Tammi ja WSOY laskevat e-kirjojen suositushintoja

Kustannusosakeyhtiö Tammi ja WSOY uudistavat e-kirjojen hinnoittelun 1.12. alkaen. Uudistuksen tavoitteena on tarjota kuluttajille laadukasta sisältöä kuluttajaystävällisemmin hinnoin.

”E-kirjamarkkina on Suomessa varsin kehittymätön ja korkea arvonlisävero (24%) nostaa hintoja. Suomessa ajatellaan, että e-kirja kilpailee painetun kirjan kanssa, vaikka tosiasiassa suomenkielisen e-kirjan suurin haastaja on vieraskielinen e-kirja. Tammi ja WSOY uskovat rohkeamman hinnoittelun vaikuttavan myönteisesti kotimaisten e-kirjojen markkinakehitykseen”, toimitusjohtaja Timo Julkunen toteaa.

Hinnoittelu-uudistus koskee myös ladattavia äänikirjoja, joiden kulutus Suomessa on huomattavasti CD-äänikirjoja pienempää. Tammi ja WSOY toivovat, että halvempien hintojen myötä yhä useampi kuluttaja löytää ladattavat mp3-äänikirjat, joita voi kuunnella vaikkapa älypuhelimella.

Esimerkiksi EU:n kirjallisuuspalkinnon vastikään voittanut Katri Lipsonin Jäätelökauppias (Tammi) on saatavilla e-kirjana n. 17€ hintaan. David Lagercranzin supersuositun e-kirjan Minä, Zlatan Ibrahimovic (WSOY) suositushinta on jatkossa 12€. Ladattavana äänikirjana on samaan suositushintaan (12€) saatavilla esimerkiksi lasten kestosuosikki Muumipeikko ja pyrstötähti (WSOY).

Kustantaja asettaa e-kirjojen ja mp3-äänikirjojen suositushinnat, mutta jälleenmyyjät päättävät lopulliset kuluttajahinnat.

Timo Julkunen, timo.julkunen@bonnierbooks.fi