Tampereen Kirjaviikko tuo Tampere-taloon yli 50 kirjailijaa, paneelikeskusteluita, Kirjatorin ja konsertteja

"Ihmiset kaipaavat elämyksiä ja kohtaamisia myös tällaisena aikana, ja siksi koemme tärkeänä tarjota kävijöille turvallisen paikan nauttia kirjallisuudesta."

Tampere-talossa järjestetään 23.-29.11. Tampereen Kirjaviikko, joka tarjoaa muiden muassa kirjailijavierailuita ja paneelikeskusteluita, Kirjatorin sekä kirjallisuusaiheisia konsertteja. Tapahtumaviikko on poikkeus kirja-alan syksyn tapahtumissa, sillä toisin kuin monet verkossa järjestetyt kirjamessut, Tampereen Kirjaviikko tuo kävijät paikan päälle Tampere-taloon. Kirjaviikko toteutetaan Tampere-talon turvallisuuskäytäntöjen mukaisesti. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita Kirjaviikolle. Tampere-talo on tarjonnut tapahtumia ja kohtaamisia kesäkuusta alkaen turvallisesti jo 70 000 kävijälle.

Tampere-talon tilavassa pääaulassa on päivittäin pääsymaksuton tilaisuus Aulaklubilla, joka tarjoaa kirjailijavierailuita ja paneelikeskusteluita. Tapahtumaviikon aikana talossa kuullaan yli 50 kirjailijapuheenvuoroa. Viikon aikana esiintyvät mm. Marko Annala, Rosa Meriläinen, Mikko Alatalo, Marisha Rasi-Koskinen, Milla Peltoniemi, Inga Magga, Heli Rantala, Kalervo Kummola, Panu Rajala, Virpi Hämeen-Anttila ja Valtteri Mörttinen. Lisäksi Tampere-talon pääaulassa toteutetaan tarjouskirjojen Kirjatori koko viikon ajan. Aulaklubilla on omat teemaillat tietokirjallisuudelle, Kuplii-sarjakuvatapahtumalle, lastenkirjallisuudelle sekä Pirkanmaan alueen kirjailijoita yhdistävälle Pirkkalaiskirjailijoille.

Kirjaviikon aikana julkaistaan Aamulehden Tulenkantaja-palkinto, Väinö Linna -seuran kirjoituskilpailu sekä VaLas-palkintojen voittajat. Muumimuseo ja Tove Jansson ovat esillä Muumit ja meri -teemavuodella sekä Muumien 75-vuotisjuhlavuodella.

Kirjaviikon maksullisia tapahtumia ovat mm. Ilkka Heiskasen Elmo-monologi, Kjell Westön Tritonus-romaaniin perustuva Sanat & Sävelet -konsertti sekä Tanssi, musiikki ja elämä – Balettimusiikin klassikot.

Tampereen Kirjamessut – Kirjafestarit oli määrä järjestää ensimmäistä kertaa tänä syksynä, ja festareiden oli tarkoitus aloittaa uudenlainen kirjallisuustapahtuman perinne Tampereella. Tässä muodossa tapahtuma siirtyy ensi vuodelle koronatilanteen takia, ja tapahtuman järjestäjätahot toteuttavat sen sijaan Kirjaviikon.

- Toteutamme yhdessä kaikkien tapahtuman järjestäjätahojen kanssa eräänlaiset etkot ensi vuodelle. Ihmiset kaipaavat elämyksiä ja kohtaamisia myös tällaisena aikana, ja siksi koemme tärkeänä tarjota kävijöille turvallisen paikan nauttia kirjallisuudesta. Kirjaviikon tapahtumat on jaettu usealle päivälle ja eri tiloihin, jolloin kävijät pääsevät lempiaiheensa pariin turvallisesti ja väljästi, kertoo Tampere-talon liiketoimintajohtaja Mika Nevalainen.

Pirkkalaiskirjailijoista Tampereen Kirjailijaviikoilla vierailee mm. kirjailijapariskunta Marko Annala ja Inga Magga, Anneli Kanto, Katja Kaukonen, Päivi Alasalmi, Jukka-Pekka Palviainen ja JK Ihalainen.

- Isojen messujen peruuntuessa moni on pohtinut, mistä tänä vuonna saa hankittua joululahjakirjat. Tampereen Kirjaviikoilla on hieno tilaisuus kohdata ja kuunnella kirjailijoita, yllättyä ja löytää uutuuksia, sekä tehdä Kirjatorilla hankintoja signeerauksineen, iloitsee Pirkkalaiskirjailijoiden puheenjohtaja Tuija Välipakka.

Kirjaviikko toteutetaan Tampere-talon turvallisuuskäytäntöjen mukaisesti. Kävijöiltä edellytetään kasvomaskin käyttöä. Ison talo ja avarat aula- ja tapahtumatilat mahdollistavat riittävät turvavälit sekä yleisön kulun porrastamisen. Talon tilat ja kosketuspinnat on käsitelty bakteereja ja viruksia tuhoavalla pitkävaikutteisella Nanoksi-pinnoitteella. Siivousta on tehostettu ja käsidesi- ja käsienpesupisteitä on talossa runsaasti. Henkilökunta ohjaa ja opastaa kävijöitä.

kirjafestarit.fi/

www.tampere-talo.fi/turvallisuus-talossa/

Tampere-talo on ohjelmistoltaan, tapahtumiltaan ja kävijämäärältään Suomen suurin ja monipuolisin kulttuuri- ja kongressikeskus ja tapahtumayhtiö. Toimimme myös promoottorina tuottamalla tapahtumia ja konsertteja talon ulkopuolella, ja Events Tampere -tapahtumatoimistomme tuottaa yritystapahtumia ja kongressi- ja kokouspalveluita.

Vuonna 2022 Tampere-talon liikevaihto oli 14,7 miljoonaa euroa. Vuodessa järjestämme yli tuhat tapahtumaa, palvelemme 675 000 tyytyväistä kävijää ja tuotamme Tampereen talousalueelle 50 miljoonaa euroa.

Tampere-talo Oy on perustettu 1987 ja ovet avattiin yleisölle 1990. Se on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö. Yhtiön toimitusjohtaja on Paulina Ahokas, ja työntekijöitä on 52. Hallituksen puheenjohtaja on Kristiina Michelsson.

Talossa toimivat lisäksi täysimittainen sinfoniaorkesteri Tampere Filharmonia, à la carte -ravintola Tuhto ja maailman ainoa Muumimuseo. Talon yhteydessä palvelee Courtyard by Marriott -hotelli.

Tampere-talo valitsi vastuullisemmin – edelläkävijä vahvistaa Tampereen asemaa tapahtumapääkaupunkina11.4.2024 09:04:00 EEST | Tiedote

Ohjelmistoltaan, tapahtumiltaan ja kävijämäärältään Suomen suurin ja monipuolisin kulttuuri- ja kongressikeskus Tampere-talo, on ylpeä saavutuksestaan Valitse vastuullisemmin -merkin suhteen. Tampere-talo on ensimmäinen suomalainen tapahtumatila, joka on onnistunut täyttämään kaikki 22 tapahtumatiloille asetettua vastuullisuuskriteeriä. Tieto ilmenee tarkastelemalla MyHelsingin ja Visit Tampereen Valitse vastuullisemmin –palveluita. Saavutus vahvistaa Tampere-talon asemaa kestävän kehityksen pioneeriorganisaationa tapahtuma-alalla Suomessa, samalla kun se sitoutuu kestävään tulevaisuuteen.

Wizards, dragons, and Rings of Power – Tampere Hall to showcase top fantasy artist John Howe’s first Finnish art exhibition in the summer9.4.2024 09:52:16 EEST | Tiedote

Internationally acclaimed fantasy artist John Howe's artwork will be showcased for the first time in Finland in a comprehensive solo art exhibition. Especially known for his artwork portraying J.R.R. Tolkien's fantasy worlds, Howe's art exhibition will be open at Tampere Hall from July 6th to August 18th, 2024. The exhibition will feature over 250 original artworks spanning the artist's extensive career. Tickets for the exhibition are now on sale.

J.R.R. Tolkienin maailma tulee Tampere-taloon – fantasiataiteilija John Howen taidetta ensimmäistä kertaa Suomessa9.4.2024 09:51:18 EEST | Tiedote

Fantasiataiteen pioneerin, John Howen ensimmäinen taidenäyttely Suomessa nähdään Tampere-talossa 6.7.–18.8.2024. Howe on noussut kansainväliseen suosioon Tolkienin klassikkoteosten kuvittajana sekä teoksiin pohjautuvien elokuvien visuaalisuuden rakentajana yhdessä Peter Jacksonin kanssa. Howe tunnetaan lisäksi suurena Suomen ja Kalevalan ystävänä. Näyttelyssä nähdään yli 250 alkuperäistaideteosta taiteilijan mittavan elämäntyön varrelta. Näyttelyn liput ovat nyt myynnissä.

Santtu-Matias Rouvali ja Lontoon Philharmonia-orkesteri tekevät kaivatun paluun Tampereelle lokakuussa8.4.2024 12:00:00 EEST | Tiedote

Lontoon Philharmonia-orkesteri ja ylikapellimestari Santtu-Matias Rouvali konsertoivat Tampere-talossa keskiviikkona 16.10.2024. Orkesterin solistina loistaa maailman konserttilavoilta tuttu viulisti Nemanja Radulović. Ohjelma sisältää Hatšaturjanin viulukonserton ja Sibeliuksen kolmannen sinfonian. Viimeksi orkesteri esiintyi Tampereella loppuunmyydylle Ison salin yleisölle toukokuussa 2022. Liput ovat nyt myynnissä Tampere-talon ja Lippu.fin lipunmyyntikanavissa.