Tampere ympäristökuntineen: Päivitys DNA:n kaapeli-tv-verkossa– tee kanavahaku 30. lokakuuta

Elmon (ent. Tampereen Puhelin) kaapeli-tv-verkko siirtyi toukokuun lopussa DNA:lle. Verkossa tehdään siirtoon liittyviä muutoksia keskiviikkona 30.10. aamuyöllä, minkä jälkeen osassa televisiota ja digibokseja tulee tehdä uusi kanavahaku, jotta televisiokanavat näkyvät jatkossakin. Muutos koskee Elmolta DNA:lle siirtynyttä kaapeli-tv-verkkoa Tampereella ympäristökuntineen. *)

DNA tekee kaapeli-tv-verkossa teknisiä muutostöitä, joiden takia tv-kanavien näkyvyys on varmistettava uudella kanavahaulla työn valmistuttua. Muutostyö tehdään keskiviikkona 30.10. klo 00-06 välisenä aikana, joten kanavahaun voi tarvittaessa tehdä heti klo 06 jälkeen.

Useimmat televisiot ja digiboksit hakevat kanavat automaattisesti, eikä muutos vaikuta katseluun. Ellei vastaanotin kuitenkaan löydä kanavia muutoksen jälkeen automaattisesti, laitteeseen tulee tehdä uusi kanavahaku. Mikäli kanavat eivät silti näy, laitteeseen on tehtävä tehdasasetusten palautus ja sen jälkeen uusi kanavahaku laitteen käyttöohjeen mukaisesti.

DNA suosittelee, että laite palautetaan tehdasasetuksille vasta, jos kanavahaku ei auta, sillä tehdasasetusten palautus vaikuttaa laitteen kaikkiin asetuksiin, kuten tallennusten ajastuksiin, kielivalintoihin ja suosikkilistoihin. Myös mahdollinen television näytön kalibrointi nollautuu, jos televisio palautetaan tehdasasetuksille.

Kaapelikoteihin tulee muutoksen myötä kaksi uutta vapaasti katsottavaa teräväpiirtokanavaa: FOX HD ja National Geographic HD. Jatkossa tarjolla alueen kaapelikoteihin ovat kaikki DNA:n televisiopalvelut.

Muutos ei vaikuta olemassa oleviin tilauksiin. Peruskanavien kanavapaikat eivät vaihdu. Maksukanavien uudet kanavapaikat voi tarkistaa osoitteesta dna.fi/kanavalistat.

DNA on toimittanut kaapelikoteihin ennakkotietoa muutoksesta, ja DNA:lta on tarvittaessa tilattavissa myös apua kanavien viritykseen. Kaapelikodeille on koottu tietoa osoitteeseen dna.fi/elmo.

Muutoksen taustalla on Elmon (ent. Tampereen Puhelin) ja DNA:n välinen liiketoimintakauppa, jossa Elmon kaapeliverkko ja kaapeliverkon asiakkuudet siirtyivät DNA:lle 31.5.2019. DNA on tuonut Tampereen talousalueelle aiempaa nopeammat laajakaistat ja uuden ajan televisiopalvelut laajasti saataville sekä taloyhtiöihin että pientaloille.

*) DNA:n kaapeliverkon piirissä ovat Tampere, Nokia, Ylöjärvi, Kangasala, Lempäälä, Pirkkala, Valkeakoski, Akaa, Orivesi ja Pälkäne.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n matkaviestinverkon asiakkaat käyttävät eniten mobiilidataa maailmassa liittymää kohden. Olemme Suomen suurin kaapelioperaattori ja johtava maksu-tv-toimija. DNA:lla on yli 4 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö valittiin Suomen parhaaksi työpaikaksi vuonna 2019 Great Place To Work -tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Vuonna 2018 liikevaihtomme oli 912 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA:n osakkeet on listattu Nasdaq Helsingissä. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA selvitti, ketkä käyttävät puhelimillaan eniten mobiilidataa – katso missä ovat ahkerimmat käyttäjät10.1.2020 11:04:18 EETTiedote

Pienemmät kaupungit kirivät monien suurten keskusten ohi mobiilidatan käytössä DNA:n verkoissa vuonna 2019. Ikäryhmistä selkeästi eniten mobiilidataa puhelimillaan käyttivät 18–29-vuotiaat, lähes tuplasti seuraavaan ikäryhmään verrattuna, ja kaikkein kovimmat mobiilidatan käyttäjät löytyvät Rovaniemeltä. Vuoden suurin yksittäinen mobiilidatan kasvupiikki selittyy e-urheilun loppuottelun innokkaalla seuraamisella.