Tämä on mun koti miljoona vuotta!

Uusia sijaisvanhempia etsitään jälleen valtakunnallisella Ajoissa kotiin -kampanjalla 31.8.-15.9.2019.
Kuva: Nina Kaverinen

- Tämä on kyllä paras paikka, missä olen ikinä asunut, ja tämä on mun koti miljoona vuotta, totesi 6-vuotias, kolmessa eri kodissa ennen nykyistä sijaiskotiaan asunut sijoitettu lapsi.

Tämä ja 15 muuta tarinaa sijaisperheiden arjen merkityksellisistä hetkistä löytyvät Ajoissa kotiin -kampanjan aikana Perhehoitoliiton some-kanavista. Tarinat löytyvät somesta tunnuksilla #arkirules19 ja #ajoissakotiin. Tarinoilla teemme näkyväksi sijaisperheiden tavallista, mutta sijoitetuille lapsille ja nuorille usein erityistä arkea, ja kampanjan teema onkin ”Arki rules!”.

Tarinat on kuvittanut valokuvaaja Nina Kaverinen, joka on näin halunnut tukea Perhehoitoliiton työtä sijaisperheiden hyväksi.

- Minusta tarinoista välittyy sijaisvanhempien lämpö lapsia kohtaan sekä kiitollisuus noista hetkistä, Kaverinen kuvailee.

Kampanjan suojelijana toimii Marttaliitto, joka muistuttaa, että hyvä arki kuuluu kaikille.

Ajoissa kotiin -kampanja järjestetään nyt 12:tta kertaa. Kampanjan ajankohta on 31.8.-15.9.2019. Tänäkin vuonna kampanjaan osallistuu kuntia, kaupunkeja, sijaishuollon yksiköitä, järjestöjä ja perhehoitopalveluja tuottavia yrityksiä eri puolilla Suomea järjestämällä infotilaisuuksia ja tempauksia, joissa sijaisvanhemmuutta tehdään tutuksi. Tietoa kampanja-ajan tapahtumista löytyy sijaisvanhemmaksi.fi-sivuston tapahtumakalenterista.

Esimerkiksi Kainuussa infotilaisuuksissa saa tietoa kaikista perhehoidon muodoista – sijaisvanhemmuudesta, vammaisten lasten ja aikuisten perhehoidosta sekä ikäihmisten perhehoidosta. Perhehoitokumppanit Suomessa Oy puolestaan osallistuu rekrytointikampanjaan kiertämällä rekrybussilla ympäri Suomea: 10 päivässä tavoitetaan 24 kuntaa. Lisätietoa kiertueesta löytyy muun muassa Perhehoitokumppaneiden Facebook-sivuilta.

Perhehoitoliitto järjestää ensimmäistä kertaa sijaisvanhemmuudesta kiinnostuneille suunnatun chatin tiistaina 10.9. klo 17-19. Chatissa osallistujien kysymyksiin vastaavat Perhehoitoliiton lasten ja nuorten perhehoidon kehittämispäällikkö Anu Lehtosaari, Perhehoitoliiton nuorisotyöntekijä Tuulikki Mattila sekä sijaisvanhempi. Miten perheen biologiset lapset suhtautuvat sijoitettuihin lapsiin? Sujuuko yhteistyö sijoitettujen lasten vanhempien kanssa? Kuka auttaa, kun tulee kysyttävää? Millaista tukea sijaisperheille on tarjolla? Mietityttääkö toimeentulo? Muun muassa tämän tapaisiin kysymyksiin on vastauksia luvassa Tukinetissä järjestettävässä chatissä.

Perhehoitoliitto ry myös koordinoi Ajoissa kotiin -kampanjaa ja ylläpitää sijaisvanhemmaksi.fi-sivustoa, joka tarjoaa tietoa sijaisvanhemmuudesta. Perhehoitoliitto on perhehoidon asiantuntijajärjestö sekä sijaisvanhempien ja perhehoitajien alueyhdistysten kattojärjestö.

Autamme mielellämme haastateltavien etsimisessä.

Kuva: Nina Kaverinen

Perhehoitoliitto ry on valtakunnallinen toimeksiantosuhteisen perhehoidon asiantuntijajärjestö, joka vaikuttaa, viestii, neuvoo ja kouluttaa perhehoitoon liittyvissä asioissa ja tukee perhehoitajia, sijaisvanhempia ja perhehoidossa hoidettavia lapsia ja aikuisia. Perhehoitoliitto ry on perustettu vuonna 1983. Perhehoitoliittoon kuuluu 21 perhehoitajien ja sijaisvanhempien alueellista jäsenyhdistystä, joissa on lähes 4200 jäsentä.