Tampereella lauantaina 7.5.2022 kokoontunut Yhden Vanhemman Perheiden Liiton liittokokous valitsi puheenjohtaja Susanna Kavoniuksen uudestaan seuraavalle kaudelle.

Liittohallituksen varsinaisiksi jäseniksi valittiin Susanna Reijonen Kuopion Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry:sta, Antti Räsänen Rovaniemen Yhden Vanhemman Perheet ry:sta, Marjo Koivuaho Tampereen Seudun Yksin- ja yhteishuoltajat ry:sta ja Teija Tervakangas Etelä-Pohjanmaan Yhden Vanhemman Perheet ry:sta. Varajäseniksi valittiin Seija Lamminpää Meri-Lapin Yhden Vanhemman Perheet ry:sta, Satu Lahtinen Turun Seudun Yksinhuoltajat ry:sta, Marita Marttanen Oulun Seudun Yhden Vanhemman Perheet ry:sta ja Johanna Siltakorpi Etelä-Pohjanmaan Yhden Vanhemman Perheet ry:sta.

Liittokokouksen julkilausuma:

Työnantaja, tarvitsetko monitaiturin?  Palkkaa yksinhuoltaja!

Yksinhuoltajan vahvuuksia ovat vahva organisaatiokyky, joustava eri tehtävien hallinta, vahva resilienssi sekä huippuunsa kehittynyt ongelman ratkaisukyky. Yksinhuoltajaäideillä on myös korkeampi motivaatio osallistua työelämään kuin parisuhteessa olevilla, jopa silloinkin, kun palkasta jää vähemmän käteen kuin sosiaaliturvasta. Tämän arvioidaan liittyvän siihen, että työelämä korvaa osittain sosiaalisia tarpeita: arvostusta, sosiaalisia suhteita ja onnistumisen kokemuksia.  Ammattitaito on myös nykyihmisen kallein omaisuus pitkällä tähtäimellä.  Työllistyminen ylläpitää ammattitaitoa ja avaa mahdollisuuksia työelämässä. Erityisen motivoituneita työelämään ovat erityistarpeisten lasten yhden vanhemman perheiden vanhemmat.

Yksinhuoltajien toiveet työnantajalle

Jos alalla on krooninen työntekijäpula, kuten kaupan alalla ja terveydenhuollossa, saattaisi ratkaisuna olla ympärivuorokautisen lastenhoitopalvelun perustaminen henkilökunnan lapsille työpaikan yhteyteen julkisen sektorin kanssa. Tähän voisivat osallistua alle 7-vuotiaiden lisäksi myös pienet koululaiset.

Lastenhoitopalvelujen aukioloajat eivät ole seuranneet työmarkkinoiden kehitystä 24/7 yhteiskunnaksi.  Tämä haittaa vanhempien työllistymistä ja erityisesti yhden vanhemman perheiden.  Pahin tilanne on erityistarpeisten lasten vanhemmilla.  Perheet toivovatkin työnantajilta juuri joustoja työajan suhteen. Mahdollisuus etätyöhön ja työajan liukumiin voivat olla työllistymisen kannalta ratkaisevia. Myös osa-aikatyötä toivotaan.

Yhden vanhemman perhe oli työllistynein kotitalousmuoto

Muutama vuosikymmen sitten tutkimuksen mukaan yksinhuoltajaäitien työttömyysaste lähenteli nollaa ja työllisyysaste oli 89 %.  Se oli huomattavasti korkeampi kuin parisuhteessa olevien äitien (82 %). (Hakovirta, Mia)  Suuren laman jälkeen muiden väestöryhmien työllisyys parani nopeasti nousukauden myötä, mutta ei yksinhuoltajien. Työttömyysaste on jo pitkään ollut kaksinkertainen muuhun väestöön verrattuna.  Tuorein luku 16,0 % (Tilastokeskuksen Työssäkäyntitilasto).

Lähteet:

Moilanen, Sanna Monitahoisten vaatimusten keskellä: Yksinhuoltajaäitien epätyypilliset työajat ja työn ja perhe-elämän yhteensovittaminen, Jyväskylä: University of Jyväskylä, 2019, 122 p.

Forssén, Katja – Ritakallio,Veli-Matti Yksinhuoltajaäitien moniulotteinen köyhyys Euroopassa, teoksessa Forssén, Haataja, Hakovirta Yksinhuoltajuus Suomessa Väestöntutkimuslaitoksen julkaisusarja D 50/2009

Hakovirta, Mia Yksinhuoltajaäitien työllisyys, toimeentulo ja työmarkkinavalinnat, Väestöntutkimuslaitoksen julkaisusarja D 45, 2006

Kröger, Teppo Hoivaköyhyys yksinhuoltajaperheessä. Kenelle lastenhoito-ongelmat kasautuvat, teoksessa Takala toim. Onko meillä malttia sijoittaa lapsiin? Kela, 2004.

Lähetä kommentti

Lisätietoja:

puheenjohtaja Susanna Kavonius, 050 3509967, susanna.kavonius@hel.fi, toiminnanjohtaja Heljä Sairisalo, 040 3515355, helja.sairisalo@yvpl.fi

Yhden Vanhemman Perheiden Liitto ry on lastensuojelujärjestö, joka perustettu 1975.Liitto tekee vaikuttamistyötä sekä järjestää vertaistukitoimintaa yhden vanhemman perheille.

Liittokokous 2022: Työnantaja, tarvitsetko monitaiturin? Palkkaa yksinhuoltaja!21.5.2022 19:52:39 EEST | Tiedote

Yksinhuoltajan vahvuuksia ovat vahva organisaatiokyky, joustava eri tehtävien hallinta, vahva resilienssi sekä huippuunsa kehittynyt ongelman ratkaisukyky. Yksinhuoltajaäideillä on myös korkeampi motivaatio osallistua työelämään kuin parisuhteessa olevilla, jopa silloinkin, kun palkasta jää vähemmän käteen kuin sosiaaliturvasta. Tämän arvioidaan liittyvän siihen, että työelämä korvaa osittain sosiaalisia tarpeita: arvostusta, sosiaalisia suhteita ja onnistumisen kokemuksia. Ammattitaito on myös nykyihmisen kallein omaisuus pitkällä tähtäimellä. Työllistyminen ylläpitää ammattitaitoa ja avaa mahdollisuuksia työelämässä. Erityisen motivoituneita työelämään ovat erityistarpeisten lasten yhden vanhemman perheiden vanhemmat.

Yksinhuoltajien vaalipaneeli: Järjestöjen asema taattava jo hyvinvointialueen strategiassa19.1.2022 18:18:33 EET | Tiedote

Jotta järjestöjen palvelut huomioidaan palvelupaletissa, niiden on oltava mukana hyvinvointialueiden tulevissa strategioissa. Panelistit lupasivat tuleville hyvinvointialueille lähipalvelut ja perheiden palvelujen parantamista. Varhaiskasvatuksen vuorohoitoa on lisättävä. Lastensuojelun sijoitusten sijaan perheet saavat oikea-aikaisesti apua kotiin ja lapsille kuntoutusta. Lasten neurologisesta ja psykiatrisesta kuntoutuksesta on jo vuosia ollut pulaa. Sijoitus tapahtuu, kun ne viivästyvät ja vanhempi uupuu. Laitospaikka maksaa 150 000 euroa vuodessa veronmaksajille. Koulujen kuraattoreiden työpisteet pitää säilyttää kouluilla lähellä lapsia, vaikka hallinto siirtyykin alueille. Neuvolapalveluja on tarjottava myös viikonloppuisin ja iltaisin sekä etänä. Kts. vaalipaneelitallenne videona ja kirjoitettuna: https://www.yvpl.fi/yksinhuoltajien-aluevaalipaneeli-22-12-fb-live-pienperheyhdistys

Yksinhuoltajien vaalipaneeli: Järjestöjen asema taattava jo hyvinvointialueen strategiassa14.1.2022 16:05:17 EET | Tiedote