Tammi–maaliskuun 2021 tulos: Varman sijoitukset tuottivat alkuvuonna 6,0 prosenttia eli 3,0 miljardia euroa

Työeläkeyhtiö Varma teki tammi-maaliskuussa 2021 historiansa parhaan sijoitustoiminnan osavuosituloksen. Tammi–maaliskuussa sijoitukset tuottivat 6,0 prosenttia eli 3,0 miljardia euroa, ja sijoitusten kokonaismäärä kasvoi 52,9 miljardiin euroon.

– Varmalla oli historiallisen vahva ensimmäinen vuosineljännes, jota siivitti globaalin talouden kasvun kiihtyminen. Suomella on mahdollisuus tehdä kasvupyrähdys Yhdysvaltain erittäin vahvan talouskasvun vedossa, sanoo Varman toimitusjohtaja Risto Murto.

Varman sijoitukset tuottivat 6,0 (Q1/2020: -10,0) prosenttia eli 3,0 (-4,9) miljardia euroa, ja sijoitusten kokonaismäärä kasvoi 52,9 miljardiin (50,2 vuoden alussa) euroon. Sijoitustoiminnan tulokseen vaikuttivat etenkin noteerattujen osakkeiden ja pääomasijoitusten sekä hedgerahastosijoitusten vahvat tuotot. Osakesijoitukset tuottivat 10,8 (-14,6) prosenttia, joista pääomasijoitukset 16,0 (5,6) prosenttia ja noteeratut osakkeet 9,2 (-21,1) prosenttia. Muut sijoitukset tuottivat 4,4 (-13,9) prosenttia, joista hedgerahastosijoitukset 4,5 (-12,7) prosenttia. Kiinteistösijoitusten tuotto oli 0,9 (1,3) prosenttia ja korkosijoitusten -0,3 (-3,6) prosenttia.

– Takana on viime vuoden marraskuun alusta alkanut poikkeuksellisen vahva jakso osakemarkkinoilla. Tätä on tukenut globaalin talouden rekyyli sekä voimakas fiskaalinen ja rahapoliittinen elvytys, eivätkä edes nousussa olleet pitkät korot ole hermostuttaneet osakemarkkinaa, sanoo sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä.

Vakavaraisuuspääoma nousi hyvien sijoitustuottojen ansiosta uuteen ennätykseensä 13,5 (11,5 vuoden alussa) miljardiin euroon. Vakavaraisuusaste oli 133,5 (129,3 vuoden alussa) prosenttia.

Työkyvyttömyyseläkehakemuksissa ensimmäiset koronatapaukset - hakemusten määrän uskotaan kasvavan

Koronaviruspandemian seuraukset ovat näkyneet työeläkeyhtiön toiminnassa mm. työkyvyttömyyseläkehakemuksissa: Varmassa on alkuvuoden aikana käsitelty kuusi hakemusta, joissa koronaviruksen aiheuttama jälkitila on keskeinen työkyvyttömyyden syy. Näistä yhdelle hakijalle on myönnetty jatkuva työkyvyttömyyseläke.

– Odotettavissa on, että jatkossa työkyvyttömyyseläkehakemuksia koronainfektioon sairastuneilta tulee huomattavasti lisää. Epidemian alusta on vasta reilu vuosi, ja työkyvyttömyyseläkettä haetaan yleensä vuoden sairauspäivärahakauden jälkeen, jos työkyvyttömyys pitkittyy, Murto sanoo.

Koronavirus on vaikeuttanut etenkin pienten ja keskisuurten Varman asiakasyritysten toimintaa. Erityisesti majoitus- ja ravitsemusalan ja tapahtumatoimialan yrityksissä on jouduttu turvautumaan lomautuksiin ja irtisanomisiin, ja rajoitukset ovat aiheuttaneet maksuvaikeuksia.

Varman vastuullisuuskäytännöt arvioitiin kansainvälisessä vertailussa erinomaisiksi

Yritysten vastuullisuutta kansainvälisesti arvioiva EcoVadis myönsi Varmalle platinatason tunnustuksen (Platinum EcoVadis Medal). Varman vastuullisuuskäytännöt arvioitiin erinomaisiksi, ja se ylsi yhden prosentin parhaimmistoon 75 000 analysoidun yrityksen joukossa.

Varmalle myönnettiin maaliskuussa Suomen innostavimmat työpaikat -tunnustus Eezy Spritin henkilöstötutkimuksessa kolmatta kertaa peräkkäin. Haastavasta viime vuodesta huolimatta Varma saavutti henkilöstötutkimuksessaan kaikkien aikojen parhaan tuloksen.

Varma lahjoitti alkuvuonna Diakonissalaitoksen Vamos-palveluille 50 000 euroa tukeakseen syrjäytymisvaarassa olevien nuorten työllistämiseksi tehtävää työtä.

Varma uudistaa asiakkaidensa työkykyhankkeiden taloudellisen tuen

Varma uudistaa asiakkaille suunnattujen työkykyhankkeiden taloudellisen tuen. Tuen kohdistamisessa hyödynnetään uutta ennustemallia, jolla analysoidaan asiakaskannan työkyvyttömyysriskiä. Dataan pohjautuva ennustemalli mahdollistaa täsmällisemmän tuen kohdentamisen ja parantaa näin tuen vaikuttavuutta. Uuteen toimintamalliin siirrytään vaiheittain tämän vuoden syksystä alkaen.

Varmassa alkuvuonna käynnistyneet yhteistoimintaneuvottelut vakuutuspalvelu- ja asiakkuustoimintojen uudelleenorganisoimiseksi päättyivät maaliskuussa. Uudelleenjärjestelyjen seurauksena 12 henkilön työsuhde päättyy.Neuvottelujen piirissä oli 127 työntekijää.

Varmassa oli maaliskuun lopussa vakuutettuna 538 000 (543 000 vuoden lopussa) työntekijää ja yrittäjää sekä 347 000 (347 000 vuoden lopussa) eläkkeensaajaa.

Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varma on vastuullinen ja vakavarainen sijoittaja. Yhtiö vastaa yksityisellä sektorilla noin 900 000 henkilön työeläketurvasta. Vuonna 2020 Varman maksutulo oli 4,9 miljardia euroa, ja yhtiö maksoi eläkkeitä 6,0 miljardia euroa. Varman sijoitusten arvo oli maaliskuun 2021 lopussa 52,9 miljardia euroa.

Varma ja BoKlok rakentavat ympäristöystävällisen puukerrostalokohteen Keravalle5.5.2021 11:00:10 EEST | Tiedote

Työeläkeyhtiö Varma ja Skanskan BoKlok rakentavat puukerrostalokohteen Keravan Kurkelaan. Ensimmäinen yhteinen rakennushanke toteutetaan Varman vastuullisuustavoitteiden ja BoKlok-konseptin mukaisesti ympäristö- ja energiatehokkaasti. Varman omistukseen toteutettava kerrostalokohde on ensimmäinen BoKlokin vuokra-asuntoprojekti Suomessa. Keravan keskustan läheisyyteen, osoitteeseen Terhikintie 1, rakennettavan Varman kerrostalokohteen rakentaminen aloitetaan toukokuussa 2021, ja kohde valmistuu elokuussa 2022. Taloyhtiöön tulee 102 Varman vuokra-asuntoa ja se koostuu kahdesta rakennuksesta: yhdestä kuusikerroksisesta ja yhdestä nelikerroksisesta puukerrostalosta. Asunnoista suurin osa on yksiöitä ja kaksioita, ja niissä on lasitettu parveke. Varman kiinteistökehitysjohtajan Sari Raunion mukaan puurakentaminen on tärkeä teema Varman asunto- ja kiinteistösijoittamisessa ja se näkyy myös Keravalle rakennettavassa kerrostalokohteessa. - Terhikintie täydentää hyvin asuntosalkkuamme niin sija

Varma tutki: Suomalaiset haluavat sijoittaa vastuullisesti, mutta harva valitsee sijoituskohteen vastuullisuuden perusteella26.4.2021 08:42:19 EEST | Tiedote

Yli puolet suomalaisista yksityissijoittajista pitää vastuullisuutta tärkeänä kriteerinä sijoituskohteen valinnassa, selviää työeläkeyhtiö Varman teettämästä kyselytutkimuksesta. Siitä huolimatta vain 9 prosenttia kertoo valitsevansa sijoituskohteita vastuullisuuden perusteella. Tärkeimmiksi valintakriteereiksi nousivat pitkäaikainen tuotto ja matala riski.

Muistutuskutsu: Varman osavuosituloksen info 29.4.202123.4.2021 09:32:29 EEST | Kutsu

Hyvä taloustoimittaja, Vielä ehdit ilmoittautua työeläkeyhtiö Varman tammi-maaliskuun 2021 osavuosituloksen mediainfoon. Varma julkistaa osavuosituloksensa torstaina 29.4.2021 klo 9.00 alkaen. Mediatilaisuuteen voi osallistua sekä etäyhteydellä että livenä Varman toimistolla. Varman toimiston osoite on Salmisaarenranta 11, Helsinki. Lähetämme linkin etäinfoon siihen ilmoittautuneille lähempänä tilaisuutta. Toimitusjohtaja Risto Murto esittelee Varman tuloksen ja kertoo talouden näkymistä sekä Varman liiketoiminnan kehittymisestä. Sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä käy läpi Varman sijoitussalkun kehittymistä alkuvuonna 2021 ja kuluvan vuoden markkinanäkymiä. Puheenvuorojen jälkeen on aikaa mediakohtaisten haastattelujen tekemiseen. Ilmoittauduthan tilaisuuteen 27.4. mennessä Voit ilmoittautua tilaisuuteen viimeistään 27.4. viestintäpäällikkö Suvi Vesteriselle, suvi.p.vesterinen@varma.fi, puh. 040 555 8029. Kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä, oletko osallistumass

Kutsu Varman osavuosituloksen infoon 29.4.202115.4.2021 10:47:03 EEST | Kutsu

Hyvä taloustoimittaja, Työeläkeyhtiö Varma julkistaa tammi-maaliskuun osavuosituloksensa 2021 torstaina 29.4.2021 klo 9.00 alkaen mediatilaisuudessa. Mediatilaisuuteen voi osallistua sekä etäyhteydellä että livenä Varman toimistolla. Varman toimiston osoite on Salmisaarenranta 11, Helsinki. Lähetämme linkin etäinfoon siihen ilmoittautuneille lähempänä tilaisuutta. Toimitusjohtaja Risto Murto esittelee Varman tuloksen ja kertoo talouden näkymistä sekä Varman liiketoiminnan kehittymisestä. Sijoituksista vastaava varatoimitusjohtaja Reima Rytsölä käy läpi Varman sijoitussalkun kehittymistä alkuvuonna 2021 ja kuluvan vuoden markkinanäkymiä. Puheenvuorojen jälkeen on aikaa mediakohtaisten haastattelujen tekemiseen. Ilmoittauduthan tilaisuuteen 27.4. mennessä Voit ilmoittautua tilaisuuteen viimeistään 27.4. viestintäpäällikkö Suvi Vesteriselle, suvi.p.vesterinen@varma.fi, puh. 040 555 8029. Kerrothan ilmoittautumisen yhteydessä, oletko osallistumassa tilaisuuteen etäyhteydellä vai paikan pää