Tammen kevään 2019 kirjat on julkistettu

Kustannusosakeyhtiö Tammen kevät 2019 on 65-vuotiaan Keltaisen kirjaston juhlaa unohtamatta laadukkaita, ajankohtaisia ja koskettavia kauno-, tieto- sekä lasten- ja nuortenkirjallisuuden uutuuksia.

Tammen kevään 2019 kirjakatalogi on julkaistu ja löytyy Issuu-palvelusta.

Kotimainen kaunokirjallisuus

Kotimaisen kaunokirjallisuuden uutuuslistalla julkaistaan Marko Pulkkisen esikoisromaani Syntax error, satiiri nykyajan suurimmasta nälästä – huomionkipeydestä, Petri Karran Musta valo, psykologinen trilleri perheen synkimmistä salaisuuksista, kotimaisen nykykirjallisuuden kiehtovimpiin tekijöihin kuuluvan Katri Lipsonin uutuus Kaikkein haikein leikki, historiallisen romaanin mestarin Kristiina Vuoren uutuus Viipurin valtiatar, Pauliina Vanhatalon Tuulesta temmattu elämä, vanhoillislestadiolaiseen kulttuuriin sijoittuva kasvutarina, Märta Tikkasen moderniksi klassikoksi nousseen Miestä ei voi raiskata -romaanin uusintapainos, Sissi Katzin toinen romaani Maxwell Sternin tutkimukset, älykäs ja leikkisä salapoliisiromaani Paul Austerin hengessä, Ari Rädyn uutuusjännitysromaani Tulikone, karhea kuvaus rikollismaailman lohduttomuudesta, Markku Ropposen hurtinhauska Hautaustoimisto Wähähappinen, 80-vuotissyntymäpäiväänsä keväällä juhlivan Pirjo Tuomisen historiallinen romaani Opettajatar sekä Aki Salmelan runokokoelma Eläimen varjo, jonka moderneissa eläinfaabeleissa ihmiset ja eläimet menevät iloisesti sekaisin.

Suomennettu kaunokirjallisuus

Vuonna 2019 65-vuotisjuhliaan viettävän Keltaisen kirjaston uutuuksina keväällä julkaistaan saksankielisen nykykirjallisuuden johtaviin nimiin kuuluvan Jenny Erpenbeckin Mennä, meni, mennyt, voimakas puheenvuoro Euroopan pakolaistilanteesta ja inhimillisyydestä, tuoreimman nobelistin Kazuo Ishiguron ainoa toistaiseksi suomentamaton romaani, syksyltä kevään listalle siirtynyt Surullinen pianisti, Elizabeth Stroutin sielukas Kaikki on mahdollista, jonka sivuilla vilahtaa myös Lucy Barton, rakastetun nobelistin Orhan Pamukin lännen ja idän myytit törmäyttävä Punatukkainen nainen sekä Paul Austerin rakastetuimpiin teoksiin kuuluvan romaanin Sattumuksia Brooklynissa kysytty uusintapainos.

Lisäksi keväällä ilmestyy André Acimanin huikea romaani Kutsu minua nimelläsi, joka valkokankaalle käännettynä nousi vuoden 2017 elokuvatapaukseksi.

Keltaisen kirjaston ja Acimanin lisäksi suomennetun kaunokirjallisuuden listalla jyllää jännitys, kun kevään kirjoina ilmestyvät ruotsalaisen Maria Adolfssonin Doggerland-sarjan aloittava, brittidekkaria ja skandikrimiä loistavasti yhdistelevä Harha-askel, australialaisen Jane Harperin esikoisdekkari ja kirjailijan maailmanmenestykseen singonnut Kuiva kausi, jonka elokuvaoikeudet Reese Witherspoonin tuotantoyhtiö on jo ostanut, Joakim Zanderin Ystävä, ajankohtainen trilleri nykypolitiikasta, terrorismin uhasta ja pakolaisuudesta, Stephen Kingin uutuus ja parasta kauhu-Kingiä sitten Se-romaanin tarjoileva Ulkopuolinen sekä uusintapainoksena julkaistava psykologisen kauhuromaanin klassikko Piina, brittiläisen Elly Griffithsin Ruth Galloway -sarjaa jatkava Korppikuningas, ruotsalaisen Ninni Schulmanin kolmas suomennettu dekkari Vastaa jos kuulet, Håkan Nesserin rikostarinakokoelma Café Intrigo, jonka peräti kolmesta novellista on tulossa elokuva, menestyskirjailija Sandra Brownin Kuoleman kaiku, jännityksen kuningattaren Mary Higgins Clarkin En sua silmistäni saa sekä Lisa Hiltonin kohutun Maestra-trilleritrilogian kliimaksi Ultima.

Lisäksi pelkästään e- ja äänikirjoina julkaistavan Matthew Costellon & Neil Richardsin Cherringhamin mysteerit -sarjassa ilmestyvät keväällä osat 13–24.

Tietokirjat

Kevään tietokirjojen listalla yhteiskunnallisiin aiheisiin tarttuvat Kai Myrbergin ja Matti Leppärannan Itämeri ja ihminen, elämyksellinen ja kiehtova teos ihmisen ja Itämeren tuhansia vuosia kestäneestä suhteesta, Arkadianmäen kirstunvartijan Pertti J. Rosilan Herrahissin vauhdissa, eduskunnan entisen talouspäällikön toinen muistelmateos kansanedustajien edesottamuksista, pitkäaikaisen europarlamentaarikon Eija-Riitta Korholan Kuolemaa nopeampi, henkilökohtainen kuvaus elämästä ja sairastamisesta, Lauri Järvilehdon jo marraskuussa kauppoihin ilmestynyt Kiitorata, ajankohtainen tietokirja startup-maailmasta, Jaakko Lindgrenin, Roope Mokan, Aleksi Neuvosen ja Antti Toposen Digitalisaatio – Murroksen koko kuva, kirja siitä, miten digitalisaatio muuttaa yhteiskuntaa, taloutta ja elämää ylipäätään sekä Heikki Pursiaisen yhteiskunnallista keskustelua käsittelevä Olette kaikki väärässä.

Matkailu-, luonto- ja kotiteemoja käsittelevät valokuvaaja Kimmo Taskisen ja tietokirjailija Vesa Sisätön Kiehtovat linnat, upea tieto- ja kuvateos Suomen ja muun Euroopan linnoista, Merete Mazzarellan Varovainen matkailija, jossa Mazzarella luotaa matkojen ja muuttojen sävyttämiä lapsuusmuistojaan ja pohtii matkustamisen merkitystä filosofien ja kirjailijoiden ajatuksista ammentaen, suositun retkiopaskirjailijan Harri Ahosen uutuusteos Etelä-Skandinavian vaellusreitit, Pentti Haleniuksen ja Arto Rantasen Kasvibongarin opas, tunnistusopas, joka sisältää yli 500 Suomessa kukkivaa kasvia upeine lähivalokuvineen, Riia Koiviston ideoita ja opastusta sisustukseen, kattaukseen, häähumuun ja kimppujen sitomiseen tarjoileva Kukkajuttuja, Sinikka Piipon Kasvien maaginen maailma, opas kasvien hyödyntämiseen ennustamisessa, unennäössä, suojelussa, terveyden ylläpitämisessä tai vaikka rakkaudessa sekä Karin Holmbergin perusteellinen kirjonnan käsikirja, jo marraskuussa ilmestynyt Kirjonta – Kauneimmat käsityöt.

Terveyttä ja hyvinvointia monipuolisesti tarkastelevina kirjoina keväällä julkaistaan neurotieteen ja psykologian professorin Matthew Walkerin kansainvälinen bestseller Miksi nukumme – Unen voima, johtaviin aivo- ja tunteiden tutkijoihimme kuuluvan Lauri Nummenmaan Tunnekartasto – Kuinka tunteet tekevät meistä ihmisiä, Maarit Virran ja Anita Salakarin ADHD-aikuisen selviytymisopas 2.0, täysin uudistettu laitos aikaisemmin ilmestyneestä, innostuneen vastaanoton saaneesta kirjasta, Jenny Belitz-Henrikssonin sporttisemman arjen ja pysyvän elämänmuutoksen poluille opastava Uuteen nousuun –  Löydä energisempi elämä, Tapani Kiminkisen Täyttä elämää – Lisää laatua seniorivuosiin sekä Jaana Ahlbladin Miten kohdata kuolema, käytännönläheinen kirja siitä, mitä on odotettavissa, kun läheinen sairastuu parantumattomasti.

Lasten- ja nuortenkirjat

Kevään nuortenkirjojen listalla julkaistaan jo joulukuussa kauppoihin saapuva J.K. Rowlingin alkuperäinen elokuvakäsikirjoitus Ihmeotukset – Grindelwaldin rikokset, jonka sivuilla on luvassa paljastuksia ja tuttuja henkilöitä Harry Potter -kirjojen ystäville, Kaikki kaikessa -teoksellaan hurmanneen Nicola Yoonin toinen romaani Aurinko = tähti sekä Anders Vacklinin ja Aki Parhamaan pelimaailmaa, scifiä ja historiaa todentuntuisesti yhdistävän Sensored Reality -sarjan toinen osa Glitch.

Lastenkirjojen listalla keväällä julkaistaan Riina ja Sami Kaarlan uusi Pet Agents -sarjan avaus Täältä tullaan, lemmikit!, huima ja upeasti kuvitettu seikkailu kouluikäisille, Elina Warstan kuvittama runoaarre vailla vertaa, Hannele Huovin Hiiri mittaa maailmaa – Valitut lastenrunot 1979–2019, toimittaja ja tietokirjailija Elina Lappalaisen kirjoittama ja Ilona Partasen kuvittama Ihmeellinen Minna ja suomalaiset supernaiset, tarinallinen tietokirja, jossa tutustutaan muun muassa kirjailija Minna Canthin, kehitysbiologi Irma Thesleffin, tähtitieteilijä Liisi Oterman ja presidentti Tarja Halosen työhön ja elämään, Kaisa Happosen ja Anne Vaskon Mur ja tähti, missä niin kotimaassa kuin kansainvälisesti ihastuttaneen karhun matka jatkuu, Pasi Pitkäsen Hirviöturnajaiset, huikea seikkailukuvakirja perheen pienimmille pokemonien, ihmeotusten ja hassujen hurjien hirviöiden hengessä, rikosylikonstaapeli ja kirjailija Pasi Lönnin kirjoittama ja Jussi Kaakisen kuvittama Poliisiasema, joka näyttää kerros kerrokselta, millaista on poliisien arki asemalla ja sen ulkopuolellakin, Essi Kummun kirjoittama ja Marika Maijalan kuvittama Puhelias Elias -sarjan lämmin päätösosa Häätanssit, Tove Appelgrenin kirjoittama ja Salla Savolaisen kuvittama Vesta-Linnea ja kaverit, Lin Hallbergin kirjoittama ja Margareta Nordqvistin kuvittama Eppu ylittää esteet, lämminhenkisen ponikirjasarjan yhdeksäs teos sekä Henna Helmi Heinosen suositun Miisa-sarjan uusin osa Lähes täydellinen Miisa.

Muumien maailmaan päästään mukaan Riina ja Sami Kaarlan upeasti kuvittamissa Muumipeikko leipoo, Muumi ja Pikku Myy – Värit sekä Muumi ja Pikku Myy – Tunteet -kirjoissa. Lisäksi keväällä ilmesyy Alex Haridin ja Cecilia Davidssonin kirjoittama sekä Cecilia Heikkilän kuvittama Muumilaakson kertomuksia, joka paketoi yksiin kansiin kolme Tove Janssonin klassikkotarinoihin perustuvaa muumikertomusta.

Richard Scarryn 100-vuotisjuhlavuoden kunniaksi ilmestyy Mato Matalan onnenpäivät, joka kokoaa yksiin kansiin Scarryn suosikkitarinat. Petra Bartikovan ja Magdalena Takacovan Muurahaispesä on puolestaan hauska ja mielenkiintoinen lastentietokirja muurahaisista. Lisäksi kyselyikäisille ilmestyy huikean Kysy ja kurkista! -luukkukirjasarjan uutuus Maailman ympäri.

Sinikka ja Tiina Nopolan Risto Räppääjä -sarjassa julkaistaan keväällä Risto Räppääjä ja pullistelija -elokuvakirja sekä Christel Rönnsin kuvittama alle kouluikäisille suunnattu räppikuvakirja kulkuvälineistä Risto Räppääjä maalla, merellä ja ilmassa. Timo Parvelan Ella ja kaverit -sarjassa julkaistaan Mervi Lindmanin kuvittama Ella ja kaverit ihan kuninkaina sekä Ella-klassikona uusintapainos Ella luokkaretkellä -kirjasta. Pasi Pitkäsen kuvittamassa Parvelan Pate-sarjassa julkaistaan keväällä Pate ja Blacknessin hirviö.

Jännitystä lapsille tarjoavat Noidan käsikirjan sarjaan kuuluvat näköisuusintapainokset legendaarisista Salapoliisin käsikirjasta ja Vakoilijan käsikirjasta, jotka ilmestyvät molemmat kauppoihin jo marraskuun aikana. Keväällä ilmestyvät myös Martin Widmarkin kirjoittama ja Helena Willisin kuvittama Lasse-Maijan etsivätoimisto – Linnan arvoitus ja Lasse-Maijan lomakesäkirja.

Huumoria ja seikkailua lapsille tarjoilevat Paula Norosen ja Terese Bastin Supermarsu ja kavala koodi, missä Supermarsu joutuu aina vain lennokkaimpiin seikkailuihin, Dav Pilkeyn Koiramies valloillaan sekä David Walliamsin ja Tony Rossin Pankkirosvon poika, hengästyttävää vauhtia ja kreisiä rallihuumoria pankkiryöstön tiimellyksessä.

Lisäksi kevään aikana julkaistaan lähes 30 uutta manganimikettä, joissa muun muassa Hopeanuolen, Weedin ja Orionin tarina saa jatkoa. Vuoden 2019 aikana käynnistyy myös suositun koirasaagan päätösjakso Last Wars.

Selaa katalogia Issuu-palvelussa.

Arvostelukappaleet:

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Satu Sirkiä | viestintäpäällikkö | Kustannusosakeyhtiö Tammi
satu.sirkia@tammi.fi | 0400 485 228

Painokelpoiset kansi- ja kirjailijakuvat ovat ladattavissa Tammen verkkosivujen kuvapankista