Tampere-talossa vieraili kesällä jopa 70 000 kulttuurin ystävää – etenkin Toto ja Tähtien sota kiinnostivat

Tampere-talon näyttelyissä, konserteissa ja Muumimuseossa vieraili kesälomakauden aikana jopa 70 000 kävijää. Suurinta kiinnostusta herättivät perjantaina 5. elokuuta Sorsapuisto Live -uutuustapahtumassa esiintynyt amerikkalainen rockyhtye Toto sekä Tähtien sota -keräilyesineistä koostuva Unofficial Galaxies -näyttely, joka oli esillä Sorsapuistosalissa heinäkuun ajan. Tampere-talon tähtien kesä jatkuu elokuussa, kun Isossa salissa vierailevat Puolustusvoimien varusmiessoittokunta sekä Radion sinfoniaorkesteri solistinaan viulisti Pekka Kuusisto.

Tampere-talon tähtien kesä keräsi runsaasti kävijöitä. Tähtien sota -keräilyesineitä esittelevän Unofficial Galaxies -kesänäyttelyn näki heinäkuussa 30 000 kävijää. Kuva: Anna-Kaisa Noki-Helmanen

Tampere-talon kesän näyttelyt ja konsertit kiinnostivat kotimaan- ja ulkomaanmatkailijoita. Kesälomakauden aikana juhannusviikolta elokuun puoleen väliin Tampere-talossa vieraili yhteensä jopa 70 000 kävijää. Eniten kiinnostusta herätti Tähtien sota -fanimaailmasta tuttuja keräilyesineitä, pukuja ja leluja esitellyt Unofficial Galaxies -kesänäyttely, joka oli esillä Sorsapuistosalissa 1.–31. heinäkuuta. Näyttelyn näki 30 000 ihmistä.

Ulkomaankirjeenvaihtaja, tietokirjailija, kuvajournalisti ja tv-tuottaja Rauli Virtasen dokumentaarinen Saigonista Kiovaan 1972–2022 -valokuvanäyttely oli esillä Duetto-salissa 1.7.–10.8. Näyttelyn näki 4 000 ihmistä. Elokuun alussa Tampere-talon Maestro-salissa oli esillä myös uusi Miltä Suomi kuulostaa? -äänitaidenäyttely, jossa vieraili kahdeksan aukiolopäivän aikana toistasataa kävijää.

”Olemme erittäin tyytyväisiä Tampere-talon kesänäyttelyiden kävijämääriin, jotka ylittivät kaikki odotuksemme. Unofficial Galaxies onnistui tavoittamaan eri-ikäisiä Tähtien sota -faneja ympäri Suomen, ja näyttely toimi jopa yhtenä Tampereen kesämatkailun valttina. Parin pandemiavuoden jälkeen oli ilo nähdä ulkomaisten turistien palaavan kaupunkiin. Myös Rauli Virtasen ajankohtainen ja vaikuttava valokuvanäyttely maapallon kriisialueiden elämästä keräsi laajaa kiitosta kävijöiltä”, Tampere-talon liiketoimintajohtaja Mika Nevalainen iloitsee.

Ei pelkkä katto ja seinät

Tampere-talon keskikesä on perinteisesti painottunut näyttelytoimintaan ja ollut konserttipuolella hiljaisempaa aikaa, mutta kuluneena kesänä Tampere-talossa saatiin nauttia myös maailmanluokan konserteista niin talon sisä- kuin ulkopuolella.

Juhannusviikolla maanantaina 20. kesäkuuta brittiläinen Jeff Beck esiintyi loppuunmyydyn Ison salin parituhatpäiselle yleisölle. Beckin huippumuusikoista koostuvassa yhtyeessä soittivat näyttelijänä tunnettu kitaristi ja laulaja Johnny Depp, basisti Rhonda Smith, rumpali Anika Nilles ja kosketinsoittaja Robert Adam Stevenson.

Kesän yksittäinen konserttikävijäennätys saatiin yhdessä RH Entertainmentin kanssa järjestetyn uuden Sorsapuisto Live -festivaalin myötä, kun lähes 5 000 ihmistä saapui perjantaina 5. elokuuta nauttimaan trooppisesta elokuun illasta Tampereen Sorsapuistoon. Uudessa ulkoilmatapahtumassa esiintyivät hardrock-yhtyeet H.E.A.T. ja Brother Firetribe, ja pääesiintyjänä villitsi amerikkalainen rocklegenda Toto.

Klassisen musiikin syyskausi avattiin Tampere-talossa komeasti perinteisellä Tampere Filharmonian Puistokonsertilla. Tampere Filharmonian, Tampere-talon ja Tampereen Sähkölaitoksen kanssa yhteistyössä järjestetty Puistokonsertti houkutteli arviolta 7 000 ihmisiä Sorsapuistoon lauantaina 6. elokuuta. Yleisradio lähetti konsertin Yle Areenassa ja Yle Teema -kanavalla. Ruudun kautta konsertin koki yli 80 000 katselijaa.

”Moni mieltää Tampere-talon kattona ja seininä, mutta olemme jo tovin tuottaneet tapahtumia myös talon ulkopuolelle, kuten Nokia Arenalle ja Tuulensuun Palatsiin. Perjantaina järjestimme ensimmäistä kertaa rockfestivaalin tunnelmallisessa Sorsapuistossa. Lauantaina puisto täyttyi jälleen, kun Santtu-Matias Rouvali toi Tampere Filharmonian samalle lavalle kesäiltaan upeasti sointuvalla konsertilla. Niin tapahtumatilojen, ympäristön kuin ohjelmiston monipuolisuus on valttimme”, Tampere-talon ohjelmapäällikkö Suvi Leinonen kertoo.

Tampere-talo teki jälleen yhteistyötä Tampereen Teatterikesän kanssa. Lauantaina 6. elokuuta Tampere-talon Isossa salissa saatiin nauttia kansainvälisestä huipputeoksesta, kun espanjalaisen La Veronal -tanssiryhmän Pasionaria vei 500-päisen yleisön oudolle maaperälle dystopiaan ilman tunteita. Myös muumien ja Tove Janssonin fanit olivat kesällä aktiivisia. Tampere-talossa sijaitsevassa Muumimuseossa vieraili kesä- ja heinäkuun aikana yli 22 000 kävijää.

Tampere-talon tähtien kesä jatkuu vielä elokuussa huippukonserttien saattelemana. Keskiviikkona 24. elokuuta Isossa salissa vierailevat Radion sinfoniaorkesteri kapellimestarinaan Nicholas Collon ja solistinaan viulisti Pekka Kuusisto. Orkesteri soittaa saman ohjelmiston, jonka he esittävät muutamaa päivää myöhemmin arvostetulla BBC Proms -festivaalilla Lontoossa. Lauantaina 27. elokuuta Ison salin lavalle astelee suosittu Puolustusvoimien varusmiessoittokunta.

Tutustu Tampere-talon syyskauden ohjelmaan.

Unofficial Galaxies -kesänäyttely. Kuva: Anna-Kaisa Noki-Helmanen
Rauli Virtasen Saigonista Kiovaan 1972–2022 -valokuvanäyttely. Kuva: Elsa Vähänen
Rauli Virtasen Saigonista Kiovaan 1972–2022 -valokuvanäyttely. Kuva: Anna-Kaisa Noki-Helmanen
Toto-yhtye Sorsapuisto Live -festivaalilla Tampereen Sorsapuistossa pe 5.8.2022. Kuva: Anna-Kaisa Noki-Helmanen
Tampere Filharmonian Puistokokonsertti la 6.8.2022. Kuva: Heidi Mäenpää
Tampere Filharmonian Puistokokonsertti la 6.8.2022. Kuva: Heidi Mäenpää
Tampereen Teatterikesä esittää La Veronal -tanssiryhmän Pasionaria la 6.8.2022. Kuva: Anna-Kaisa Noki-Helmanen

Lari Halmeen odotettu monologinäytelmä vie katsojat lähes autofiktiiviselle matkalle näyttelijän mielen syövereihin27.9.2022 12:46:35 EEST | Tiedote

Tampereen Tuulensuun Palatsissa nähdään lokakuussa uuden monologinäytelmän kantaesitys, kun (melkein) Kaikki minusta kuljettaa komedian virtuoosi Lari Halmeen näyttelijäntyön syvään päähän ja yllättäviin tilanteisiin. Monologiesityksen ohjauksesta ja käsikirjoituksesta vastaa Marika Vapaavuori. Näytelmää esitetään Tuulensuun Palatsissa 19.–22.10. viiden esityksen verran.

Mediakutsu: Valon juhlaa Tampere-talossa – huippuvalosuunnittelija Mikki Kuntun nimikkofestivaali vilisee tähtiä26.9.2022 16:00:00 EEST | Kutsu

Tampere-talossa järjestetään kansainvälinen festivaali valosuunnittelija ja visualisti Mikki Kuntun 50-vuotisjuhlan kunniaksi tiistaista lauantaihin 27.9.–1.10.2022. Tapahtuma kantaa nimeä Valossa Mikki Kunttu, ja se tarjoaa yleisölle näyttävän gaalajuhlan, konsertin Tampere Filharmonian kanssa, valokuvanäyttelyn ja av-alan ammattilaisseminaarin. Mukana on esiintyjiä, taiteilijoita, alan ammattilaisia sekä ystäviä Kuntun uran varrelta: tanssitaiteilija Tero Saarinen, laulaja-lauluntekijä Chisu, valosuunnittelija LeRoy Bennett, rocktähti Michael Monroe, Bostonin baletin ja Cirque du Soleilin huippusolisteja ja paljon muita. Median on mahdollista haastatella Kunttua ja festivaalin esiintyjiä avajaistilaisuudessa tiistaina 27. syyskuuta klo 19.

Tampereen Kirjafestarit kokoaa vuoden kärkikirjailijat ja muut kotimaiset tähdet Tampere-taloon joulukuun alussa8.9.2022 12:00:00 EEST | Tiedote

Pirkanmaan suurin kulttuurijuhla Tampereen Kirjafestarit kerää kirjallisuuden ja kulttuurin ystävät Tampere-taloon viikonloppuna 3.–4.12.2022. Tänä vuonna Festareilla nähdään liki 200 ohjelmanumeroa. Mukana ovat muiden muassa kirjailijat Riikka Pulkkinen, Juha Hurme, Kjell Westö, Heli Laaksonen ja Iida Rauma. Tapahtumassa tavataan myös tuoreiden tietokirjojen tähtiä, kuten muusikot Mikko Kuustonen, Pate Mustajärvi, Juha Torvinen ja Kaarle Viikate sekä odotetut uutuuskirjansa julkaisseet filosofi Esa Saarinen ja psykoterapeutti Maaret Kallio. Monipuolisen ohjelman lisäksi festareille mahtuu noin sata näytteilleasettajaa. Tampereen Kirjafestareiden lipunmyynti alkaa torstaina 8.9.2022.

Vuoden 2023 Tampere Chamber Music -festivaalin ohjelma on julkaistu7.9.2022 13:05:00 EEST | Tiedote

Tampere Chamber Music -festivaali levittäytyy Tampereelle keskiviikosta sunnuntaihin 25.–29. tammikuuta 2023. Uutena sisältönä festivaali tarjoaa anniskeluoikeudellisen myöhäisillan konsertin argentiinalaisen huippubandoneonisti Marcelo Nisinmanin johdolla sekä tanssitaidetta Tampereen Tuomiokirkossa. Lisäksi festivaalin esityksiä viedään konserttisalien ulkopuolelle Pohjolan palvelutalon asukkaille.