Tammen kevään 2018 kirjat on julkistettu

Kustannusosakeyhtiö Tammen kevään julkaisulistalta löytyy koukuttavaa, koskettavaa ja oivaltavaa kaunokirjallisuutta Suomesta ja maailmalta, mielenkiintoisia tietokirjoja sekä hauskoja, opettavia ja jännittäviä lasten- ja nuortenkirjoja.

Tammen kevään 2018 kirjakatalogi on julkaistu ja löytyy Issuu-palvelusta. Yhteensä kevään aikana julkaistaan yli sata teosta.

Kotimainen kaunokirjallisuus

Kotimaisen kaunokirjallisuuden monipuoliselta listalta löytyvät historiallisen romaanin taitajan ja uudistajan Kristiina Vuoren Elinan surma, keskiaikaisen kansanballadin uusi tulkinta, Ari Rädyn kehutun esikoisdekkarin Syyskuun viimeisen tarinaa jatkava Varjomies, Saara Turusen Sivuhenkilö, suorasanainen ja riemastuttava kuvaus yhdestä vuodesta esikoiskirjailijan elämässä, Markku Pääskysen eurooppalaisen vaellusromaanin polkuja kulkeva vahvatunnelmainen Hyvä ihminen, Annamari Marttisen Korsetti, tarina miehestä jonka sisällä asuu myös nainen, Kuhala-dekkareistaan tunnetun Markku Ropposen hurttamaisen huumorin ja riipaisevan romanssin siivittämä Koirapuistoromaani, Satu Vasantolan esikoisromaani kotoa lähtemisen pakosta En palaa takaisin koskaan, luulen, lasten- ja nuortenkirjailijanakin tunnetun Henna Helmi Heinosen toinen aikuisten romaani Pala omaa taivasta sekä Riina Katajavuoren uutuusrunoteos Maailma tuulenkaatama. Lisäksi keväällä julkaistaan uusintapainoksina Pirjo Tuomisen Villit vedet, kiehtova ja dramaattinen kuvaus suomalaisista Alaskan kultamailla sekä Kaari Utrion lumoavan esikoisromaanin Kirstinin 50-vuotisjuhlapainos.

Suomennettu kaunokirjallisuus

Kirjakevään suomennetun kaunokirjallisuuden jännittävimmistä lukukokemuksista vastaavat Stephen Kingin Mersumiehestä alkaneen palkitun trilleritrilogian huipennus Viimeinen vartio, John le Carrén rakastetun vakoojan George Smileyn paluuromaani Vakoojan perintö, Elly Griffithsin arkeologi Ruth Gallowaysta kertovaa suosittua mysteerisarjaa jatkava Jyrkänteen reunalla, jännityksen kuningattaren Mary Higgins Clarkin Kuolema loistoristeilijällä, Jonas Bonnierin Helikopteriryöstö, huima tarina Ruotsin rikoshistorian kohutuimmasta ryöstöstä, Ninni Schulmanin Poika joka ei itke, jännittävä tarina polttomurhaajan piinaamasta pikkukaupungista, brittiläisen journalistin ja kirjailijan J. S. Monroen psykologinen jännitysromaani Löydä minut, pohjoismaisen rikoskirjallisuuden kovimpiin nimiin kuuluvan Håkan Nesserin Elävät ja kuolleet Winsfordissa sekä Matthew Costellon ja Neil Richardsin uudenlainen brittiläinen rikossarja, Cherringhamin mysteerit, jonka kuusi itsenäistä ja tiiviistä osaa julkaistaan vain e-kirjoina ja mp3-formaatissa.

Suomennetun kaunokirjallisuuden listalta löytyvät myös irlantilaisen menestyskirjailijan Marian Keyesin elämänmakuinen ja riemastuttava romaani rakkaudesta Aikalisä sekä Keltaisen kirjaston uutuudet, Ruotsin merkittävimpiin nykykirjailijoihin kuuluvan Sara Stridsbergin Unelmien tiedekunta, runollinen romaani feministisestä SCUM-manifestistaan tunnetun Valerie Solanasin elämästä, Pulitzer-palkitun Michael Chabonin totuutta ja fiktiota sujuvasti sekoittava yhden miehen ja yhden aikakauden tarinan kertova Kuunkajo, norjalais-tanskalaisen Pohjoismaiden neuvoston kirjallisuuspalkinnon saaneen Kim Leinen Suomen sisällissotaan sijoittuva Kuilu, mestarikertoja Amos Ozin allegoria Israelin valtiosta ja tunnetun raamatunkertomuksen uudelleentulkinta Juudas sekä vahvana ihmiskuvaajana tunnetun Elizabeth Stroutin Nimeni on Lucy Barton. Lisäksi uusintapainoksina julkaistaan Aldous Huxleyn vuonna 1932 ilmestynyt 1900-luvun tieteiskirjallisuuden kulmakiviin kuuluva Uljas uusi maailma sekä vuoden 2015 Nobelistin Svetlana Aleksijevitšin vaikuttava dokumenttiromaani Tšernobylista nousee rukous.

Tietokirjallisuus

Tietokirjallisuuden tuhdilla listalla mielenkiintoisiin ja tärkeisiin aiheisiin tarttuvat kasvatuspsykologian dosentin Niina Junttilan aikuisten yksinäisyydestä kertova Kaiken keskellä yksin, eduskunnan entisen talouspäällikön Pertti J. Rosilan kansanedustajien edesottamuksia ja eduskunnan rahankäyttöä perkaava Arkadianmäen kirstunvartija, Ruotsissa bestselleriksi nousseen Margareta Magnussonin Mitä jälkeen jää – Taito tehdä kuolinsiivous, Merete Mazzarellan Alma Söderhjelm – Edelläkävijän tarina, elämäkerta Suomen ensimmäisestä naisprofessorista, työterveyspsykologi Ronnie Grandellin Irti itsekritiikistä – Löydä terve suhde itseesi, maailmallakin menestyneen entisen missin ja mallin Virpi Miettisen yhdessä Tuula Niemisen kanssa kirjoittama elämäkerta ja selviytymistarina Tuhma prinsessa, Hannu Kauhalan Kiekkoilua yli Atlantin – Jääkiekon kaksi historiaa, tuhti tietopaketti jääkiekon maailmanvalloituksesta, Marika Rothin työkirja yrittäjyyden perusteisiin Menestyjän bisnespakki – Naisyrittäjän opas, Jatta Heinlahden, Kristiina Hemmingin ja Anneli Myllerin upea kirja kevään juhlasta Iloista pääsiäistä! sekä Pia Maria Montosen Wiurilan Anna Lisa – Arkea ja juhlaa Armfeltien kotikartanossa, tarina maamme merkittävimpiin kuuluvasta kartanosta ja sen emännästä.

Pääkaupunkimme historiaa kevään tietokirjoissa käsittelevät Sari Näreen Helsinki veressä – Naiset, lapset ja nuoret vuoden 1918 sodassa, joka nostaa esiin sisällissodan lapset, nuoret ja naiset niin todistajina kuin uhreina, Jarkko Sipilän suosittujen rikoskävelyiden pohjalta kirjoitettu, suomeksi ja englanniksi julkaistava Helsingin pimeä puoli – 100 karua tapausta sekä Mojo Erämetsän pääkaupunkimme tutut kadunkulmat uudessa valossa esittelevä Aikamatkakuvia Helsingistä, joka yhdistelee saumattomasti historiallisen Helsingin ja tämän päivän kaupunkimaiseman kuvat.

Hyvää ruokaa ja terveellistä elämää tarjoilevat Saara Atulan ja Jenni Häyrisen yli sata värikästä, herkullista ja raikasta hyvän mielen reseptiä sisältävä Brunssikirja, Tiina Strandbergin Herkkuja ihan kaikille, aloittelevalle leipurille ja kokeneemmallekin tekijälle suunnattu opas vegaaniseen leivontaan, Anna Saivosalmen innostaviin koti- ja pikatreeneihin opastava Treenaa kotona 10, 20 tai 30 minuuttia, Monna ja Tuukka Pursiaisen liikuntaan inspiroiva Ylös, ulos treenaamaan! sekä kaiken grillauksesta kertova, parhaat kotimaiset reseptit ja rakastetuimmat maut maailmalta esittelevä Jens Linderin Tammen suuri grillikirja.

Luonnon ihmeistä kertovat Ylen Luontoillasta ja Luonto-Suomesta tutun toimittajan Juha Laaksosen upean 1000 ilmiötä Suomen luonnosta -sarjan päättävät Öinen kiitäjä ja muita ötököitä sekä Sitkeä simppu ja muita kalajuttuja, Heidi Haapalahden, Teija Tuiskun ja Gunilla Törnroosin Kukkiva kasvimaa potager, joka opastaa yhdistämään vihannekset ja koristekasvit lumoavan kauniiksi kokonaisuudeksi sekä Sinikka Piipon 50 keskeisintä suomalaista lääkekasvia esittelevä Suomen luonnon lääkekasvit.

Lisäsi keväällä julkaistaan uudistettuna laitoksena pitkään loppuunmyytynä ollut Jouni Tuomen ja Anneli Sarajärven tutkimuskirjallisuuden klassikko Laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi sekä toivottuna uusintapainoksena Lauri Nummenmaan Tunteiden psykologia, helppotajuinen ja kiinnostava johdatus tunteisiin ja niiden merkitykseen arkielämässä.

Lasten- ja nuortenkirjallisuus

Nuortenkirjojen jännittävällä ja lumoavalla listalla julkaistaan J. K. Rowlingin kirjoittama ja Jim Kayn metarillisesti kuvittama Harry Potter – Taikuuden historia, lumoava matka Tylypahkaan ja taikuuden historiaan, Anders Vacklinin ja Aki Parhamaan uuden Sensored Reality -trilogian huima avausromaani, arkitodellisuuden rajoja rikkova scifi-dystopia Beta, Pikku-Britannia-kulttisarjastakin tunnetun rakastetun lasten- ja nuortenkirjailijan David Walliamsin kirjoittama ja Tony Rossin kuvittama Maailman rikkain poika, Kaikki kaikessa -kirjailijan Nicola Yoonin odotettu toinen romaani Aurinko = tähti, Henna Helmi Heinosen suositun Miisa-sarjan viides osa Miisa kesäleirillä sekä kahden trilogian päätösosat, Sari Peltoniemen Vattenporin simpukka ja Jacob Greyn Valkean lesken kosto.

Kotimaisten tekijöiden lastenkirjoista keväällä julkaistaan Paula Norosen ja Terese Bastin valloittavan voimaeläimen Supermasun seikkailuja jatkavat Supermarsu ja roskaavat ryökäleet ja Supermarsun rohkeuskirja, Kaisa Happosen ja Anne Vaskon kansainvälistäkin menestystä niittäneelle Mur, eli karhu -kirjalle jatkona ilmestyvä Mur ja mustikka, Anssi Keräsen Lossi-Lassi etelänavalla, upeasti kuvitettu ilmastonmuutosta käsittelevä jännittävä seikkailutarina, Riina ja Sami Kaarlan riemulla vastaanotetun Tove Janssonin tuotantoa kunnioittaen kuvitetun luukkukirjasarjan uutuus Muumipeikko esittää, joka johdattaa lapset Muumilaakson asukkaiden pukeutumisleikkiin, Pia Perkiön ja Pia Sakin Siilin satupuu, lämmin, hauska ja satumainen runokokoelma lapsille, Ville Hytösen ja Virpi Pennan Ötökkämaan talvi, sukellus toinen toistaan valloittavampien ötökkähahmojen talveen sekä Jari Mäkipään ja Jii Roikosen lukemisen ja pelaamisen hauskasti yhdistävä Etsiväkerho Hurrikaanin mysteerikirja.

Timo Parvelan hulvattoman hauskassa ja maailmaa valloittaneessa Ella-sarjassa ilmestyy Mervi Lindman kuvittama Ella ja kaverit konsertissa, joka sisältää myös Iiro Rantalan Helsingin kaupunginorkesterille säveltämän Ella ja kaverit -konsertin laulut CD:llä sekä uusintapainos Ella teatterissa -kirjasta Lindmanin uudella kuvituksella. Lisäksi keväällä ilmestyy Parvelan kirjoittama ja Pasi Pitkäsen kuvittama Pate, viidakon kuningas, viides hullunhauska ja täräyttävän innostava Pate-seikkailu.

Suomennettujen lastenkirjojen joukosta löytyvät Richard Scarryn rakastetut klassikot Uusi iloinen sanakirja, Meidän koulu ja Hanhiemon lorulipas sekä hauskana kääntökirjana yksissä kansissa julkaistavat Ahkeruus on ilomme ja Puuhakas päivä, Eric Carlen Pikku toukka paksulaisen ikioma kirja, ruotsin suosituimpiin lastenkirjailijoihin kuuluvan Martin Widmarkin kirjoittaman ja Helena Willisin kuvittaman helppolukuisen lastendekkarisarjan Lasse-Maijan etsivätoimiston uutuusteokset Jalkapallon arvoitus ja Kesälomakirja, Kapteeni Kalsari -sarjastaan tunnetun Dav Pilkeyn uusi supersankaritarina Koiramies, Lin Hallbergin ja Margareta Nordqvistin suosittujen hevoskirjasarjojen uutuusteokset Uusi kaveri, Sinttu! ja Leirillä on hauskaa, Eppu, ruotsalaisen Ingrid Flygaren perheen pienemmille hevoshulluille suunnattu Putti on paras! sekä James Maclainen ja Alex Frithin hauskasti kuvitettu ja valtavan tietomäärän ihmeellisestä maailmastamme sisältävä luukkukirja Kurkista tietoon. Lisäksi kevään aikana julkaistaan yhteensä kaksikymmentäneljä upeaa manga-uutuutta.

Selaa katalogia Issuu-palvelussa

Arvostelukappaleet:
tiedotus@tammi.fi

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Ari Elo | tiedottaja | Kustannusosakeyhtiö Tammi
ari.elo@tammi.fi | 040 54 60 235

Painokelpoiset kansi- ja kirjailijakuvat ovat ladattavissa Tammen verkkosivujen kuvapankista.

Siri Kolusta kotikirjailija Tammen lasten- ja nuortenkirjallisuuden osastolle25.1.2024 11:29:08 EET | Tiedote

Tammi vahvistaa lasten- ja nuortenkirjallisuuden kustantamista uudenlaisella yhteistyöllä: lasten- ja nuortenkirjatiimiin liittyy kotikirjailija vuoden 2025 alusta. Kotikirjailija on määräaikaisen kautensa aikana luomassa tarinamaailmoja Tammen toimituksen kanssa, antamassa ja organisoimassa koulutusta talon kirjailijoille, luomassa yhteiskunnallisia suhteita ja vahvistamassa lasten- ja nuortenkirjallisuuden asemaa ja näkyvyyttä.