Tämän vuoden kaupunkipyöräkyselyiden satoa: pyörä tarjosi vastinetta käyttömaksulleen
Helsingin ja Espoon kaupunkipyörien käyttäjät olivat HSL:n tämän syksyn kyselyssä tyytyväisimpiä pyörien käyttömaksujen selkeyteen ja maksut olivat vastaajien mielestä kohtuullisia. Rekisteröityminen pyörien käyttäjäksi sekä käyttöoikeuden ostaminen kävivät helposti. Pyörien käytöstä annettu ohjeistus oli vastaajien mielestä selkeää ja ymmärrettävää.
Tyytymättömimpiä vastaajat olivat pyörien saatavuuteen sekä niiden palautukseen asematelineeseen. Kaupunkipyörien NPS-luku, joka mittaa käyttäjien halukkuutta suositella palvelua muille, oli 48. Luku pysyi korkealla tasolla, mutta se oli hieman heikompi kuin viime vuonna.
HSL:n kyselyyn vastasi syys- ja lokakuussa reilut 4 300 Helsingin ja Espoon kaupunkipyörien käyttäjää. Suurin osa vastaajista oli koko kauden käyttäjiä, jotka polkivat kaupunkipyörillä vähintään muutaman kerran kuussa. Ne, jotka käyttivät pyöriä usein ja polkivat sekä Helsingissä että Espoossa, olivat harvemmin pyöräileviä halukkaampia suosittelemaan palvelua muille.
Tavallisimmat syyt nousta kaupunkipyörän satulaan olivat myös tänä vuonna hyötyliikunta sekä pyörän käyttö joukkoliikenteen korvaajana. Vastaajat myös käyttivät pyöriä ja joukkoliikennettä paljon rinnakkain. Lähes 70 prosenttia vastaajista oli ainakin silloin tällöin yhdistänyt kaupunkipyöräilyn ja joukkoliikennematkaan.
Kaupunkipyörillä poljettiin etenkin asiointi- ja vapaa-ajan matkoja. Pyörien käyttö työmatkoihin lisääntyi hieman vuodesta 2021.
Pyörillä tehtiin Helsingissä ja Espoossa yhteensä noin 2 400 000 matkaa. Pyöriä oli tarjolla yhtä paljon kuin viime vuonnakin eli 4 570. Myös asemia oli käytössä yhtä paljon kuin viime vuonna eli 457.
Vantaan kaupunkipyöräilijät olivat tyytyväisiä asemien kuntoon
HSL kysyi myös Vantaan kaupunkipyörien käyttäjien mielpiteitä. Pyöräpalvelu sai vastaajilta kokonaisarvosanaksi 3,03 asteikolla 1-5. Parhaat pisteet saivat pyöräasemien kunto ja sijainti, käyttömaksujen kohtuullisuus, asiakaspalvelu sekä pyörien saatavuus. Heikoimmat numerot tulivat pyörien palauttamisesta ja käyttöönotosta.
Vantaan kyselyyn vastasi 106 henkeä.
Vantaalla otettiin tällä kaudella käyttöön uuden järjestelmätoimittajan sovellus, jota kehitettiin kauden aikana. Kehitystyö jatkuu talven aikana ennen seuraavaa pyöräkautta.
Ensi vuoden kaupunkipyöräkauden saa marraskuussa alennuksella
Kaupunkipyöräkausi päättyy sekä Helsingissä, Espoossa että Vantaalla maanantaina 31.10. Marraskuun aikana pyörät ja pyöräasemat kerätään varastoon ja huolletaan uutta kautta varten.
Seuraava kausi alkaa ensi vuoden huhtikuussa ja siihen voi varautua jo hyvissä ajoin. HSL tarjoaa marraskuussa Helsingin ja Espoon ensi vuoden pyöräkautta viiden euron alennuksella eli koko tulevan kauden saa 30 eurolla.
HSL kertoo ensi viikolla kampanjasta lisää muun muassa verkossa osoitteessa www.hsl.fi/kaupunkipyorat.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Kestävän liikkumisen asiantuntija Samuli Mäkinen, HSL, puh. 040 662 4046
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 400 työntekijää, ja liikevaihto on noin 700 miljoonaa euroa vuodessa. Vuonna 2021 HSL:n järjestämässä liikenteessä tehtiin 238 miljoonaa, mikä on yli 60 % Suomessa tehdyistä joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 23.4.202423.4.2024 13:11:57 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 23.4.2024 ja päätti seuraavista asioista.
HSL perustaa Kehä I:lle tien päästä päähän kulkevan bussilinjan 55423.4.2024 12:59:06 EEST | Tiedote
Kehä I saa elokuussa uuden bussilinjan 554, joka tarjoaa vaihdottoman yhteyden Itäkeskuksesta Westendiin. Nopean poikittaisen yhteyden tarve nousi esille, kun HSL kartoitti muutama vuosi sitten asiakkaiden toiveita Kehä I:n joukkoliikenteen kehittämiseksi.
Joukkoliikenneaforismeissa heitellään tänä vuonna hymyjä22.4.2024 08:58:21 EEST | Tiedote
Aforismit nousevat jälleen metron, raitiovaunujen ja runkolinjabussien näytöille. Mietelauseiden teemana on tänä vuonna hymy, mikä istuu mainiosti joukkoliikenteeseen, sillä harva asia ilahduttaa kulkiessa yhtä paljon kuin kare kanssamatkustajan, ohikulkijan tai kuljettajan kasvoilla.
Ratikkareiteissä muutoksia 3.6. – linja 8 korvataan bussilla 8X, linjojen 1, 2, 4 ja 10 reitit muuttuvat8.4.2024 10:30:00 EEST | Tiedote
Raitioliikenteeseen vaikuttavat kesän aikana Mannerheimintien katutöiden eteneminen Oopperan risteykseen, Crusellinsillan korjaustyö Jätkäsaaressa sekä pienemmät työmaat.
Rantaradan junaliikenteessä katkoja toukokuussa ja juhannuksen jälkeen3.4.2024 10:00:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen keväällä ja kesällä. HSL-junaliikenteessä on viikonloppukatkoja toukokuussa ja pidempi viiden viikon katko juhannuksen jälkeen 24.6.–28.7. Lisäksi junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja syksyllä. Katkoilla on vaikutuksia lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme