Tampereen Kirjamessut – Kirjafestarit 2021 järjestetään joulukuun ensimmäisenä viikonloppuna

Tampereen Kirjamessut – Kirjafestarit 2021 järjestetään tänä vuonna 4.-5. joulukuuta Tampere-talossa. Festareille tulee yli 250 ohjelmanumeroa ja puheenvuoroa seitsemällä eri lavalla, vuoden 2021 kärkikirjailijoita kaikista genreistä sekä viime vuodelta siirtyneitä tärkeitä teemoja ja kirjallisuuden tähtihetkiä. Lauantaina 4. joulukuuta festareilla jaetaan myös perinteinen Tulenkantaja-palkinto. Osa ohjelmasta myös striimataan ja tallennetaan.

Tampere-talo, kuvaaja Laura Vanzo / Visit Tampere

Tampere-talon kaikki salit ovat Kirjafestarien käytössä: Pienessa salissa esiintyvät kaunokirjallisuuden kärkinimet, muun muassa vuoden 2020 Finlandia-voittaja Anni Kytömäki, tänä vuonna teoksensa jo julkaisseet Anneli Kanto ja stand-up-koomikko Ismo Leikola, syksyllä uudet romaaninsa julkaisevat Rosa Liksom, Sisko Savonlahti, Eppu Nuotio, Miki Liukkonen ja Juha Hurme sekä esikoiskirjansa julkaisevat näyttelijä-valokuvaaja Laura Malmivaara ja laulaja-lauluntekijä Iisa Pajula. Dekkarisali Maestro täyttyy launtaina 4. joulukuuta jännityksen mestareista, mukana ovat esimerkiksi Antti TuomainenSeppo JokinenKale Puonti ja muusikko-kirjailija Kauko Röyhkä.

Lasten ja nuorten alueella nähdään Tampere Kuplii -yhdistyksen tuottama sarjakuvaohjelmakokonaisuus sekä erityisesti lapsille ja nuorille suunnattua ohjelmaa, jota tähdittävät muun muassa Tatun ja Patun “äiti ja isä” Aino Havukainen ja Sami Toivonen. Sonaatti-saleissa keskitytään runouteen, lausuntaan, teatteriin ja tietokirjallisuuteen. Luvassa on myös yli 12-vuotiaille suunnattu Suomen Kirjainstituutin ja Suomalaisen kirjan museo Pukstaavin tuottama Murhanmysteeri-pakohuonepeli sekä sekä Cosplay-näytös

Kirjafestareillla lukijoilla ja kuulijoilla on mahdollisuus myös tutustua Storytel-äänikirjastudioon, jossa luetaan äänikirjoja, tehdään podcasteja, keskustellaan äänikirjoista ja kerrotaan vinkkejä oman podcastin tekemiseen.

Pirkkalalaiskirjailijat ovat luonnollisesti vahvasti edustettuina, ja Tampereen yliopisto tuottaa omaa ohjelmaansa ajankohtaisten, kuratoitujen paneelien muodossa. Sorsapuistosalista ja lämpiöistä tulee festarien ajaksi suuri kirjakauppa, jossa myydään kaikkien osallistuvien kirjailijoiden teoksia, ja joululahjakirjaostoksilla voi samaan aikaan kuunnella tauotta tieteeseen ja journalismiin keskittyviä keskusteluja. Sorsapuistosalin lauantaille on luvassa myös Viro-teemainen iltapäivä.

Kirjafestareilla nousevat vahvasti esiin aikamme ajankohtaisimmat aiheet: luonto ja ilmasto, tasa-arvo ja yhdenvertaisuus, ihmismielen ja maailman monimuotoisuus, kulttuuritapahtumien, -tuotteiden, -tekojen ja -tahdon korvaamaton arvo, sanataidetta, musiikkia, teatteria sekä Ihmettä ja Kummaa unohtamatta!

Tampereen Kirjamessujen – Kirjafestareiden 2021 koko ohjelma julkaistaan elokuun lopussa, järjestäjä pidättää oikeuden muutoksiin.

Kirjamessujen nettisivut:
www.kirjafestarit.fi

Tampere-talo, kuvaaja Laura Vanzo / Visit Tampere

Tampere-talo Oy on perustettu 1987 ja ovet avattiin yleisölle 1990. Se on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö. Talossa on vieraillut jo lähes 10 miljoonaa kävijää. Yhtiön toimitusjohtaja on Paulina Ahokas ja työntekijöitä on 69. Hallituksen puheenjohtaja on Martti Silvennoinen.

Talossa toimivat lisäksi täysimittainen sinfoniaorkesteri Tampere Filharmonia, à la carte ravintola Tuhto ja maailman ainoa Muumimuseo. Talon yhteydessä palvelee Suomen ensimmäinen Courtyard by Marriott -hotelli.

Yhdysvaltain suurlähetystö tarjoaa maksuttoman päivän Tampere-talon kesänäyttelyissä 4. heinäkuuta – Yhdysvaltojen itsenäisyyspäivänä kunnioitetaan AIDSiin menehtyneen taiteilija Keith Haringin muistoa29.6.2021 07:55:00 EEST | Tiedote

Yhdysvaltain suurlähetystö kunnioittaa vuonna 1990 AIDSiin menehtyneen amerikkalaisen katutaiteilija Keith Haringin muistoa. Yleisö pääsee Yhdysvaltain itsenäisyyspäivän kunniaksi 4. heinäkuuta maksutta Tampere-talon Keith Haring Posters -taidenäyttelyyn sekä Ilpo Musto: London Calling -näyttelyyn.

Tampere-talo teki mittavia uudistuksia koronasulun aikana – Ison salin valaistus ja talon saniteettitilat uusittiin ja aurinkovoimalan laajennus on rakenteilla17.6.2021 07:50:00 EEST | Tiedote

Tampere-talo ja sen omistaja Tampereen kaupunki ovat käyttäneet koronasulun ajan tehokkaasti tekemällä merkittäviä toiminnallisia ja kestävän kehityksen uudistuksia talossa. Ison salin yleisvalaistus uusittiin kokonaisuudessaan ja Ison salin katolle on rakenteilla aurinkovoimalan kolmas lisäosa. Lisäksi Tampere-talon pääaulan naisten saniteettitilat on täysin uudistettu. Tampere-talo on kiinteistönä Suomen ensimmäinen hiilineutraali kongressi- ja konserttikeskus.

Tampere-talon kesänäyttelyt avautuvat ensi viikolla – Keith Haring, Ilpo Musto sekä Teemu Keisteri ja Nikolo Kerimov esittelevät poptaiteen monia puolia15.6.2021 07:50:00 EEST | Tiedote

Tampere-talon kesänäyttelyt avataan tiistaina 22. kesäkuuta. Näyttelyissä nähdään katutaiteen kehittäjä Keith Haringin, valokuvaajalegenda Ilpo Muston sekä kotimaisen modernin taiteen nousevan kaksikon Teemu Keisterin ja Nikolo Kerimovin töitä. Tampere-talon kesävieraita palvelee myös maailman ainoa Muumimuseo, ja Sorsapuistossa voi nauttia tervasaunan, hamppusaunan ja avantosaunan löylyistä.

Tampereen Tähtikatu täydentyy lokakuussa – ehdota omaa musiikkialan suosikkiasi tähden saajaksi4.6.2021 11:04:58 EEST | Tiedote

Suomen ensimmäinen kansainvälinen musiikin Tähtikatu avattiin Musiikki & Media -tapahtuman 30-vuotisjuhlan kunniaksi Tampereella syksyllä 2019, jolloin kadulle upotettiin 11 ensimmäistä tähtilaattaa. Viime vuonna Tähtikadulle ikuistettiin kuusi uutta tähteä. Vuosittain kadulle lisätään uusia tähtiä, joiden nimet päätetään yleisöltä saatujen ehdotusten pohjalta. Nyt on jälleen aika ehdottaa vuoden 2021 tähtien saajia.