Tammen syksyn 2018 kirjat on julkistettu

Seitsemänkymmentäviisivuotiaan Kustannusosakeyhtiö Tammen juhlavuoden kirjat kertovat siitä, keitä me olemme, mistä tulemme ja mihin olemme menossa. Syksyllä 2018 ilmestyy monipuolinen lista kauno- ja tietokirjallisuutta lapsille, nuorille ja aikuisille, niin kotimaista kuin suomennettua.

Tammen syksyn 2018 kirjakatalogi on julkaistu ja löytyy Issuu-palvelusta. Yhteensä syksyllä julkaistaan yli sata teosta.

Kotimainen kaunokirjallisuus

Kotimaisen kaunokirjallisuuden uutuuslistalla ilmestyy jo 20 vuotta maamme luetuimpia dekkareita kirjoittaneen Leena Lehtolaisen rikos- ja kauhutarinakokoelma Tappajan tyttöystävä – Ja muita rikoksia, missä seikkailevat niin Hilja Ilveskero kuin Maria Kalliokin, Max Seeckin kansainvälisen mittaluokan trilleritrilogian päätösosa Haadeksen kutsu, Suomen kauhukuninkaan Marko Hautalan todellisen suohaudan tarinan ympärille rakennettu hyytävä Leväluhta, Heikki Valkaman palkitun esikoisdekkarin Pallokalan hahmojen tarinaa jatkava Laserjuuri, Jukka Behmin Eikä yksikään joka häneen uskoo, romaani uskosta, rakkaudesta ja vallasta, Terhi Tarkiaisen humoristinen, villi ja vampyyritarinoilla leikittelevä Pure mua, Zaida-nuortenromaaneistaan tunnetun Saku Heinäsen ensimmäinen aikuisten romaani Vuoden lyhyimpänä ja pisimpänä päivänä, Jari Järvelän Kosken kahta puolta, joka kertoo sisällissodan jakamasta kansasta lapsen näkökulmasta, Avioliittosimulaattorilla lukijat lumonneen Veera Niemisen Ei muisteta pahalla sekä Kalle Isokallion gallupien ja politiikan maailman sukeltava terävänäköinen veijariromaani Tiedonhuuhtoja Virtanen.

Suomennettu kaunokirjallisuus

Suomennetun kaunokirjallisuuden hyytävimmät väreet aiheuttavat Lars Keplerin seitsemäs Joona Linna -kirja Lazarus, Stephen Kingin yhdessä poikansa Owen Kingin kanssa kirjoittama Ruususen uni, missä pandemia saa naiset vaipumaan horrokseen, Elly Griffithsin arkeologi Ruth Gallowaysta kertovan suositun dekkarisarjan neljäs osa Käärmeen kirous sekä Matthew Costellon ja Neil Richardsin vain ääni- ja e-kirjoina julkaistavan Cherringhamin mysteerit -sarjan osat 7–12.

Keltaisen kirjaston uutuuksina syksyllä ilmestyvät Nobel-palkitun Svetlana Aleksijevitšin uusi dokumenttiromaani Neuvostoihmisen loppu – Kun nykyhetkestä tuli second handia, Pulitzer-palkitun Jennifer Eganin noir-henkinen historiallinen romaani Manhattan Beach, vuoden 2017 Nobelin kirjallisuuspalkinnon voittajan Kazuo Ishiguron ainoa aiemmin suomentamaton romaani Surullinen pianisti sekä Haruki Murakamin Komtuurin surma, suuri ja maaginen romaani omaa tietään etsivän taiteilijan kohtalosta.

Lisäksi suomennetun kaunokirjallisuuden listalla ilmestyvät Anne B. Ragden Berliininpoppelit-sarjan viides osa Elämänrakentajat ja Francesca Hornakin Viikko on pitkä aika, lämmin ja viihdyttävä romaani perheestä ja perheenjäsenten salaisuuksista.

Tietokirjallisuus

Tammen tietokirjallisuudessa korostuvat vahvat tarinat ja yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistuminen. Syksyn listalla julkaistaan Nokian hallituksen puheenjohtajan Risto Siilasmaan avoin ja rehellinen kirja Nokian kohtalonvuosista Paranoidi optimisti – Näin johdin Nokiaa murroksessa, Suomen suosituimpiin lastenkirjailijoihin kuuluvien Sinikka ja Tiina Nopolan itseironinen yhteismuistelmateos Siskossyndrooma, Carl-Johan Vallgrenin kirjoittama Mikael Persbrandt – Muistini mukaan, yhden Ruotsin tunnetuimman näyttelijän rosoinen elämäkerta, Antti Haatajan Pohjoinen – Jälkemme maailman laidalla, näyttävä ja pysäyttävä kirja Lapin luonnosta, Saamenmaasta ja pohjoisen alkuperäiskansoista, Airin Bahmanin ja Bruno Jäntin Syyrian sota – Demokratiatoiveet diktatuurin ja islamismin ristitulessa, perusteos aikamme yhden suurimman inhimillisen katastrofin taustoista ja kehityksestä, norsunluun salakuljettajien jahtaajana tunnetuksi tulleen Toni Lahtisen omakohtainen kertomus Norsunluukoira Rokka – Ja maalaispojan matka myrskyn silmään, Tara Westoverin koskettava Opintiellä, omaelämäkerrallinen tarina ja kansainvälinen myyntimenestys koulutuksen merkityksestä, Erkki Tuomiojan poliittisten päiväkirjojen sarjan kolmas osa Ei kai eilisestä jäänyt vammoja – Poliittiset päiväkirjat 1998–2000, Martti Turtolan Luopumisen tuska – Suomen presidentit ja vallasta luopumisen vaikeus, palkitun sijoitusoppaiden kirjoittajan Marko Erolan yleistajuinen Parhaat sijoitukset – Työkaluja aktiivisille ja passiivisille sijoittajille sekä toivottuna uusintapainoksena Stephen Kingin omaelämäkerrallinen Kirjoittamisesta.

Myös hyvinvointi, itsensä kehittäminen ja käsityöt näkyvät tietokirjojen listalla. Suosikkikirjailija Kaisa Jaakkola paneutuu uusimmassa Palaudu ja vahvistu -teoksessaan arjesta palautumiseen, Chakrapolku-konseptin kehittäjä Inderjit Kaur Khalsa tarjoaa eväitä itsetutkiskeluun joogan avulla kirjassaan Tie tasapainoon – Viiden viikon joogaohjelma pelottomuuteen, Anette Palssan ja Maare Kauppisen Tunnesyöminen – Löydä terve suhde itseesi ja ruokaan tarjoaa puolestaan työkaluja mielen ja syömisen taitojen harjoitteluun, Camilla Tuomisen Johda tunteita – Menesty työelämässä on opas parempaan henkilöstöjohtamiseen, Kirsi Ranto opastaa feminiinisen elämäntavan polulle kirjassaan Sydämen matkaopas – Naisen vaiettu voima, Sanna Suonpään Kototekoja – Ihanasti itse tehty on taas oivaltava käsityökirja niin aloittelijoille kuin kokeneillekin tekijöille ja Maria Malmströmin Retroa nukkekotiin sisältää ohjeita, kaavoja ja erilaisia tekniikoita nukkekodin tuunaamiseksi.

Lasten- ja nuortenkirjallisuus

Nuortenkirjojen painokkaalla ja oivaltavalla listalla julkaistaan Salla Simukan kauniita ja kauheita tarinoita sisältävä kertomuskokoelma Sammuta valot! / Sytytä valot!, lasten- ja nuortenkirjallisuuden Finlandia-palkitun Maria Turtschaninoffin fantasiasarjaa jatkava Maresin voima, Topelius-palkitun Elina Rouhiaisen urbaanin fantasian Väki-trilogian toinen osa Aistienvartija, Maiju Ristkarin, Nina Sunin ja valokuvaaja Vesa Tynin Sukupuolena ihminen, ensimmäinen nuorille suunnattu suomenkielinen teos sukupuolen moninaisuudesta ja transsukupuolisuudesta sekä huippusuosituista Lasse-Maijan etsivätoimisto -kirjoistaan tunnetun Martin Widmarkin kirjoittama ja Ola Skogängin kuvittama uusi jännittävä seikkailukertomus Ruusun salaisuus.

Lastenkirjallisuuden ilahduttavalla listalla julkaistaan muusikkona ja sanoittaja tunnetun Mariskan valloittava ja sanoilla ihanasti leikittelevä, Reetta Niemensivun ja Aapo Ravanttin kuvittama lastenrunokirja Määt ja Muut – Runoja eläimistä ja ihmisistä, ulkomaillakin hehkutetun Riikka Jäntin Hiiru-sarjan uusin osa Pikku hiiren puolukkamatka, puisia muumihahmoja sisältävät Riina ja Sami Kaarlan kuvittamat aivan uudenlaiset kirjat Muumilaakson väki ja Muumilaakson väki rannalla sekä Täältä tulee Pikku Myy -sarjan Viidakon valtiaat, Kristiina Louhen Tomppa ja Kerttu – Kirjatoukka, missä sisarukset pääsevät seikkailemaan Helsingin uudessa keskustakirjasto Oodissa, Satu ja Johannes Erran kirjoittama ja Ilona Partasen kuvittama lastentietokirja Todellisten prinsessojen kirja, joka kertoo oikeista kuninkaallisista eri aikakausilta ja ympäri maailmaa, Päivi Alasalmen kirjoittama ja Laura Haapamäen kuvittama lumoava satukokoelma Unten puutarha ja muita satuja, Jari Mäkipään kirjoittama ja Jussi Kaakisen kuvittama, humoristisen lastenromaanisarjan uusin osa Masi Tulppa 2 – Rooli päällä, Henna Helmin uuden IceLove-sarjan toinen osa Tuplapulma, Maria! sekä Richard Scarryn hauska puuhakirja perheen pienimmille Mato Matala etsii ja löytää!

Kirjailijasiskoksilta Sinikka ja Tiina Nopolalta ilmestyy yhteismuistelman lisäksi tuttuun tapaan myös uusia lastenkirjoja. Risto Räppääjän seikkailut jatkuvat Christel Rönnsin kuvittamissa Risto Räppääjä ja juonikas Julia -lastenromaanissa sekä liikenneturvallisuuteen opastavassa Risto Räppääjä liikenteessä -lastentietokirjassa. Salla Savolaisen kuvittamana ilmestyy Heinähattu, Vilttitossu ja hupsu enkeli ja myös Tiina Nopolan kirjoittama ja Mervi Lindmanin kuvittama Siiri-sarja saa jatkoa Siiri ja koppava kaniini -kirjan myötä.

Timo Parvelalta ilmestyy syksyllä Virpi Talvitien kuvittama Maukan ja Väykän parhaat -kokoomateos sekä Mervi Lindmanin kuvittama Ella ja kaverit mestarikokkeina. Parvelan ja Talvitien Maukka ja Väykkä ilahduttavat joulukuussa 2018 myös television joulukalenterissa. Supermarsu-sarjastaan tunnetun Paula Norosen kirjoittama ja Kati Närhen kuvittama, jännittävä ja hurjan humoristinen Yökoulu-sarja alkaa ilmestyä itsenäisenä ja helppolukuisena sarjanaan Yökoulu ja noidutut tossut -teoksen myötä ja Norosen kirjoittamassa ja Oili Kokkosen kuvittamassa kolmannessa lastendekkarissa Tagli ja Telle – Tehtävä kuvauspaikalla etsiväsisarukset saavat tehtävän elokuvan kuvauksissa.

Käännetyn lastenkirjallisuuden listalla julkaistaan uusintapainokset todellisista klassikoista, kun 1980-luvun kauhuklassikko Noidan käsikirja tekee odotetun paluun retronäköispainoksena 35 vuotta alkuperäisen suomenkielisen kirjan ilmestymisen jälkeen. Juhlavuotta viettää myös suosikkivelho Harry Potter, kun ensimmäisen J. K. Rowlingin Harry Potter -kirjan ilmestymisestä on Suomessa kulunut 20 vuotta. Juhlavuoden kunniaksi kaikki seitsemän alkuperäistä Potter-kirjaa julkaistaan brittiläisen kuvittajan Jonny Duddlen uusilla, lumoavilla kansilla.

Lisäksi syksyn aikana julkaistaan lähes 30 uutta manganimikettä Arina Tanemurasta Yoshihiro Takahashiin.

Selaa katalogia Issuu-palvelussa

Arvostelukappaleet:

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Ari Elo | tiedottaja | Kustannusosakeyhtiö Tammi
ari.elo@tammi.fi | 040 54 60 235

Painokelpoiset kansi- ja kirjailijakuvat ovat ladattavissa Tammen verkkosivujen kuvapankista.

Siri Kolusta kotikirjailija Tammen lasten- ja nuortenkirjallisuuden osastolle25.1.2024 11:29:08 EET | Tiedote

Tammi vahvistaa lasten- ja nuortenkirjallisuuden kustantamista uudenlaisella yhteistyöllä: lasten- ja nuortenkirjatiimiin liittyy kotikirjailija vuoden 2025 alusta. Kotikirjailija on määräaikaisen kautensa aikana luomassa tarinamaailmoja Tammen toimituksen kanssa, antamassa ja organisoimassa koulutusta talon kirjailijoille, luomassa yhteiskunnallisia suhteita ja vahvistamassa lasten- ja nuortenkirjallisuuden asemaa ja näkyvyyttä.