Kustannusosakeyhtiö Tammi

Tammi julkaisee Risto Siilasmaan kirjan syksyllä 2018

Kustannusosakeyhtiö Tammi julkaisee Nokian hallituksen puheenjohtajan ja F-Securen perustajan Risto Siilasmaan Paranoidi optimisti – Näin johdin Nokiaa murroksessa -kirjan lokakuussa 2018. Teos valottaa Nokian kehitystä vuodesta 2008 alkaen ja avaa Siilasmaan näkemyksiä johtamisesta.

Nokian hallituksen puheenjohtajan ja F-Securen perustajan Risto Siilasmaan Paranoidi optimisti – Näin johdin Nokiaa murroksessa -teos julkaistaan lokakuussa 2018. Kirjassa Siilasmaa peilaa Nokian kehitystä alkaen vuodesta 2008, jolloin hän liittyi yhtiön hallitukseen, ja avaa näkemyksiään johtamisesta ja teknologiabisneksestä.

Siilasmaa kirjoittaa kirjan englanniksi muun muassa Intelin ja Dellin toimitusjohtajien teoksissa kirjoittajana mukana olleen Catherine Fredmanin kanssa. Alkuteoksen kustantaa yhdysvaltalainen McGraw-Hill nimellä Transforming Nokia – The Power of Paranoid Optimism to Lead Through Colossal Change. Kirjan suomentaa palkittu englanninkielisen kirjallisuuden suomentaja Ilkka Rekiaro, joka tunnetaan muun muassa Stephen Kingin luottosuomentajana ja jonka käsialaa oli myös alkuvuoden kohutuin kirja, Michael Wolffin Tulta ja tuhoa – Donald Trump Valkoisessa talossa.

Paranoidi optimisti on vangitsevasti kerrottu tarina ja kurkistus teknologiamaailman sisäpiireihin. Siilasmaa kertoo, miten Nokia kävi lähellä tuhoa, mutta onnistui nousemaan takaisin huipulle. Tarina opettaa selviytymään kriisien ja murroksen kourissa, etsimään uusia vaihtoehtoja ja pysymään valppaana jatkuvan muutoksen keskellä.

”Minulla oli kolme syytä lähteä tähän projektiin. Ensinnäkin, Nokian murroksen tarina on yksinkertaisesti niin hieno ja monimuotoinen, että se ansaitsee tulla kerrotuksi, sekä hyvässä että pahassa. Erityisesti siksi, että monet niistä opeista, joita kokemuksemme nostavat esiin, soveltuvat oikeastaan kaikille yrityksille. Toiseksi, on äärimmäisen turhauttavaa, kun ihmiset maailmalla tulevat kyselemään minulta, miksi Nokialla on edelleen oma hallitus nyt, kun se on osa Microsoftia. Nokia on hieno itsenäinen yritys ja ansaitsee olla sitä myös ihmisten mielissä maailmanlaajuisesti. Kolmas syy on mahdollisuus kirjoittamisen kautta syventää omia ajatuksiani johtamisesta ja jakaa niitä muille hyödynnettäviksi”, Risto Siilasmaa kertoo.

Punaisena lankana Nokian tarinan rinnalla kirjassa kulkee Siilasmaan johtamisen filosofia, paranoidi optimismi.

”Ilman optimismia ei uskalla ryhtyä isoihin muutoksiin. Kun on samalla riittävän epäluuloinen, näkee myös kaikkein huonoimmat mahdolliset vaihtoehdot ja pystyy ehkäisemään ne ennakolta. Olemalla paranoidi on varaa olla myös optimisti”, Siilasmaa kuvaa.

Risto Siilasmaa (s. 1966) on toiminut Nokian hallituksen puheenjohtajana vuodesta 2012 alkaen. Yhtiön hallitukseen hänet valittiin vuonna 2008. Opiskeluaikanaan, vuonna 1988, Siilasmaa perusti tietoturvayritys F-Securen ja toimi sen ensimmäisenä toimitusjohtajana. Hän on edelleen yhtiön hallituksen puheenjohtaja.

Lisätiedot:
Markku Aalto | kustannuspäällikkö | Kustannusosakeyhtiö Tammi
markku.aalto@tammi.fi

Kustannusosakeyhtiö Tammi

Lue lisää julkaisijalta Kustannusosakeyhtiö Tammi

Neljännen Dekkarifestivaalin ohjelma on julkistettu14.8.2018 10:00Tiedote

Syyskuun 22. järjestettävän neljännen Dekkarifestivaalin lavaohjelma on julkistettu. Festivaalin keskusteluissa esiin nousevat muun muassa suosittujen dekkarihahmojen elämä ja teot ja eri maiden järjestäytynyt rikollisuus kirjoissa. Kotimaisen rikoskirjallisuuden kovimpien nimien lisäksi festivaalilla esiintyy neljä kansainvälistä tähtivierasta: ruotsalaiset Jonas Bonnier, Arne Dahl ja Martin Österdahl sekä tanskalainen Jens Henrik Jensen. Dekkarifestivaali järjestetään lauantaina 22.9.2018 Helsingin Pörssitalolla. Festivaalilauantaina järjestetään myös ensimmäinen Lasten dekkarifestivaali yhteistyössä Kallion kirjaston kanssa.

Hel-YA! kokoaa maamme kiinnostavimmat young adult -kirjailijat ja nuoret lukijat Gloriaan31.5.2018 09:30Tiedote

Suomen ensimmäinen ja ainoa nuorten aikuisten kirjallisuuteen keskittyvä tapahtuma Hel-YA! järjestetään toisen kerran 29.9.2018 Gloriassa. Esiintyjinä nähdään muun muassa Salla Simukka, Elina Rouhiainen, Aleksi Delikouras, Magdalena Hai, Erika Vik sekä Karri ”Paleface” Miettinen ja Kaisa Happonen. Trilleristi Max Seeck kirjoittaa tapahtuman aikana yleisön avustuksella somessa julkaistavan live-romaanin.