Tampere-talo julkaisi uutta ohjelmistoa ensi vuodelle

Tampere-talon ensi vuosi tuo tullessaan musiikkiteatteria, rap-, rock- ja popkonsertteja, jazzia, nykyjoikua sekä teatteria lapsille ja aikuisille. Suomen kansallisbaletin uusi Joutsenlampi-baletti vierailee lokakuussa Isossa salissa, ja alkuvuonna Suomen poptaivaan suurimmat tähdet kerääntyvät Iskelmä Gaalaan Nokia Arenalle. Tapahtumien liput ovat nyt myynnissä.

Rap-artisti Asa esiintyy Asa Bäänd II -yhtyeensä kanssa Tampere-talon Isossa salissa 6. toukokuuta. Kuva: Antti Kemppainen

Viime kesänä Valkeakosken Apianniemen kesäteatterissa suursuosion saanut Aira-musikaali nähdään Tampere-talon Isossa salissa 7. maaliskuuta. Heikki Paavilaisen ohjaama ja käsikirjoittama musikaali paljastaa, mitä löytyykään kaikkien tunteman tanssitaiteen uranuurtajan, Aira Samulinin pinnan alta. Samulinin elämäntarina sisältää elämänvoimaa ja sinnikkyyttä. Musikaalissa yli 90 vuoden mittainen tarina alkaa Raja-Karjalan sota-ajasta ja vie Helsingin tanssipiirien kautta kohti nykyaikaa. Aira-musikaalin nimiroolissa hurmaa näyttelijä Helena Rängman. Muissa rooleissa nähdään mm. Lauri Mikkola, Ilkka Koivula ja Leea Lepistö.

Lapsiperheille on luvassa tutkimusretki Outolaan, kun Aino Havukaisen ja Sami Toivosen luomat supersuositut Tatu ja Patu -hahmot nähdään Tampere-talon Lasten Lauantai -teemapäivän teatteritähtinä 22. huhtikuuta. Linnateatterin uutuusnäytelmä Tatu ja Patu, elämä ja teot on pullollaan hauskoja hetkiä, outoja asioita, riemukasta musiikkia ja ennennäkemättömiä paljastuksia. Lasten Lauantai -teemapäivinä Tampere-talon ravintola Tuhtossa järjestetään vohvelikestit, ja Muumimuseossa pääsee näyttelyiden lisäksi puuhastelemaan teatteriteemaisessa työpajassa.

Teatteriesitykset jatkuvat myös Tuulensuun Palatsissa Tampereen Hämeenkadulla. Syksyllä kriitikoilta ja yleisöiltä loistavan vastaanoton saanut näyttelijä Lari Halmeen tähdittämä (melkein) Kaikki minusta -monologiesitys jatkaa kolmen lisäesityksen verran 23.–25. helmikuuta. Teatterimaailmaan pureutuvan komediallisen teoksen on ohjannut Marika Vapaavuori. Laulaja ja kitaristi Knipi esiintyy Tuulensuun Palatsissa 10. helmikuuta, ja Suomen ykkösjazzlaulajaksi tituleerattu Aili Ikonen valloittaa historiallisen art deco -palatsin lavan 31. maaliskuuta. Tuulensuun Palatsin suositut Leffabrunssit saavat myös jatkoa kevätkaudella.

Rap-artisti Asa esiintyy Asa Bäänd II -yhtyeensä kanssa Tampere-talon Isossa salissa 6. toukokuuta. Konsertissa kuullaan Emma- ja Teosto-palkitun artistin uraa läpileikkaava settilista. Persoonallisesta äänestään ja koskettavista tulkinnoistaan tunnettu Erin konsertoi Isossa salissa 4. maaliskuuta. Suomen kansainvälisesti tunnetuin nykyjoikaaja Wimme Saari ja arvostettu saksofonisti ja klarinetisti Tapani Rinne esiintyvät Pienessä salissa 2. helmikuuta, ja kevyen musiikin suursuosikki Kake Randelin saapuu Isoon saliin 16. maaliskuuta. Iskelmä Gaala järjestetään viime vuoden tavoin Tampereen Nokia Arenalla. Näyttävässä gaalassa 17. helmikuuta on esiintymässä Suomen popmusiikin kirkkaimpia tähtiä, kuten Juha Tapio, Lauri Tähkä, Bess, Samu Haber, Viivi ja Arttu Wiskari.

Juhlakonsertteja, oopperaa ja odotettu balettivierailu Helsingistä

Suomen kansallisbaletti vierailee kolmella esityksellä 6.–7. lokakuuta Tampere-talossa, jossa esitetään tänä vuonna ensi-iltansa saanut australialaisen huippukoreografi David McAllisterin toteuttama Joutsenlampi. Kansallisbaletin satavuotisjuhlan kunniaksi tehty versio nähdään ensimmäistä kertaa Oopperatalon ulkopuolella. Joutsenlampi on maailman tunnetuin baletti, jossa yhdistyvät Pjotr Tšaikovskin loistelias musiikki ja ikonisen kaunis visuaalinen maailma. Tampere-talon Ison salin lavalle tuodaan Helsingistä täysimittainen esitys kaikkine lavasteineen ja pukuineen. Teoksen musiikin soittaa Tampere Filharmonia.

Richard Wagnerin Lentävän hollantilaisen uusi tuotanto saa ensi-iltansa Tampereen Oopperassa perjantaina 10. helmikuuta. Esityksiä on kaikkiaan kuusi. Hollantilaisen tehtävässä debytoi baritoni Tommi Hakala kera kotimaisten ja kansainvälisten huippusolistien. Oopperaorkesterina soittaa Tampere Filharmonia, ja orkesteria johtaa Anja Bihlmaier. Seitsemättä kertaa järjestettävä Tampere Chamber Music -festivaali levittäytyy Tampereelle 25.–29. tammikuuta. Kamarimusiikkia, tanssia ja tiedettä yhdistelevän festivaalin esityksiä kuullaan Tampere-talon konserttisalien lisäksi Muumimuseossa, Tampereen Vanhassa kirkossa ja Tuomiokirkossa.

Tulevana tapahtumavuonna päästään tunnelmoimaan myös useiden artistien juhlakonserttien merkeissä. Barokkiyhtye Baccano viettää 20-vuotisjuhliaan Pienessä salissa 23. huhtikuuta. Vivaldissimo-konsertissa on luvassa juhlavaa, virtuoosista ja riipaisevan kaunista barokkimusiikkia, Vivaldin ooppera-aarioita ja roolihahmojen koskettavia kohtalonkäänteitä. Konsertin solisteina toimivat sopraano Tuuli Lindeberg, mezzosopraano Essi Luttinen ja nokkahuilisti Hanna Haapamäki.

Muusikko ja näyttelijä Mari Rantasila juhlii 40-vuotista taiteilijauraansa sekä 60-vuotispäiviään Pienessä salissa 28. helmikuuta. Lasse Heikkilän 60-vuotisjuhlakonsertti 16. huhtikuuta tarjoaa historiallisen läpileikkauksen ja monipuolisen kattauksen yhden suomalaisen hengellisen musiikin tunnetuimman säveltäjän tuotannosta. Kansantaiteilija Ilkka Vainion juhlakonsertissa 30. huhtikuuta esiintyvät myös mm. Mariska, Neumann, Eija Kantola ja Mikko Alatalo.

Vuoden 2023 tapahtumien liput ovat nyt myynnissä Tampere-talon ja Lippu.fin lipunmyyntikanavissa. Lisää ohjelmistojulkistuksia on luvassa talven aikana. Tutustu tapahtumiin Tampere-talon tapahtumakalenterissa.

Suomen kansallisbaletin Joutsenlampi: Kuva: Jonas Lundqvist
Tommi Hakala ja Lentävä hollantilainen. Kuva: Saara Salmi
Tatu ja Patu, elämä ja teot
Wimme Saari ja Tapani Rinne
Mari Rantasila: Kuva: Jouni Aslak Raatikainen
Lasse Heikkilä. Kuva: Anneli Kärki
Lari Halme: (melkein) Kaikki minusta. Kuva: Polina Tatarinova

Bisnes ja kulttuuri -seminaari ”Tosifani vai kädenlämpöinen kanta-asiakas?”16.11.2022 12:00:00 EET | Tiedote

Tervetuloa Bisnes ja kulttuuri -seminaariin keskiviikkona 16.11. klo 12–16 Tampere-talon Duetto-saliin. Luvassa on inspiroivia puheenvuoroja fanittamisesta sekä fani- ja kanta-asiakasyhteisöjen rakentamisesta. Pääpuhujina ovat erilaisten faniyhteisöjen kanssa työtä tekevät Särkänniemen kaupallinen johtaja Heikki Ihanamäki, Ilves-Hockeyn Antti Tuomisto sekä ja ProPromotionin Taija Holm. Tapahtumassa jaetaan Kulttuurikummien toimesta Vuoden kummisuhde -palkinto.

Besvikelsen var stor då coronarestriktionerna för ett år sedan i sista stund flyttade föreställningarna av Snödrottningen. Nu, byggt på finländsk sisu och ett rågat mått mod, får publiken äntligen se isbaletten – den största satsningen på scenkonst i Finland genom tiderna. Förhandlingar om en internationell arenaturné pågår.

”Icy phoenix rises” – The Snow Queen ice ballet is a joint effort of 500 professionals and a tribute to the Finnish ‘sisu’16.11.2022 11:00:00 EET | Tiedote

A year ago, the disappointment was palpable when The Snow Queen ice ballet had to be postponed at the last minute due to COVID-19 restrictions. Now, drawing from the Finnish ‘sisu’ and courage, Finland's biggest performing arts production of all time will finally see the light of day in Tampere. Negotiations for an international arena tour are also underway.

”Jäinen feenikslintu nousee” – Lumikuningatar-jääbaletti on 500 ammattilaisen yhteisponnistus ja ylistys suomalaiselle sisulle16.11.2022 11:00:00 EET | Tiedote

Pettymys oli vuosi sitten käsinkosketeltavaa, kun Lumikuningatar-jääbaletti jouduttiin viime hetkellä siirtämään koronarajoitusten takia. Nyt suomalaisesta sisusta ja rohkeudesta ammentava Suomen kaikkien aikojen suurin esittävän taiteen teos näkee vihdoin päivänvalon Tampereella. Myös kansainvälisen areenakiertueen neuvottelut ovat käynnissä.

MUISTUTUSKUTSU: Tapaa Lumikuningatar-jääbaletin tähtiä ja taiteellista työryhmää media-aamussa Helsingissä ke 16.11.15.11.2022 16:06:53 EET | Kutsu

Tervetuloa Lumikuningatar-jääbaletin media-aamuun säveltäjä Tuomas Kantelisen studiolle Helsingin Kaisaniemenrantaan keskiviikkona 16. marraskuuta klo 10. Tilaisuudessa kuulet jääbaletin ajankohtaiset uutiset sekä tapaat tuotannon tähtiä ja taiteellista työryhmää. Paikalla ovat mm. taitoluistelija Laura Lepistö, jääkiekkoilija Pekka Saravo ja käsikirjoittaja Melissa A. Thompson.