Tampere-talon kesänäyttelyssä Rauli Virtasen pysäyttävää kriisialueiden kuvausta 50 vuoden ajalta

Tampere-talon kesänäyttelyssä matkataan pitkän linjan ulkomaantoimittaja Rauli Virtasen kanssa maapallon kriisialueille aina 1970-luvun Vietnamista nykypäivän Ukrainaan asti. Dokumentaariseen valokuvanäyttelyyn pääsee tutustumaan Tampere-talossa perjantaina 1. heinäkuuta alkaen. Liput näyttelyyn tulevat myyntiin tiistaina 26. huhtikuuta.

Kuva: Rauli Virtanen

Tampere-talossa nähdään tulevana kesänä kaksi erilaista näyttelyä, joista ensimmäinen on nyt julkaistu. Ulkomaankirjeenvaihtaja, tietokirjailija, kuvajournalisti ja tv-tuottaja Rauli Virtasen (s. 1948) dokumentaarinen Saigonista Kiovaan 1972–2022 -valokuvanäyttely kattaa puoli vuosisataa maapallon kriisialueiden elämää.

Näyttelyn vanhimmat kuvat ovat syksyltä 1972, jolloin Virtanen matkusti Vietnamiin raportoimaan siellä vallinneesta sodasta. Tuoreimmat kuvat kertovat puolestaan viime kuukausien Ukrainan konfliktin tapahtumista, joita Virtanen on ollut paikan päällä tallentamassa.

”Rauli Virtanen on elävä legenda, ja on suuri kunnia saada hänen puhutteleva ja pysäyttävä valokuvanäyttelynsä Tampere-taloon. Näyttelyn suunnittelu aloitettiin syksyllä, jolloin emme toki arvanneet, kuinka ajankohtaisia sen teemat tämän nopeasti muuttuneen maailmantilanteen vuoksi ovatkaan. Kauhistelun sijaan Virtasen kuvat tarjoavat katsojalle ymmärrystä ja toivon pilkahduksen – jotakin, mitä varmasti moni meistä kaipaa näinä aikoina”, Tampere-talon liiketoimintajohtaja Mika Nevalainen kertoo.

Aina siellä, missä tapahtuu

Rauli Virtanen on tullut suomalaisille tutuksi miehenä, joka on aina siellä, missä tapahtuu. Yli 50 vuotta kattavan uransa aikana Virtanen on raportoinut maailman kipupisteistä sekä freelancerina että pysyvänä kirjeenvaihtajana Suomen tärkeimpien tiedotusvälineiden kautta. Tunnustuksena työstään hän on saanut mm. Valtion tiedonjulkistamispalkinnon, Alfred Kordelin -palkinnon ja Suomen Kuvalehden journalistipalkinnon.

Tampere-talon kattavassa uutuusnäyttelyssä on esillä uutiskuvia, joita Virtanen on ottanut reportaasimatkoillaan lukuisilta sotatoimialueilta. Mukaan mahtuu monta historiallista hetkeä Romanian ja Nicaraguan vallankumouksista talibanien hallitsemaan Afganistaniin sekä Virtasen kohtaamia merkkihenkilöitä Nelson Mandelasta ja Muhammad Alista Richard Nixoniin, Fidel Castroon, Titoon ja Jasser Arafatiin.

Näyttelyn pääosassa ovat kuitenkin konfliktien ja kriisien tuntemattomat ja unohdetut uhrit pakolaisista ja lapsityöläisistä lapsisotilaisiin sekä kehittyvien maiden tavalliset ihmiset, joita Virtanen valokuvaa empatialla. Mielialan nostattajina koskettavissa kuvaseinissä ovat monikulttuurisen maailman monet ystävälliset kasvot sekä lasten ilo ja toiveikkuus.

Rauli Virtanen – Saigonista Kiovaan 1972–2022 -valokuvanäyttely on avoinna Tampere-talon Duetto 1 -salissa 1.7.–10.8.2022. Näyttelyn liput tulevat myyntiin Tampere-talon lipunmyyntipisteelle ja Lippu.fi-verkkokauppaan toukokuun alussa. Aikuisten lippu maksaa 15 euroa ja eläkeläisten, opiskelijoiden, työttömien, nuorten ja lasten lippu 12 euroa. Näyttelyä suositellaan yli 12-vuotiaille.

Lue lisää valokuvanäyttelystä

Valokuvanäyttelyn lehdistökuvat

Lisätiedot:

Mika Nevalainen

Liiketoimintajohtaja

mika.nevalainen@tampere-talo.fi

Haastattelupyynnöt ja medialiput:

Elsa Vähänen

Viestinnän asiantuntija

elsa.vahanen@tampere-talo.fi

Kuva: Rauli Virtanen

Tampere-talon syksyn ohjelmistossa Toto, Radion sinfoniaorkesteri, Sorsaklubin paluu, kauhua Tuulensuun Palatsissa ja paljon muuta6.5.2022 11:32:55 EEST | Tiedote

Tampere-talo on julkaissut yli 30 uutta konserttia ja tapahtumaa tulevalle syksylle. Ohjelmistossa nähdään jälleen monipuolinen kattaus musiikkia ja kulttuuritapahtumia eri genreistä, ja lisää julkaistaan myöhemmin keväällä. Vauhdikkaan syksyn käynnistävät elokuussa Sorsapuistossa esiintyvä amerikkalaisyhtye Toto sekä Radion sinfoniaorkesterin odotettu konserttivierailu.

Tampere Hall’s summer exhibition to showcase costumes, props, and rare toys from the Star Wars fan world4.5.2022 12:45:52 EEST | Tiedote

Tampere Hall’s summer exhibition will showcase Star Wars memorabilia, props, costumes, and rare toys from one of the largest fan collections in the world. First time in Finland, the Unofficial Galaxies private collection is on display at Tampere Hall’s Park Hall from the 1st to the 31st of July in 2022. Ticket sales for the exhibition will begin later in May.

Tampere-talon kesänäyttelyssä Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuja pukuja, rekvisiittaa ja harvinaisia lelufiguureja4.5.2022 10:00:14 EEST | Tiedote

Tampere-talon kesänäyttelyssä pääsee tutustumaan Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuihin keräilyesineisiin, rekvisiittaan, pukuihin ja harvinaisiin lelufiguureihin. Ensimmäistä kertaa Suomessa nähtävä Unofficial Galaxies on yksi maailman suurimmista yksityisistä Tähtien sota -kokoelmista. Näyttely on esillä Tampere-talon Sorsapuistosalissa 1.–31.7.2022, ja sen lipunmyynti käynnistyy myöhemmin toukokuussa.

Tampere-talo ja uudistunut Tullintori aloittavat kulttuuri- ja tapahtumayhteistyön27.4.2022 13:15:00 EEST | Tiedote

Tampere-talo Oy ja Tampereen Tullintori ovat solmineet yhteistyösopimuksen, jonka tarkoituksena on luoda lisää tapahtumallisuutta Tullintorin ympäristöön. Ensimmäinen yhteistyössä toteutettava kokonaisuus on maailmantähtien ikuistajana tunnetun valokuvaaja Ralph Larmannin Stars on Stage -näyttely, joka on tiivistetty versio Tampere-talon kesänäyttelystä vuodelta 2020. Uudistetun Tullintorin avajaisia juhlitaan torstaista perjantaihin 28.–29. huhtikuuta monipuolisen ohjelman ja avajaistarjousten parissa.