Tampere-talo teki mittavia uudistuksia koronasulun aikana – Ison salin valaistus ja talon saniteettitilat uusittiin ja aurinkovoimalan laajennus on rakenteilla

Tampere-talo ja sen omistaja Tampereen kaupunki ovat käyttäneet koronasulun ajan tehokkaasti tekemällä merkittäviä toiminnallisia ja kestävän kehityksen uudistuksia talossa. Ison salin yleisvalaistus uusittiin kokonaisuudessaan ja Ison salin katolle on rakenteilla aurinkovoimalan kolmas lisäosa. Lisäksi Tampere-talon pääaulan naisten saniteettitilat on täysin uudistettu. Tampere-talo on kiinteistönä Suomen ensimmäinen hiilineutraali kongressi- ja konserttikeskus.

Ison salin valaistus kuva Aatu Heikkonen

Tampere-talon Ison salin valaisinsaneeraus tehtiin Tampereen kaupungin tuella hiljaista korona-aikaa hyödyntäen. Ratkaisuissa huomioitiin asiakkailta saatu palaute, tulevaisuuden tuotantomahdollisuudet sekä energiatehokkuus ja vihreät arvot. Uusia valaisimia on hieman alle 300, ja yhteensä ne pystyvät tuottamaan yli biljoona eri sävyä. Järjestelmä on helppokäyttöinen mutta taipuu myös jokaisen valaistussuunnittelijan yksilöllisiin tarpeisiin erilaisten värimaailmojen luomisessa. Toteutus on saanut osakseen merkittävää huomiota kansainvälisesti, kun valaisimien hollantilainen valmistaja Elation Professional on nostanut sitä esille omissa kanavissaan.

– Yleisvalaisun investointi on konaisuudessaan mittava ja se haluttiin tehdä huolella, kokeilujen kautta ja yhdessä ammattitaitoisen tiimin kanssa. Lopputuloksena on Suomen hienoin konserttisali, kommentoi Tampereen kaupungin elinvoimajohtaja Teppo Rantanen.

Valaisinsaneerauksen lisäksi Tampere-talon Isoon saliin on tulossa kesällä Tampereen kaupungin kustantama tangostoremontti, joka luo uusia mahdollisuuksia eri tuotantojen näyttämökuvallisiin toteutuksiin.

Hiilineutraali talo vahvistaa myös oman uusiutuvan energian tuotantoaan kuluvan vuoden aikana, kun Ison salin katolle rakentuu uusi aurinkovoimalan osa. Voimala on Tampere-talo Oy:n itse kustantama ja siihen on saatu Business Finlandin myöntämää energiatukea. Uusi voimala tuplaa aikaisempien vaiheiden yhteenlasketun energiatuotannon ja sen tuotto-odotus on 60,9 MWH vuodessa. Uuden voimalan valmistuessa rakennuksen katoilla on kaikkiaan 514 aurinkosähköpaneelia. Aurinkosähkö tuottaa myös kasvuajan pidennystä talon kattopuutarhan kasvihuoneelle.

– Uuden aurinkovoimalakokonaisuuden vuosittainen sähköntuotto vastaa noin yhden kuukauden kulutustamme, ja loput sähköt saamme uusiutuvana lähienergiana Tammerkoskesta, toteaa Tampere-talon kiinteistöstä ja sen vastuullisuudesta alusta lähtien vastannut kiinteistö- ja turvallisuuspäällikkö Marko Koivisto.

Ensimmäisen koronakesän aikana Tampere-talossa tehtiin remontti, jossa uudistettiin pääaulan naisten saniteettitilat katosta lattiaan. WC-tilojen kapasiteetti tuplattiin ja toiminnallisuuteen kiinnitettiin paljon huomiota. Uusi tila soveltuu tarvittaessa muutettavaksi sukupuolineutraaliksi. Talossa on jo ennestään sukupuolineutraaleja saniteettitiloja.

Näiden uudistusten lisäksi Tampere-talo on modernisoinut talotekniikkaansa tähdätessään energiankulutuksen tehokkaampaan hallintaan.

– Olemme omistajamme Tampereen kaupungin kanssa tehneet upean ja kainsainvälisesti poikkeuksellisen satsauksen uudistaaksemme kruununjalokivemme Ison salin. Lisäksi olemme vahvistaneet edelläkävijyyttämme kestävän kehityksen ratkaisuissa sekä rakentaneet tilojemme ilmettä entistäkin lämminhenkisemmäksi ja pohjoismaisen elegantiksi. Viime aikojen kannustava asiakaspalaute antaa uskoa siihen, että remontti on ollut onnistunut, iloitsee Tampere-talo Oy:n toimitusjohtaja Paulina Ahokas.

Ison salin valaistus kuva Aatu Heikkonen

Tampere-talo Oy on perustettu 1987 ja ovet avattiin yleisölle 1990. Se on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö. Talossa on vieraillut jo lähes 10 miljoonaa kävijää. Yhtiön toimitusjohtaja on Paulina Ahokas ja työntekijöitä on 69. Hallituksen puheenjohtaja on Martti Silvennoinen.

Talossa toimivat lisäksi täysimittainen sinfoniaorkesteri Tampere Filharmonia, à la carte ravintola Tuhto ja maailman ainoa Muumimuseo. Talon yhteydessä palvelee Suomen ensimmäinen Courtyard by Marriott -hotelli.

Tampereen Kirjamessut – Kirjafestarit 2021 järjestetään joulukuun ensimmäisenä viikonloppuna30.6.2021 08:51:45 EEST | Tiedote

Tampereen Kirjamessut – Kirjafestarit 2021 järjestetään tänä vuonna 4.-5. joulukuuta Tampere-talossa. Festareille tulee yli 250 ohjelmanumeroa ja puheenvuoroa seitsemällä eri lavalla, vuoden 2021 kärkikirjailijoita kaikista genreistä sekä viime vuodelta siirtyneitä tärkeitä teemoja ja kirjallisuuden tähtihetkiä. Lauantaina 4. joulukuuta festareilla jaetaan myös perinteinen Tulenkantaja-palkinto. Osa ohjelmasta myös striimataan ja tallennetaan.

Yhdysvaltain suurlähetystö tarjoaa maksuttoman päivän Tampere-talon kesänäyttelyissä 4. heinäkuuta – Yhdysvaltojen itsenäisyyspäivänä kunnioitetaan AIDSiin menehtyneen taiteilija Keith Haringin muistoa29.6.2021 07:55:00 EEST | Tiedote

Yhdysvaltain suurlähetystö kunnioittaa vuonna 1990 AIDSiin menehtyneen amerikkalaisen katutaiteilija Keith Haringin muistoa. Yleisö pääsee Yhdysvaltain itsenäisyyspäivän kunniaksi 4. heinäkuuta maksutta Tampere-talon Keith Haring Posters -taidenäyttelyyn sekä Ilpo Musto: London Calling -näyttelyyn.

Tampere-talon kesänäyttelyt avautuvat ensi viikolla – Keith Haring, Ilpo Musto sekä Teemu Keisteri ja Nikolo Kerimov esittelevät poptaiteen monia puolia15.6.2021 07:50:00 EEST | Tiedote

Tampere-talon kesänäyttelyt avataan tiistaina 22. kesäkuuta. Näyttelyissä nähdään katutaiteen kehittäjä Keith Haringin, valokuvaajalegenda Ilpo Muston sekä kotimaisen modernin taiteen nousevan kaksikon Teemu Keisterin ja Nikolo Kerimovin töitä. Tampere-talon kesävieraita palvelee myös maailman ainoa Muumimuseo, ja Sorsapuistossa voi nauttia tervasaunan, hamppusaunan ja avantosaunan löylyistä.

Tampereen Tähtikatu täydentyy lokakuussa – ehdota omaa musiikkialan suosikkiasi tähden saajaksi4.6.2021 11:04:58 EEST | Tiedote

Suomen ensimmäinen kansainvälinen musiikin Tähtikatu avattiin Musiikki & Media -tapahtuman 30-vuotisjuhlan kunniaksi Tampereella syksyllä 2019, jolloin kadulle upotettiin 11 ensimmäistä tähtilaattaa. Viime vuonna Tähtikadulle ikuistettiin kuusi uutta tähteä. Vuosittain kadulle lisätään uusia tähtiä, joiden nimet päätetään yleisöltä saatujen ehdotusten pohjalta. Nyt on jälleen aika ehdottaa vuoden 2021 tähtien saajia.