Ilmajoen Musiikkijuhlat ry

Tämä suurnainen yhdisti perheen ja uran jo 100 vuotta sitten

Oopperalaulaja ja kulttuurivaikuttaja Aino Ackté onnistui jo sata vuotta sitten yhdistämään perheen ja historiankirjoihin yltäneen uran. Tämä suurnainen oli Suomen ensimmäisiä kansainvälisiä supertähtiä sekä Kotimaisen oopperan perustaja. Ainon voikin sanoa osaltaan vaikuttaneen siihen, millainen naiskuva Suomessa tällä hetkellä on.

Oopperan suurnainen Aino Ackté on modernin naisen esikuva. Kuvassa sopraano Marjukka Tepponen ja Aino Ackté (alkuperäiskuva Historian kuvakokoelma, Museovirasto).

Tahdonvoimaa ja tulistuvaa diivailua

Aino Ackté oli moderni nainen, joka ei epäillyt toteuttaa päätöksiään oopperauran ja rakkauselämän ristipaineessa. Tulisella diivan persoonallaan Aino teki 1900-luvun alun normeihin verrattuna äärimmäisiltäkin vaikuttavia valintoja. Vastoin äitinsä tahtoa Aino meni salakihloihin, vaikka oli juuri lähdössä Pariisiin opiskelemaan. Pariisin suuresta oopperasta alkoi Acktén ura ylistettynä tähtenä ja musiikkidiivana. Suosionsa huipulla nainen meni naimisiin ja perusti perheen siitä huolimatta, että esiintyi kaukana kotoaan Euroopassa ja Amerikassa. Uran kannalta rohkea valinta oli myös se, että tyytymätön Aino lähti Pariisista paikallisesta ylistyksestä huolimatta New Yorkin Metropolitan-oopperaan, Lontoon Covent Gardeniin ja lopulta takaisin Suomeen.

Modernin naisen taistelutarina

Ainon peräänantamattomuus vaikutti myös suomalaisen oopperan syntyyn. Vuonna 1911 Aino teki historiaa perustamalla Kotimaisen oopperan, nykyisen Suomen Kansallisoopperan miehensä ja Edvard Fazerin kanssa. Tämä ei kuitenkaan riittänyt Acktélle, vaan seuraavana vuonna lähdettyään riitojen vuoksi Kotimaisesta oopperasta hän perusti myös Savonlinnan Oopperajuhlat Olavinlinnaan. ”Ooppera, HYI SAATANA!”-tokaisuista, avioerosta ja perustetun laulukoulun epäonnistumisesta huolimatta Aino jatkoi väsymätöntä työtään suomalaisen oopperan ja naiskuvan hyväksi.

Ilman Ainon vahvaa persoonaa suomalainen oopperaperinne voisi olla vain kopio Keski-Euroopan oopperakulttuureista – ja alkanut paljon myöhemmin. Ainon tilaamat aikalaissäveltäjien oopperat ovat osaltaan olleet luomassa suomalaiselle oopperalle sen vahvan kansallisen perustan, joka sillä nykyisin on.

Henkilöooppera ennen kuulemattomana alkuperäisessä muodossaan

Tämän voimanaisen elämään pääsee kurkistamaan tänä kesänä Ilmajoen Musiikkijuhlilla Aino Ackté -oopperassa. Ooppera sopii kesän ohjelmistoon mitä loistavimmin yhtä aikaa Mannerheim-oopperan kanssa, olihan Aino vain 9 vuotta Mannerheimia nuorempi vaikuttaja.

Ainon vahvan roolin oopperassa esittää sopraano Marjukka Tepponen. Marjukan useisiin rooleihin lukeutuu muun muassa Monan rooli alkuvuodesta Kansallisoopperassa esitettävässä Jaakko Kuusiston teoksessa Jää. Marjukan esittämänä Ilmajoella kuullaan tietenkin myös Acktén bravuuriesitykset.

Ooppera esitettiin ensi kerran Suomen 100-vuotisjuhlavuonna 2017 Savonlinnasalissa ja Aleksanterin teatterissa. Teos esitettiin tuolloin sävellyksestä poiketen kymmenhenkisen salonkiorkesterin säestyksellä. Nyt ooppera toteutetaan Ilmajoen Musiikkijuhlilla alkuperäisen Ilkka Kuusiston sävellyksen mukaisesti.

– llmajoella teos kuullaan suuren oopperaorkesterin säestyksellä sellaisena, jollaiseksi Ilkka Kuusisto sen alun perin sävelsi. Minulle puolestaan jokirannan suuret mittasuhteet antavat uusia mahdollisuuksia varsinkin joukkokohtauksiin, Aino Ackté -oopperan ohjaaja Juulia Tapola kertoo.

Kyrönjoen perinnemaisemissa katsoja pääsee kulkemaan tämän taistelutahtoisen voimanaisen elämänvaiheissa kulttuurista toiseen nerokkaasti musiikin avulla.

Sari Hanka
sari.hanka@musiikkijuhlat.fi

Sonja Niemi
tiedotus@musiikkijuhlat.fi

Kuvat

Ilmajoen Musiikkijuhlat ry
Ollilantie 1
60800 Ilmajoki

06 424 2900https://www.musiikkijuhlat.fi/

Ilmajoen Musiikkijuhlat tarjoaa upeita ooppera- ja konserttielämyksiä Pohjanmaalla, Kyrönjoen rannan perinnemaisemissa.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi