Tampere-talon syyskausi käynnistyy vilkkaan kulttuurikesän jälkeen – ohjelmassa muun muassa Litku Klemetti, Kaija Koo ja Taikarumpu-show

Tampere-talon popnäyttelyt Keisteri & Kerimov, Ilpo Musto ja Keith Haring Posters sekä Muumimuseo keräsivät kesällä 28 000 vierailijaa. Tampere Filharmonian Puistokonsertti sai kiitosta turvallisuusjärjestelyistään ja tavoitti Ylen kautta suuryleisön. Eloisan kesäkauden jälkeen Tampere-talossa alkaa konserttien ja tapahtumien täyteinen syksy.

Tampere-talon Ison salin uudistettu valaistus. Kuva: Aatu Heikkonen.
Monipuolinen kulttuuritarjonta – Kaija Koo, Jarkko Martikainen, Supermarsu 2 ja Taikarumpu

Tampere-talon syyskausi käynnistyy lauantaina 28.8. Puolustusvoimien soittokunnan konsertilla Viisut vuosien takaa. Tampere Filharmonia puolestaan avaa syyskautensa 2.9. Titaani-tuplakonsertilla kapellimestarinaan Hannu Lintu ja laulusolistinaan saksalainen kontra-altto Gerhild Romberger.

– Loppuvuoden monipuolisesta tarjonnasta löytyy jokaiselle jotakin. Estradille nousee tähtiä kaikkien tuntemasta Kaija Koosta nuoriin musiikkialan lahjakkuuksiin. Tampere-talossa nähdään muun muassa arvostettu gypsy jazz –kitaristi Olli Soikkeli, undergroud-suosikki Litku Klemetti sekä tamperelainen indie-komeetta Jesse Markin. Koskettavassa Intimissimo-konserttisarjassa estradin valtaavat esimerkiksi Tuula Amberla ja Jarkko Martikainen, Tampere-talon ohjelmapäällikkö Samppa Rinne kertoo.

Lapsiperheitä hemmotellaan syyskuussa Taikametsän Veden varaan -konsertilla ja lokakuussa kotimaisen Supermarsu 2 -elokuvan maailmanensi-illalla. Muumimuseon Observatoriossa avautuu lokakuussa Pikku Kakkosesta ja lukuisista lastenkirjoista tutun kuvitustaiteilija Camilla Mickwitzin värikäs näyttely.

Syyslomien aikaan koetaan ainutlaatuinen taikuri-illusionisti Henri Kemppaisen ja rumpali Jussi69:n tähdittämä Taikarumpu-show, joka yhdistää taikuuden, illuusiot ja mystiikalla rytmitetyn elokuvamaisen musiikin. Marraskuussa Burlesque Exposéssa ihastellaan näyttäviä kotimaisia burleskitaitelijoita, ja joulukuussa Tampereen Kirjafestarit kokoavat yhteen kirjailijat, kustantajat sekä kirjallisuuden ja kulttuurin ystävät.

Klassisen musiikin Tampere Chamber Music -tapahtumaviikonloppuna marraskuussa Bachin, Sibeliuksen ja Paganinin pyörteisiin vievät viulisti Minna Pensola, kitaristi Ismo Eskelinen, pianisti Heini Kärkkäinen ja tanssija Minna Tervamäki. Klassisen musiikin ohjelmisto täydentyy vielä syksyn aikana.

Yritys- ja yhteisötapahtumat käynnisti Eläkeliiton liittokokous

Tampere-talon iso kiinteistö ja avarat tilat mahdollistavat myös monipuolisten yritys- ja yhteisötapahtumien turvallisen toteuttamisen. Yritystapahtuma- ja kokouskauden aloitti juuri päättynyt Eläkeliiton liittokokous, ja tulossa ovat mm. kansainvälinen älykkään ja kestävän matkailun Smart Destination -webinaari, sekä JHL:n Ammattialafoorumi. Marraskuussa Musiikki soi! kun Tampere-talo täyttyy Suomen musiikkikasvatusseura FISME ry:n järjestämistä V valtakunnallisista musiikkikasvatuspäivistä.

Tampere-talo seuraa G Livelab Tampereen esimerkkiä ja aloittaa vapaaehtoisen koronapassikokeilun

Syksyn konsertit ja tapahtumat toteutetaan terveysturvallisesti ja viranomaismääräyksiä noudattaen. Lisäksi Tampere-talo aloittaa vapaaehtoisen kokeilun koronapassin käytöstä Tampere-talon konserteissa 1.9. alkaen. Kokeilun tarkoituksena on antaa ihmisille mahdollisuus tutustua koronapassin käyttämisen helppouteen ja vaivattomuuteen. Lisäksi kokeilulla halutaan vahvistaa asiakkaiden turvallisuuden tunnetta konserteissa.

– Koronapassi on turvallisen ja hallitun yhteiskunnan ratkaisu tapahtumatuotantoon, mistä voimme ottaa oppia maailmalta. Lukuisat asiakkaamme ja yhteistyökumppanimme ovat kiitelleet kokemuksiaan koronapassista eri maista, ja haluamme tarjota asiakkaillemme mahdollisimman hyvää palvelua myös tämän osalta. Onneksi meidän ei tarvitse lähteä kehittämään uutta, vaan ottaa hyväksi havaittuja malleja käyttöön maailmalta ja Suomestakin. Esimerkiksi Tanskassa tapahtumat ovat pyörineet jo huhtikuusta alkaen koronapassin mahdollistamina, ja G Livelab aloitti koronapassikokeilun Tampereella viime viikolla, Tampere-talon toimitusjohtaja Paulina Ahokas kommentoi.

Omakannasta löytyvän EU:n koronatodistuksen eli koronapassin voi näyttää vapaaehtoisesti Tampere-talossa lipuntarkastuksen yhteydessä tulosteena tai suoraan mobiililaitteesta. Kirjautumalla sähköiseen Omakanta-palveluun käyttäjät saavat todistuksen saadusta koronarokotteesta, negatiivisesta koronatestituloksesta tai sairastetusta koronataudista. Kokeilu ei koske alaikäisiä lapsia.

Tampere-talon Ison salin uudistettu valaistus. Kuva: Aatu Heikkonen.
Kuva: Anna-Kaisa Noki-Helmanen

Tampere-talo Oy on perustettu 1987 ja ovet avattiin yleisölle 1990. Se on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö. Talossa on vieraillut jo lähes 10 miljoonaa kävijää. Yhtiön toimitusjohtaja on Paulina Ahokas ja työntekijöitä on 69. Hallituksen puheenjohtaja on Martti Silvennoinen.

Talossa toimivat lisäksi täysimittainen sinfoniaorkesteri Tampere Filharmonia, à la carte ravintola Tuhto ja maailman ainoa Muumimuseo. Talon yhteydessä palvelee Suomen ensimmäinen Courtyard by Marriott -hotelli.

Lumikuningatar: Kansainväliset tähdet Silja Dos Reis ja Felipe Montoya Kertun ja Kain rooleihin22.9.2021 11:00:00 EEST | Tiedote

H.C. Andersenin Lumikuningatar-tarinaan perustuvan jääshow’n rooleihin haki 300 kotimaista ja kansainvälistä esiintyjää. Tästä joukosta Kertun ja Kain rooleihin valittiin Kanadassa asuva suomalaistaustainen Silja Dos Reis sekä espanjalainen Felipe Montoya. Jääshow’n ensi-ilta nähdään tammikuussa UROS LIVE -areenalla Tampereella. Kansainvälinen suurtuotanto on ainutlaatuinen suomalaisen kulttuurin voimannäyte koronapandemiasta toipuvassa maailmassa. Tuotanto tekee hyväntekeväisyysyhteistyötä Icehearts ry:n kanssa ja mahdollistaa lasten vierailuja jääharjoituksiin. Kysynnän vuoksi jääshow’hun tulee myyntiin kaksi lisänäytöstä.

Tampereen Kirjamessut – Kirjafestarit 2021 järjestetään joulukuun ensimmäisenä viikonloppuna30.6.2021 08:51:45 EEST | Tiedote

Tampereen Kirjamessut – Kirjafestarit 2021 järjestetään tänä vuonna 4.-5. joulukuuta Tampere-talossa. Festareille tulee yli 250 ohjelmanumeroa ja puheenvuoroa seitsemällä eri lavalla, vuoden 2021 kärkikirjailijoita kaikista genreistä sekä viime vuodelta siirtyneitä tärkeitä teemoja ja kirjallisuuden tähtihetkiä. Lauantaina 4. joulukuuta festareilla jaetaan myös perinteinen Tulenkantaja-palkinto. Osa ohjelmasta myös striimataan ja tallennetaan.