuoda rakkauden ja merkityksellisyyden tunnetta toiselle ihmiselle, kertoo Karin Toivola.

Ideana oli tehdä jotain samankaltaista kuin Suomi Love -ohjelmassa tehdään: vaasalaiset saivat hakea mukaan projektiin yllättämään jonkun läheisensä. Yllätys suunniteltiin hakijan kanssa yllätettävälle sopivaksi ja yritettiin pitää salaisuutena loppuun saakka. Työryhmä suunnitteli ja toteutti idean ja kuvasi yllätyspäivän.

Media- ja merkonomiopiskelijoiden tärkeä projekti

Videoprojekti aloitettiin media- ja merkonomiopiskelijoiden voimin keväällä 2021. Mukana olleille media-alan opiskelijoille projekti korvasi koulutussopimuksen eli työharjoittelun. Työharjoittelupaikkoja ei korona-aikana ole juurikaan ollut. Merkonomiopiskelijat taas tekivät opintojaan toiminnallisen oppimisen kautta suunnitellen projektia asiakaspalvelun tunneilla.

- Oli paljon mielenkiintoisempaa tehdä tällaista projektia kuin katsoa dioja tavallisella tunnilla, ja ryhmätyöskentely oli kivaa, kertovat merkonomiopiskelijat.

Opiskelijat ovat oppineet projektissa muun muassa projektikoordinointia, monikamerakuvaamista, valo- ja äänisuunnittelua sekä hankkimaan yrityssponsoreita. Työn määrä on ollut suuri, mutta mediaopiskelijaryhmään kuuluvat Eerika Saari, Nelli Rapo ja Matias Masanen ovat hitsautuneet hyvin yhteen ja tukeneet toinen toisiaan. Ideat on usein syntyneet yhteisen hengailun tuloksena. Muutama vinkki on saattanut tullut opettajiltakin. Karinin vankkumaton luotto opiskelijoiden osaamiseen on ollut tärkeää opiskelijoille ja se on kantanut pitkälle.

- Lopultahan projekti ei enää ollut vain harjoittelupaikka vaan oikeastaan oma baby, meidän luomus, sanoo Matias.

Sydän Vaasa -sarjan yllätyshetkien kuvauksissa nähdyt ihmisten ilmeet ja reaktiot ovat jääneet syvälle opiskelijoiden mieliin.

- Kun näki yllätyshetket ja ihmisten ilmeet ja reaktiot, tajusi kuinka mahtavaa on ollut saada olla mukana projektissa! Vaasassa on ainakin yksi perhe, joka muistaa tämän lopun elämäänsä ajan, kertoo Nelli.

- Onhan se upea juttu, että ollaan saatu yhden ihmisen elämää parantaa edes hetkeksi, toteaa Eerika.

Tästä on kyse:

• Kaupungin oma asukas Karin Toivola on idean alullepanija.
  • Vamian media- ja merkonomiopiskelijat tekivät projektin harjoitustyönään, josta lopulta koostui paljon isompi asia, sydämen asia, Sydän Vaasa
  • Projektin tarkoitus on ollut ilahduttaa tavallista ihmistä. Ohjelman esikuvana on Suomi Love ohjelma – hakija yllättää läheisensä hänelle tärkeällä tavalla.
  • Kevään aikana syntyi neljä videota, josta ensimmäinen julkaistaan 6.10 ja seuraavat kolme jokaisena lokakuun keskiviikkona Sydän Vaasa YouTube-kanavalla https://www.youtube.com/channel/UCaPHKrute-5rCxJMzBpLRNA/featured Päätösvideo julkaistaan 27.10.

Aktivitet ger energi! – På andra stadiets läroanstalter gör man mycket gott för att befrämja studerandens välmående, trots Corona tiden23.9.2021 14:31:51 EEST | Tiedote

För tio år sedan inleddes projektet Mobilskola för grundskolorna, som under årens lopp har spridit sig även till förskoleundervisningen, med namnet Småbarnspedagogiken i rörelse och till andra och tredje stadiet med namnet Studier i rörelse. Dessa program för aktivt vardagsliv har varit regeringens främsta projekt och har samordnats nationellt av Likes. Vamia satte igång projektet i Vasa för andra stadiet och gav det namnet Aktivitet ger energi! Därmed inleddes ett tvåspråkigt samarbetsprojekt mellan Vasa Gymnasium och Vaasan Lyseon lukio för att öka studenternas aktivitet.

Aktiivisuus tuo energiaa! - Toisen asteen oppilaitoksissa tehdään paljon hyvää oppilaiden hyvinvoinnin edistämiseen korona-ajasta huolimatta23.9.2021 14:31:37 EEST | Tiedote

Kymmenisen vuotta sitten aloitettiin peruskouluille Liikkuva koulu -hanke, joka on vuosien saatossa levinnyt myös varhaiskasvatukseen, nimellä Liikkuva varhaiskasvatus ja toiselle sekä kolmannelle asteelle nimellä Liikkuva opiskelu. Nämä aktiivisen arjen ohjelmat ovat olleet hallituksen kärkihankkeena, ja niitä on valtakunnallisesti koordinoinut Likes. Vamia laittoi Vaasassa hankkeen toisella asteella vireille ja loi sille nimen Aktiivisuus tuo energiaa! Tästä alkoi kaksikielinen yhteistyöhanke Vasa Gymnasiumin ja Vaasan Lyseon lukion kanssa opiskelijoiden aktiivisuuden lisäämiseksi.

Vamian hyvinvointipalvelut tiedottaa:10.6.2021 11:33:23 EEST | Tiedote

Vamialle on myönnetty Vammaisalan ammattitutkinnon järjestämislupa Vamialle myönnettiin Vammaisalan ammattitutkinnon järjestämislupa 1.8.2021 alkaen. Opetus- ja kulttuuriministeriö katsoo, että vammaisalan ammattitutkinnon järjestämisluvan myöntäminen Vamialle on tarpeellista ottaen huomioon alueellisen osaamistarpeen ja nykyisen koulutuksen tarjonnan. Vammaisalan ammattitutkinnon järjestämisen avulla voidaan osaltaan vastata vammaisalan uudistamiseen liittyviin osaamis- ja koulutustarpeisiin. Vammaisalan tehtävissä, joissa ei edellytetä sosiaalialan tai terveysalan ammattihenkilöitä, tulisi hyödyntää vammaisalan ammattitutkinnon suorittaneita, koska lähihoitajien työvoimatarpeisiin ja -saavutettavuuteen kohdentuu paljon haasteita mm. eri lainsäädäntöuudistusten vuoksi. Henkilökohtaisen avun osaamisalan siirtyminen osaksi vammaisalan ammattitutkintoa ja SORA-tutkinnoksi on vammaisten henkilöiden ja työelämän näkökulmasta tarpeellinen uudistus, jonka toteuttaminen edellyttää riittävää k