Tammi-maaliskuun tulos budjettia selvästi parempi

Vaikka alkuvuoden lämpötila on ollut normaalia lämpimämpi, Suur-Savon Sähkö -konsernin liiketoiminnoissa taloudellinen tulos on parantunut 57 prosenttia edellisvuoden vastaavaan jaksoon verrattuna. Kustannustehokkuus ja onnistuneet sähkön tukkumarkkinatoimenpiteet ovat alkuvuoden menestyksen takana. Tulosnäkymät ovat vuodelle 2022 hyvät, ja konsernin kehitys hiilidioksidineutraalin yhteiskunnan rakentamiseksi etenee voimakkaasti.

Budjettinäkymät vuoden 2022 ensimmäiselle neljännekselle olivat poikkeuksellisen vuoden 2021 jälkeen vaatimattomat. Konsernin liikevaihto on ollut vuoden ensimmäisten kolmen kuukauden aikana 99 miljoonaa euroa (2021: 55,4 miljoonaa euroa). Liikevaihdon voimakas kasvu johtuu sähkön vähittäismyyntiliiketoiminnan kasvuloikasta Suomen neljänneksi suurimmaksi asiakasmäärällä mitattuna. Voimakkaan kasvuloikan jälkeen huomio on vähittäismyyntiliiketoiminnan kannattavuuden parantamisessa.

Lumme Energia Oy teki maaliskuussa historiansa parhaan yksittäisen kuukauden tuloksen, hieman yli kolme miljoonaa euroa liikevoittotasolla. Konsernin käyttökate oli ensimmäisellä neljänneksellä 14,3 miljoonaa euroa (2021: 13,1), ja tulos ennen tilinpäätössiirtoja ja veroja 7,4 miljoonaa euroa (2021: 4,7). Alkuvuoden tulos on siten 57 prosenttia edellisvuoden vastaavaa ajankohtaa parempi.

Onnistumisia on tapahtunut kaikissa liiketoiminnoissa. Budjettiin nähden alkuvuonna sähkön siirtoyhtiö Järvi-Suomen Energia Oy, lämpöliiketoiminta sekä sähkön vähittäismyyntiyhtiö Lumme Energia ovat pystyneet parantamaan taloudellista tulosta selvästi. Liikevaihto on jäänyt lämpimän säätilan vuoksi budjetoidusta, mutta kulurakenteen tehokkuuden ja energian tukkumarkkinoilla onnistuneiden toimenpiteiden ansiosta tulos on kuitenkin ylittänyt odotukset.

Maaliskuussa onnistuneesti alkanut Olkiluoto 3 ydinvoimalaitoksen koekäyttö näkyy Suur-Savon Sähkön tuloksessa yhtiön omistaman ydinvoimaosuuden myötä. Laitoksen käynnistyminen tuo yhtiölle usean miljoonan euron positiivisen tulosvaikutuksen loppuvuoden aikana.

–Vuotta on toki vielä kahdeksan kuukautta jäljellä, mutta erinomaisesti sujuneen alkuvuoden myötä meillä on mahdollisuus jopa Suur-Savon Sähkö -konsernin historian parhaaseen tulokseen, toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen arvioi.

Energian tukkumarkkinahintojen rajun nousun seurauksena kysyntä kiinteistöjen energiaomavaraisuutta tukeviin aurinkopaneleihin on kasvanut. Vuoden ensimmäisen neljänneksen perusteella pienkiinteistöjen aurinkopaneelien myynnin odotetaan moninkertaistuvan vuoden 2022 aikana edelliseen vuoteen verrattuna. Kasvanut aurinkosähkön kysyntä näkyy teollisia aurinkovoimaloita toimittavan konserniyhtiö Solarigo Systems Oy:n tilauskannassa. Suur-Savon Sähkö käynnisti alkuvuonna useiden hehtaarien potentiaalisten aurinkovoimala-alueiden kartoituksen yhdessä alueen kuntien kanssa. Kuluvana kesänä käynnistyy Sulkavan kunnan kanssa yhteistyössä rakennettava 5 MW aurinkosähköpuisto Sulkavalle. Hanke on Järvi-Suomen alueen ensimmäinen teollisen mittaluokan aurinkovoimala, ja se tulee toimimaan esimerkkinä kuntien konkreettisista ilmastotoimista.

Alkuvuoden aikana toiminta-alueen ensimmäisen merkittävän tuulivoimahankealueen valmistelu eteni maankäyttöneuvotteluihin. Yhtiö pyrkii käynnistämään hankealueen luvitusmenettelyn kesään 2022 mennessä. Hankealuekartoituksia jatketaan usean toiminta-alueen kunnan alueella.

Helmikuussa Suur-Savon Sähkö Oy teki päätöksen käynnistää sähkövoimajärjestelmän säädettävyyttä parantavan teollisen kokoluokan sähköakuston investointihankkeen. Sähköakustoilla tulee olemaan kasvava merkitys sähkövoimajärjestelmässä täydentämään heikosti säädettävän ydivoiman sekä tuulivoiman asettamia hetkellisiä säätötarpeita. Investointihankkeesta tiedotetaan myöhemmin vuoden aikana lisää.

Helmikuussa yhtiö teki päätöksen jatkaa hiilidioksidineutraalin lämmöntuotannon ohjelmallista kehittämistä. Rantasalmen kaukolämmöntuotantoon investoidaan hukkalämpöjä hyödyntävään savukaasulauhduttimeen, jolla tullaan investoinnin valmistuttua leikkaamaan noin 20 prosenttia kaukolämmöntuotannon polttoainetarpeesta. Investointi leikkaa tehokkaasti kaikkia lämmöntuotannon päästöjä.

Maaliskuussa drone- ja lennokkiteknologiaa, sekä hahmontunnistusta ja koneoppivaa algoritmia hyödyntävä Evision Oy käynnisti operatiivisen toimintansa ensimmäisten lennokkien käyttöönoton yötä. Evision tehostaa ilmajohtoverkkojen kunnonvalvontaa sekä nopeuttaa linjoille kaatuneiden puiden paikannusta.

–Tehtävämme on turvata yhteiskunnan energiahuoltoa kaikissa olosuhteissa. Alkuvuoden aikana varautuminen erilaisia poikkeusolosuhteita varten on ollut korostuneessa roolissa toiminnassamme. Konkreettisimmin tämä on tarkoittanut ensi talven sähkön ja lämmöntuotannon polttoaineiden saannin turvaamista paikallisilla kotimaisilla polttoaineilla. Energiahuollon turvaamisen ohella, olemme myös hyvässä tulosvauhdissa tälle vuodelle. Tästä suuri kiitos kohdistuu henkilöstömme aikaansaamille onnistumisille, toimitusjohtaja Markus Tykkyläinen toteaa.