TAMPERE AVIATION FORUM II keräsi lentoalan ammattilaiset yhteen

Tredean toista kertaa järjestämä kansainvälinen lentoalan tapahtuman Aviation Forum täyttyi alan huippuammattilaisista Tampereen Sokos Hotelli Ilveksessä torstaina 1.12.2016. Forumin tarkoituksena oli saattaa alan kansainväliset ja suomalaiset ammattilaiset yhteen ja vaihtaa puheenvuoroja mm. lentoliikenteen kasvusta, alueellisesta kehityksestä ja Suomen tilanteesta.
Tredean lentoliikenteen kehitysjohtaja Marja Aalto.

Puhujina tapahtumassa olivat mm. Tampere Ambassador Tom Ronell, Director General, European Regions Airline Association Simon McNamara ja Partner, Head of Competition CMS Belgium Annabelle Lepièce. Ensimmäistä kertaa Suomessa paikalla olivat myös ulkomaisten kansainvälisten lentoyhtiöiden, kuten SASin, Ryanairin ja Air Balticin edustajat, jotka osallistuivat kaikki paneelikeskusteluun.

Kotikenttäetu: Tampereelta suoraan Eurooppaan

Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehittämisyhtiö Tredea Oy vastaa alueen lentoliikenteen kehitysohjelmasta, jonka strategiana on kehittää Tampere-Pirkkalasta Euroopan ja Suomen välisen lentoliikenteen yhteysasema. Kehitystyössä on panostettu suorien Euroopan lentoyhteyksien lisäämiseen, mistä työryhmällä olikin iloisia uutisia.

Lokakuussa 2016 Tredea ja Finavia ilmoittivat, että Latvian kansallinen lentoyhtiö Air Baltic palaa takaisin Tampere-Pirkkalan lentoaseman käyttäjäksi. Maaliskuun lopusta 2017 alkaen Air Baltic tarjoaa kuusi kertaa viikossa varhaisaamun lennon Riikaan, jonka kautta tavoitettavissa on koko Eurooppa yhdellä koneen vaihdolla. Reittiavaus tarkoittaa jopa 50–60 nopeaa jatkoyhteyttä.

Keväällä Tampereelta lennetään suoraan kaikkiaan seitsemään kohteeseen: Kanarian saarille, Tukholmaan, Kittilään, Riikaan, Bremeniin ja Budapestiin. Tukholma tarjoaa noin 150 ja Helsinki noin 130 lisäkohdetta. Air Balticin lisäksi Tampereen kentältä lentävät SAS, Ryanair, Finnair ja TUI.

– Kotikenttäetu on meidän kaikkien yhteinen asia. Tärkeää kehitystyötä tehdään yhteistyössä Tampereen kaupungin ja kaupunkiseudun kuntien sekä yritysten kanssa, sanoo Tredean lentoliikenteen kehitysjohtaja Marja Aalto.

Vuoden aikana saavutetut etapit kertovat, että Suomen markkinoissa ja lentoinfrassa nähdään potentiaalia. Kehitystyöryhmä uskoo, että Tampereelle ja Suomeen saadaan lisänostetta myös tulevaisuudessa.

Lisätietoja:

Marja Aalto
Director, Air Transportation Development
Tampere Region Economic Development Agency Tredea
Marja.aalto@tredea.fi +358 40 631 9211

Tredean lentoliikenteen kehitysjohtaja Marja Aalto.

Tampereen kaupunkiseudun elinkeino- ja kehittämisyhtiö Tredea Oy vastaa alueen lentoliikenteen kehitysohjelmasta. Lentoliikenteen kehitystyötä tehdään yhteistyössä kuntien, kaupunkien sekä yritysten kanssa.

Tampere-Pirkkala sijaitsee erinomaisten kulkuyhteyksien päässä ja on Suomen toiseksi vilkkain kansainvälisen lentomatkustuksen lentoasema. Alueen strategiana on kehittää Tampere-Pirkkalasta toimiva Euroopan ja Suomen välisen lentoliikenteen yhteysasema ja panostaa kehitystyössä nimenomaan suorien Euroopan lentoyhteyksien lisäämiseen.