Tammi julkaisee teini-ikäisen ilmastoaktivisti Greta Thunbergin tarinan

Syksyllä 2019 ilmestyy Tammen julkaisemana ruotsalaisen Greta Thunbergin ja hänen perheensä uskomaton tarina Sydämen asioita – perhe ja planeetta kriisissä. Kirja kertoo tositarinan perheestä, joka käsittelee henkilökohtaista kriisiään ryhtymällä taisteluun ilmastonmuutosta vastaan. 16-vuotias Greta tunnetaan ympäri maailman koululakostaan ja inspiroivista esiintymisistään, joilla hän yrittää saada päättäjät ryhtymään toimiin ilmastonmuutoksen pysäyttämiseksi. Kirja kertoo koskettavasti Gretan perheen poikkeuksellisesta taustasta.

Kirjassa perheen tarinan kertoo Gretan äiti Malena Ernman, joka on yksi Ruotsin tunnetuimpia oopperalaulajia. Hän eli jännittävää elämää matkustaen maailmalla puolisonsa, näyttelijä Svante Thunbergin ja lastensa kanssa. Kun Greta, perheen tyttäristä vanhempi, lopetti 8-vuotiaana syömisen miltei kokonaan, perheen arki hajosi. Vanhemmat ponnistelivat saadakseen apua koulusta ja terveydenhuollosta. Lopulta Greta sai diagnoosin Aspergerin oireyhtymästä. Myös nuorempi tytär Beata alkoi oireilla ja sai diagnoosit muun muassa Aspergerista ja ADHD:sta.

Taistelussa ilmastonmuutosta vastaan 16-vuotiasta Gretaa ajaa eteenpäin yksi suuri kysymys: Miksi tästä ei puhuta, vaikka tämä on ainoa tärkeä asia? Greta on taivutellut vanhempansa muuttamaan elämäntapansa eikä halua enää lentää. Syömishäiriö alkoi parantua uskomattomalla tavalla samalla, kun Greta löysi intohimonsa. Maailmanlaajuiseen julkisuuteen hän nousi 15-vuotiaana elokuussa 2018 ryhtyessään koululakkoon Ruotsin valtiopäivätalon edessä Tukholmassa saadakseen huomiota ilmastokriisille. Sydämen asioita on koskettava ja inspiroiva kirja niin lastensa ongelmien kanssa kamppaileville vanhemmille kuin myös kaikille ilmastonmuutoksesta huolestuneille ja ympäristöahdistusta tunteville.

Timo Parvelan kirjasarjat valloittavat Kiinan – myös Maukka ja Väykkä loikkaavat maan kirjamarkkinoille23.1.2019 08:00:00Tiedote

Suomen suosituimpiin kirjailijoihin lukeutuvan Timo Parvelan kirjat valloittavat Kiinan kirjamarkkinoita. Ylen joulukalenteristakin tutut Maukka ja Väykkä tulevat tutuiksi myös kiinalaislapsille vuoden kuluttua, kun maassa julkaistaan kirjasarjan kuusi ensimmäistä osaa. Jo tänä vuonna Kiinassa julkaistaan kymmenen Timo Parvelan Ella ja kaverit -kirjasarjan kirjaa sekä Parvelan yhdessä norjalaisen Bjorn Sortlandin kanssa kirjoittama ja Pasi Pitkäsen kuvittama Kepler 62 -sarjan ensimmäinen tuotantokausi. Kaikkiaan Timo Parvelan kirjoja on nyt myyty eri puolilla maailmaa jo yli kaksi miljoonaa kappaletta.

Pelimaailman todellisuus houkuttelee lapsia lukemaan10.1.2019 09:57:10Tiedote

Tammi ja kolme suomalaista peliyhtiötä lahjoittavat koululaisille 900 tietokirjailija Elina Lappalaisen pelimaailmaan sukeltavaa Nyt pelittää! – Miten pelejä tehdään? -lastentietokirjaa Oulussa, Kotkassa ja Tampereella. Lisäksi Elina Lappalainen ja pelifirmojen edustajat vierailevat kouluissa kertomassa pelien tekemisestä, pelituotannon taustoista ja pelien tekemisestä mahdollisena tulevaisuuden ammattina.

J.K. Rowlingin Ihmeotukset – Grindelwaldin rikokset -elokuvakäsikirjoitus julkaistaan suomeksi 6.12.14.11.2018 11:00:00Tiedote

Tammi julkaisee J.K. Rowlingin Ihmeotukset – Grindelwaldin rikokset -elokuvakäsikirjoituksen Jaana Kapari-Jatan suomentamana 6. joulukuuta 2018. Rowlingin käsikirjoitukseen perustuva elokuva saa kansainvälisen ensi-iltansa 14. marraskuuta. Helsingin uudessa keskustakirjastossa Oodissa itsenäisyyspäivänä julkaistava kirja huipentaa Harry Potter 20 vuotta Suomessa -juhlavuoden.