Copernicus

Tammikuu 2020 oli lämpimin Euroopassa koskaan mitattu tammikuu

Ilmastonmuutospalvelu Copernicus (C3S) vahvistaa, että tammikuu 2020 on maailmanlaajuisesti lämpimin koskaan mitattu tammikuu, kuten oli myös vuoden 2016 tammikuu aikanaan. Euroopassa se oli 3,1°C lämpimämpi kuin viitejaksolla 1981–2010 ja 0,2°C lämpimämpi kuin tammikuu 2007, joten se oli myös Euroopan lämpimin koskaan mitattu tammikuu.
Maanpinnan lämpötilapoikkeamat tammikuussa 2020 suhteessa vuosien 1981–2010 tammikuun keskiarvoihin. Lähde: ERA5, Copernicus Climate Change Service (C3S)/ECMWF

Euroopan keskipitkien sääennusteiden keskuksen (ECMWF) Euroopan Unionille tuottama Copernicus Climate Change Service (C3S) -ilmastonmuutospalvelu julkaisee kuukausittain ilmastokatsauksia, joissa raportoidaan maailmanlaajuisesti maanpinnan lämpötilassa, merijääpeitteessä ja hydrologisissa muuttujissa havaituista muutoksista. Kaikki havainnot perustuvat tietokoneella luotuihin analyyseihin, joissa on käytetty maailmanlaajuisesti satelliiteista, laivoista, lentokoneista ja sääasemilta saatuja miljardeja mittauksia.

Tammikuun 2020 maanpinnan lämpötila:

• Lämpötila oli maailmanlaajuisesti korkeampi kuin minkään aiemmin mitatun vuoden tammikuu, tosin vain hieman korkeampi (0.03°C) kuin vuonna  2016
  • Euroopassa tammikuu oli Euroopan lämpimin tammikuu, noin 0,2ºC lämpimämpi kuin edellinen lämpimin tammikuu vuonna 2007 ja 3,1°C lämpimämpi kuin keskimääräinen tammikuun lämpötila vuosina 1981–2010
  • Keskimääräiset lämpötilat olivat erityisen korkeat laajoilla alueilla Koillis-Euroopassa ja ylittivät  joillakin alueilla yli 6°C vuosien 1981–2010 tammikuiden keskiarvon

Lisää tietoa tammikuun ilmastomuuttujista, aiempien kuukausien katsaukset sekä korkearesoluutioista grafiikkaa tästä linkistä: https://climate.copernicus.eu/climate-bulletins

Lisää tietoa C3S tietokannasta ja sen kokoamisesta: https://climate.copernicus.eu/climate-bulletin-about-data-and-analysis

Nuria Lopez
Communications Account Officer
European Centre for Medium-Range Weather Forecasts
Shinfield Park, Reading, RG2 9AX, UK
Sähköposti: copernicus-press@ecmwf.int
Puhelin: +44 (0)118 949 9778
Matkapuhelin: +44 (0)7392 277 523
Twitter: @CopernicusECMWF

Kuvat

Copernicus

ECMWF ja Copernicus

Copernicus on Euroopan Unionin tärkein maanhavainnointiohjelma, joka tarjoaa palveluja kuudesta eri teemasta: Atmosphere, Marine, Land, Climate Change, Security ja Emergency. Se tuottaa maksutta saatavilla olevaa käyttötietoa ja tietopalveluja, jotka tarjoavat käyttäjille luotettavaa ja ajantasaista ympäristötietoa. Ohjelmaa koordinoi ja hallinnoi Euroopan komissio, joka toteuttaa sitä yhteistyössä mm. seuraavien kumppaneiden kanssa: jäsenvaltiot, Euroopan avaruusjärjestö (ESA), Euroopan sääsatelliittijärjestö (EUMETSAT), Euroopan keskipitkän aikavälin sääennusteiden keskus (ECMWF) sekä EU:n virastot ja Mercator Océan.

ECMWF operoi kahta EU:n Copernicus maanhavainnointiohjelman palvelua: Copernicus Atmosphere Monitoring Service (CAMS) -ilmakehän seurantapalvelua ja Copernicus Climate Change Service (C3S) -ilmastonmuutospalvelua. Palvelut tuottavat tietoa myös Copernicus Emergency Management Service (CEMS) hätätilan johtamispalvelulle. ECMWF on 34 valtion tukema itsenäinen hallitustenvälinen organisaatio. Se on sekä tutkimuslaitos että ympäri vuorokauden toimiva operatiivinen palvelu, joka tuottaa ja jakaa numeerisia sääennusteita jäsenvaltioilleen. Nämä tiedot ovat jäsenvaltioiden kansallisten meteorologisten yksiköiden vapaasti saatavilla. ECMWF:n supertietokonetila ja siihen liittyvä tietoarkisto on yksi suurimmista Euroopassa, ja jäsenvaltiot voivat käyttää 25 prosenttia sen kapasiteetista omiin tarkoituksiinsa.

Copernicus ilmastonmuutospalvelu C3S:https://climate.copernicus.eu/

Copernicus ilmakehän seurantapalvelu CAMS:http://atmosphere.copernicus.eu/

Lisätietoa Copernicus-ohjelmasta: www.copernicus.eu

ECMWF:n verkkosivut: https://www.ecmwf.int/

Twitter: @CopernicusECMWF, @CopernicusEU, @ECMWF

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Lue lisää julkaisijalta Copernicus

Copernicus julkistaa esityksen Euroopan ilmaston tilasta – Laaja yleiskuva ilmastosta 20189.4.2019 15:00:00 EEST | Tiedote

Euroopan keskipitkien sääennusteiden keskuksen (ECMWF) Copernicus Climate Change Service -palvelu (C3S) julkistaa tänään keskeiset havaintonsa vuotuisesta European State of the Climate (Euroopan ilmaston tila) -raportistaan. Sen avainindikaattorit antavat kattavan yleiskuvan vuodesta 2018 ilmastonmuutoksen taustaa vasten. Vuosi 2018 on mittaushistorian kolmen lämpimimmän vuoden joukossa Euroopassa.