Tampere-talo OyTampere-talo Oy

Tampereen Kirjafestareiden kansainvälisenä tähtivieraana ruotsalainen menestyskirjailija Alex Schulman

Pirkanmaan suurin kulttuurijuhla Tampereen Kirjafestarit kerää kirjallisuuden ja kulttuurin ystävät Tampere-taloon 3.–4.12.2022. Kotimaisten kärkikirjailijoiden ohella Tampereen Kirjafestareilla nähdään tänä vuonna myös kansainvälisiä tähtiä. Ruotsalainen podcast-julkkis ja menestyskirjailija Alex Schulman on saavuttanut Suomessakin suuren fanikunnan vaikuttavilla autofiktiivisillä kirjoillaan. Kirjailijaa haastattelevat muiden syksyn suurten kirjamessujen ohjelmapäälliköt, kirjailija ja Turun Kirjamessujen ohjelmapäällikkö Vilja-Tuulia Huotarinen ja toimittaja, Helsingin Kirjamessujen ohjelmapäällikkö Ville Blåfield.

Tampereen Kirjafestareiden kansainvälisinä tähtivieraina Alex Schulman ja Zoë Beck

Kirjafestareilla nähdään toinenkin kansainvälinen tähtivieras, kun saksalainen kirjailija, kääntäjä ja kustantaja Zoë Beck saapuu esittelemään useita palkintoja saavuttanutta romaaniaan Minun silmäni näkevät (suom. Anne Kilpi). Suomalaisittain ja erityisesti tamperelaisittain kiinnostavaksi teoksen tekee se, että sen päähenkilö on sukujuuriltaan suomalainen, ja tarinan takaumissa liikutaan Tampereella.

Kokonaisuutena Tampereen Kirjafestareilla on luvassa yli 200 kirjallista puheenvuoroa. Mukana ovat muiden muassa kirjailijat Riikka Pulkkinen, Juha Hurme, Kjell Westö, Heli Laaksonen, Aki Ollikainen ja Iida Rauma. Jännitys- ja rikoskirjallisuuden mestareista mukana ovat esimerkiksi Harri Gustafsberg, muusikko-kirjailija Kauko Röyhkä, Päivi Alasalmi ja Mirkka Lappalainen. Tuoreiden tietokirjojen tähdistä paikalle saapuvat mm. Maaret Kallio ja muusikot Mikko Kuustonen ja Kaarle Viikate. Manserockin ystäviä hemmotellaan Pate Mustajärven, Juha Torvisen ja Manserockista kirjoittaneen Jari Korkin erikoispitkällä yhteishaastattelulla. Kirjafestareiden ajaksi Tampere-talo muuntautuu jättimäiseksi kirjakaupaksi, sillä monipuolisen ohjelman lisäksi festareille osallistuu noin sata näytteilleasettajaa.

“Uutuuskirjan äärelle pääsee parhaiten kirjailijan itsensä kertomana, se on kirjamessujen suosion salaisuus pähkinänkuoressa. Tampereen Kirjafestareiden ohjelmasta nostan ilolla esiin esimerkiksi harvoin messuhumussa nähdyn dekkaristi Seppo Jokisen, ja tietenkin ruotsalaisen tähtivieraamme Alex Schulmanin, jonka uutuuskirja Malman asema on juuri  parahiksi ilmestynyt suomeksi. Odotan kovasti myös filosofi Esa Saarisen uutuuskirjahaastattelua sekä tamperelaisten opiskelijoiden tekemiä haastatteluja Sorsapuistosalin aamupäivissä”, ohjelmatuottaja Milla Palovaara kertoo.

Tampereen Kirjafestareilla juhlitaan kotimaista kirjallisuutta, fiktiota ja faktaa, dekkareita, sanataidetta ja lausuntaa. Ajan henki ja ihmisiä puhuttelevat aiheet näkyvät ohjelmassa: luvassa on esimerkiksi ravitsemukseen, tunnetaitoihin, rakkauden eri muotoihin, kierrätykseen, sosiaaliseen mediaan, esiintymistaitoihin, sukupuoleen ja sananvapauteen pureutuvia puheenvuoroja. Luvassa on journalistista ohjelmaa ja ajankohtaisia paneeleja, sekä ihmismieltä askarruttavia aiheita Ihme ja kumma -teemalla. Tarjolla on myös laaja kattaus lasten- ja nuortenkirjallisuutta, urheilua ja historiaa. Ukrainan sotaa unohtamatta. Kirjafestareilla paljastetaan Aamulehden Tulenkantaja-palkinnon saaja sekä Tietokirjaraadin vuoden 2022 valinnat. Lauantai-iltapäivän päätteeksi Sorsapuistosalissa tavataan toivottavasti myös tuoreita Finlandia 2022 -palkittuja!

Koko perheen Kirjafestarit

Tampereen Kirjafestareille kannattaa suunnata koko perheen voimin, sillä kiinnostavaa tarjontaa löytyy kaiken ikäisille. Duetto-saleissa on lapsille, nuorille ja ikinuorille aikuisille suunnattua ohjelmaa, festariyleisö pääsee kuulemaan esimerkiksi Koiramäen “isää” Mauri Kunnasta ja suosikkitubettajia Elinaa ja Sofiaa, palkittuja nuorisokirjailijoita Marisha Rasi-Koskista ja Siiri Enorantaa sekä oppimaan ihmisten ja eläinten erilaisista tunnetaidoista Kiroileva siili -sarjakuvista tunnetun Milla Paloniemen ja mentaalivalmentaja Jenni Sofian kanssa. Välillä on hyvä istahtaa lukemaan lukukoirille, pelata Prinsessa Pikkiriikin satubingoa tai testata nokkeluuttaan Murhamysteeri-pakohuonepelissä.

Tampere on suomalaisen sarjakuvan pääkaupunki, joten mukana on Kuplii-kollektiivin kokoama sarjakuvaohjelmisto sekä maksuttoman Aulaklubin cosplaynäytös.

Paljon enemmän kuin perinteiset kirjamessut

”Tampereen Kirjafestarit haluaa olla Pirkanmaan merkittävin ja monipuolisin kirjallisuuden ja kulttuurin tapahtuma, jonne niin kirjailijat kuin kirjallisuuden ystävät tulevat myös kaupungin ulkopuolelta”, Tampere-talon liiketoimintajohtaja Mika Nevalainen sanoo ja jatkaa:

”Tavoitteemme on ollut alusta asti luoda uudenlainen kirjallisuustapahtuma, jossa puheenvuoroja ja keskusteluja voi kuunnella rauhassa salien puolella. Puheenvuorojen välissä voi pistäytyä markkinahumuun Tampere-talon käytäville ja lämpiöihin, tai vaikkapa Viiniä Pöytään! -oheistapahtumaan. Viikonlopun päätapahtuman lisäksi kiinnostavaa kirjallisuusohjelmaa on tarjolla pitkin viikkoa eri puolilla kaupunkia esimerkiksi kirjastoissa ja klubeilla. Mauri Kunnaksen ja Kjell Westön yhtye, legendaarinen Nyrok Dolls huipentaa festarilauantain maksuttomalla Aulaklubin konsertilla. ”

Tampere-talo tarjoaa Kirjafestariviikonloppuna paljon muutakin kulttuuriohjelmaa. Ennakkolähdön kirjallisuuden maailmaan voi ottaa jo perjantaina 2. joulukuuta, kun kirjailija ja taiteilija Tove Janssonia juhlistava Tove-festivaali saapuu ensimmäistä kertaa Tampereelle. Perinteinen Lumiukko-animaatiokonsertti hurmaa lauantaina päivällä Isossa salissa kahden esityksen verran, ja illalla rocktenori Jarkko Ahola nousee lavalle Särmää & Sävyjä -konsertissa. Sunnuntaina hiljennytään Maaret Kallion ja artistivieras Mikko Kuustosen Tunteita ja tietoa -konsertin äärelle.

Tampereen Kirjafestarit 2022 ovat avoinna lauantaina 3.joulukuuta klo 10–18 ja sunnuntaina 4.joulukuuta klo 10–18. Liput tapahtumaan ovat myynnissä Tampere-talon lipunmyynnissä sekä Lippu.fi myyntikanavissa.

Toimittajien ja vaikuttajien tulee ilmoittautua ennakkoon keskiviikkoon 30. marraskuuta mennessä tapahtuman nettisivujen kautta. Kirjafestareiden ohjelmaan voi tutustua osoitteessa Kirjafestarit.fi.

Tapahtuman tuottavat Tampere-talo Oy ja Sevent Oy.
Tapahtuman pääyhteistyökumppanina toimii Aamulehti.

Tampereen Kirjafestareilla nähdään suuri määrä kotimaisia kärkikirjailijoita
Tampereen Kirjafestareiden ohjelmasalit tarjoavat rauhallisen ympäristön puheenvuorojen kuuntelemiselle.
Tampereen Kirjafestareilta löytyy ohjelmaa ja ostettavaa koko perheelle

Mediakutsu: TAMKin musiikkiteatteriesitys Rikkinäinen puhelin tarjoaa some- ja liikennekasvatusta tuhansille alakoululaisille30.1.2023 07:39:23 EET | Tiedote

TAMKin musiikkiteatterilinjan 1. vuosikurssi esittää Rikkinäinen puhelin -musiikkiteatterituotannon Pirkanmaan alueen 1.–3.-luokkalaisille 31. tammikuuta–2. helmikuuta Tampere-talon Pienessä salissa. Rikkinäinen puhelin on lapsille suunnattu ilmainen musiikkiteatteriesitys, joka tarjoaa tuhansille Pirkanmaan alueen alakoululaisille hyväntuulisen ja ajatuksia herättävän musiikkiteatteriesityksen.

Sopraano Johanni van Oostrum liittyy Lentävän hollantilaisen solistikaartiin25.1.2023 09:11:00 EET | Tiedote

Tampereen Oopperan vuoden 2023 oopperatuotantona nähdään Richard Wagnerin Lentävä hollantilainen. Oopperan ensi-ilta on perjantaina 10.2.2023 Tampere-talossa. Teoksen ohjaa Marika Vapaavuori ja Tampere Filharmoniaa johtaa kapellimestari Anja Bihlmaier. Oopperan nimiroolin tulkitsee baritoni Tommi Hakala, ja uusimpana kiinnityksenä teoksessa nähdään Sentan roolin laulava sopraano Johanni van Oostrum.

Tampere Chamber Music -festivaalilla kansainvälisiä ja kotimaisia taiteilijoita17.1.2023 08:00:00 EET | Tiedote

Tampere Chamber Music -festivaali levittäytyy Tampereelle keskiviikosta sunnuntaihin 25.–29. tammikuuta. Uutena sisältönä festivaali tarjoaa anniskeluoikeudellisen myöhäisillan konsertin argentiinalaisen huippubandoneonisti Marcelo Nisinmanin johdolla sekä tanssitaidetta Tampereen Tuomiokirkossa. Lisäksi festivaalin esityksiä viedään konserttisalien ulkopuolelle Pohjolan palvelutalon asukkaille.

The Snow Queen ice ballet wins the Sports Culture Act of the Year Award at the Finnish Sports Gala12.1.2023 18:46:08 EET | Tiedote

The Snow Queen ice ballet, which was performed at Tampere's Nokia Arena at the turn of the year, has won the Sports Culture Act of the Year Award at the Finnish Sports Gala on January 12, 2023. The award was given in recognition of the extensive work the production has done for the benefit of Finnish sports culture. The Snow Queen united figure skaters, synchronized skaters, dancers, ice hockey players, and performing arts professionals in an unprecedented way. At Nokia Arena, over 32,000 viewers saw the performances over the course of three days, and live broadcast by the Finnish Broadcasting Company Yle on New Year's Eve was seen by 770,000 viewers at its peak.

Urheilugaala palkitsi Lumikuningatar-jääbaletin Vuoden urheilukulttuuritekona12.1.2023 18:35:25 EET | Tiedote

Tampereen Nokia Arenalla vuodenvaihteessa esitetty Lumikuningatar-jääbaletti on voittanut Vuoden urheilukulttuuriteko -palkinnon Urheilugaalassa 12. tammikuuta. Palkinto on tunnustus kotimaisen suurtuotannon työstä suomalaisen urheilukulttuurin hyväksi. Lumikuningatar yhdisti ennennäkemättömällä tavalla taitoluistelijat, muodostelmaluistelijat, tanssijat, jääkiekkoilijat ja näyttämötaiteen ammattilaiset. Nokia Arenalla teoksen näki kolmen päivän aikana yli 32 000 katsojaa, ja Yleisradion televisioimaa suoraa lähetystä seurasi uudenvuodenaattona parhaimmillaan 770 000 katsojaa.