Tampereelle yli 3 miljoonan EU-rahoitus kaupunki- ja tapahtumaturvallisuuden kehittämiseen

Tampereen seudulla on Suomen suurin turvallisuusosaamisen keskittymä. Turvallisuus on myös yhä olennaisempi kilpailutekijä esimerkiksi kansainvälisissä tapahtumahauissa. Rahoitus mahdollistaa uusien edelläkävijäratkaisujen luomisen sekä asukkaiden ja vierailijoiden arjen turvallisuuden parantamisen.

Kuva: Laura Vanzo

Tampere panostaa aiempaa enemmän suurten tapahtumien turvallisuuden nivomiseen osaksi kaupunkiturvallisuutta. Kehittämistyötä vauhdittavalle ’SURE -Smart Urban Security and Event Resilience’ -projektille on myönnetty 3,2 miljoonan euron rahoitus EU:n Urban Innovative Actions -ohjelmasta.

"EU-projektin hyväksyminen on iso näyttö, sillä kilpailu tästä rahoituksesta on huippukovaa. Tampereen projekti oli ainoa hyväksytty suomalainen hanke", kertoo hakemuksen valmistelusta vastannut Suomen Itämeri-instituutin johtaja Esa Kokkonen.

Tavoitteena on tehdä kaupungissa asuvien ja vierailevien ihmisten arki turvallisemmaksi kehittämällä kaupunkiympäristöön liittyviä älykkään turvallisuuden ratkaisuja. Samalla vahvistetaan turvallisuus- ja tapahtumatoimijoiden yhteistyötä sekä kaupunkilaisten osallistumista kaupunkikehittämiseen. Projektissa toteutettaviin ratkaisuihin kuuluu mm. sensoridatan integraatiota ja sen pohjalta tehtäviä 3D-malleja, simulaatioita ja tosielämän harjoituksia sekä investointeja älykkääseen valaisinverkkoon, videovalvontaan ja opastintauluihin.

"Tampereelle luodaan kaupunkiturvallisuuden kokonaisratkaisu, jollaista ei ole vielä toteutettu muualla. Kehitysprojekti on erinomainen väline seudun turvallisuusosaamisen näkyvyyden vahvistamiseen kansallisesti ja kansainvälisesti. Samalla se luo yrityksille uusia liiketoimintamahdollisuuksia", korostaa Smart Tampere -ohjelman turvallisuusteemasta vastaava Business Tampereen liiketoiminnan kehitysjohtaja Petri Nykänen.

”Kaupungin nopea kasvu, käynnissä olevat ja tulevat suuret investoinnit sekä vilkas tapahtumatoiminta korostavat turvallisuutta kaupunkikehittämisen strategisena painopisteenä”, toteaa Tampereen kaupungin riskienhallinta- ja turvallisuuspäällikkö Jouni Perttula.

Yhteensä 4 miljoonan euron hanke käynnistyy 1.9.2019 ja kestää kolme vuotta. Mukana ovat Tampereen kaupunki, Business Tampere, Tampereen yliopisto, Tampereen ammattikorkeakoulu, Nokia, Insta DefSec, Intopalo Digital ja Securitas.

Lisätietoja:

Riskienhallinta- ja turvallisuuspäällikkö Jouni Perttula, Tampereen kaupunki,
puh. 040 196 6512, jouni.perttula@tampere.fi
Liiketoiminnan kehitysjohtaja Petri Nykänen, Business Tampere, puh. 040 806 2375, petri.nykanen@businesstampere.com
Suomen Itämeri-instituutin johtaja Esa Kokkonen, puh. 050 516 9111, esa.kokkonen@tampere.fi

Riskienhallinta- ja turvallisuuspäällikkö Jouni Perttula, Tampereen kaupunki,
puh. 040 196 6512, jouni.perttula@tampere.fi

Kuva: Laura Vanzo

AAC Technologies announces Tampere, Finland as their European Headquarters, launches 10 million USD Imaging Research Consortium17.6.2019 16:06:46 EESTPress release

AAC Technologies Holdings Inc. (AAC), a global leading supplier of integrated micro‐component solutions for communication and IT consumer electronics, announced the opening of an R&D center in Tampere in 2018. Now the company announces Tampere as the Headquarters of its European operations. The goal of AAC is to grow Tampere site personnel up to 200 by the year 2025. The investments demonstrate Tampere in Finland as a globally strategic region in the field of imaging, attracting companies from all around the world.

AAC Technologies tuo Euroopan pääkonttorinsa Tampereelle ja tukee kamerateknologioiden tutkimusta lähes 10 miljoonalla eurolla17.6.2019 09:00:00 EESTTiedote

Tuotekehitysyksikön viime syksynä Tampereella avannut mikrokomponentti- ja kuluttajaelektroniikkaratkaisujen toimittaja AAC Technologies Holdings Inc. avaa Euroopan pääkonttorinsa Tampereelle. Yrityksen tavoitteena on kasvattaa henkilöstömääräänsä Tampereella jopa 200 työntekijään vuoteen 2025 mennessä. Investointi- ja laajentamissuunnitelmat todentavat Tampereen asemaa yhtenä maailman johtavista kamerateknologioiden osaamiskeskuksista.