Tampereen Kirjaviikko tuo Tampere-taloon yli 50 kirjailijaa, paneelikeskusteluita, Kirjatorin ja konsertteja

"Ihmiset kaipaavat elämyksiä ja kohtaamisia myös tällaisena aikana, ja siksi koemme tärkeänä tarjota kävijöille turvallisen paikan nauttia kirjallisuudesta."

Tampere-talossa järjestetään 23.-29.11. Tampereen Kirjaviikko, joka tarjoaa muiden muassa kirjailijavierailuita ja paneelikeskusteluita, Kirjatorin sekä kirjallisuusaiheisia konsertteja. Tapahtumaviikko on poikkeus kirja-alan syksyn tapahtumissa, sillä toisin kuin monet verkossa järjestetyt kirjamessut, Tampereen Kirjaviikko tuo kävijät paikan päälle Tampere-taloon. Kirjaviikko toteutetaan Tampere-talon turvallisuuskäytäntöjen mukaisesti. Median edustajat ovat lämpimästi tervetulleita Kirjaviikolle. Tampere-talo on tarjonnut tapahtumia ja kohtaamisia kesäkuusta alkaen turvallisesti jo 70 000 kävijälle.

Tampere-talon tilavassa pääaulassa on päivittäin pääsymaksuton tilaisuus Aulaklubilla, joka tarjoaa kirjailijavierailuita ja paneelikeskusteluita. Tapahtumaviikon aikana talossa kuullaan yli 50 kirjailijapuheenvuoroa. Viikon aikana esiintyvät mm. Marko Annala, Rosa Meriläinen, Mikko Alatalo, Marisha Rasi-Koskinen, Milla Peltoniemi, Inga Magga, Heli Rantala, Kalervo Kummola, Panu Rajala, Virpi Hämeen-Anttila ja Valtteri Mörttinen. Lisäksi Tampere-talon pääaulassa toteutetaan tarjouskirjojen Kirjatori koko viikon ajan. Aulaklubilla on omat teemaillat tietokirjallisuudelle, Kuplii-sarjakuvatapahtumalle, lastenkirjallisuudelle sekä Pirkanmaan alueen kirjailijoita yhdistävälle Pirkkalaiskirjailijoille.

Kirjaviikon aikana julkaistaan Aamulehden Tulenkantaja-palkinto, Väinö Linna -seuran kirjoituskilpailu sekä VaLas-palkintojen voittajat. Muumimuseo ja Tove Jansson ovat esillä Muumit ja meri -teemavuodella sekä Muumien 75-vuotisjuhlavuodella.

Kirjaviikon maksullisia tapahtumia ovat mm. Ilkka Heiskasen Elmo-monologi, Kjell Westön Tritonus-romaaniin perustuva Sanat & Sävelet -konsertti sekä Tanssi, musiikki ja elämä – Balettimusiikin klassikot.

Tampereen Kirjamessut – Kirjafestarit oli määrä järjestää ensimmäistä kertaa tänä syksynä, ja festareiden oli tarkoitus aloittaa uudenlainen kirjallisuustapahtuman perinne Tampereella. Tässä muodossa tapahtuma siirtyy ensi vuodelle koronatilanteen takia, ja tapahtuman järjestäjätahot toteuttavat sen sijaan Kirjaviikon.

- Toteutamme yhdessä kaikkien tapahtuman järjestäjätahojen kanssa eräänlaiset etkot ensi vuodelle. Ihmiset kaipaavat elämyksiä ja kohtaamisia myös tällaisena aikana, ja siksi koemme tärkeänä tarjota kävijöille turvallisen paikan nauttia kirjallisuudesta. Kirjaviikon tapahtumat on jaettu usealle päivälle ja eri tiloihin, jolloin kävijät pääsevät lempiaiheensa pariin turvallisesti ja väljästi, kertoo Tampere-talon liiketoimintajohtaja Mika Nevalainen.

Pirkkalaiskirjailijoista Tampereen Kirjailijaviikoilla vierailee mm. kirjailijapariskunta Marko Annala ja Inga Magga, Anneli Kanto, Katja Kaukonen, Päivi Alasalmi, Jukka-Pekka Palviainen ja JK Ihalainen.

- Isojen messujen peruuntuessa moni on pohtinut, mistä tänä vuonna saa hankittua joululahjakirjat. Tampereen Kirjaviikoilla on hieno tilaisuus kohdata ja kuunnella kirjailijoita, yllättyä ja löytää uutuuksia, sekä tehdä Kirjatorilla hankintoja signeerauksineen, iloitsee Pirkkalaiskirjailijoiden puheenjohtaja Tuija Välipakka.

Kirjaviikko toteutetaan Tampere-talon turvallisuuskäytäntöjen mukaisesti. Kävijöiltä edellytetään kasvomaskin käyttöä. Ison talo ja avarat aula- ja tapahtumatilat mahdollistavat riittävät turvavälit sekä yleisön kulun porrastamisen. Talon tilat ja kosketuspinnat on käsitelty bakteereja ja viruksia tuhoavalla pitkävaikutteisella Nanoksi-pinnoitteella. Siivousta on tehostettu ja käsidesi- ja käsienpesupisteitä on talossa runsaasti. Henkilökunta ohjaa ja opastaa kävijöitä.

kirjafestarit.fi/

www.tampere-talo.fi/turvallisuus-talossa/

Tampere-talo on ohjelmistoltaan, tapahtumiltaan ja kävijämäärältään Suomen suurin ja monipuolisin kulttuuri- ja kongressikeskus ja tapahtumayhtiö. Tampere Live -yhtiömme promotoi tapahtumia talon ulkopuolella ja Events Tampere -tapahtumatoimistomme tuottaa yritystapahtumia ja kongressi- ja kokouspalveluita.

Tampere-talo Oy on perustettu 1987 ja ovet avattiin yleisölle 1990. Se on Tampereen kaupungin omistama osakeyhtiö. Talossa on vieraillut jo lähes 10 miljoonaa kävijää. Yhtiön toimitusjohtaja on Paulina Ahokas ja työntekijöitä on 80. Hallituksen puheenjohtaja on Martti Silvennoinen.

Talossa toimivat lisäksi täysimittainen sinfoniaorkesteri Tampere Filharmonia, à la carte ravintola Tuhto ja maailman ainoa Muumimuseo. Talon yhteydessä palvelee Suomen ensimmäinen Courtyard by Marriott -hotelli.

Joulukalenterivideot ampaisivat suosioon keikkojen ollessa tauolla – Mukana Elastinen, Teemu Roivainen, Laura Voutilainen ja Costello Hautamäki11.12.2020 10:17:00 EETTiedote

Keikkoja ja konsertteja kaipaavat suomalaiset pääsevät nauttimaan Riku Niemi Orchestran ja huippusolistien tähdittämästä joulukalenterista joulukuun ajan. Tampere-talon YouTubessa ja Facebookissa päivittäin julkaistavat videot ovat nousseet kovaan suosioon elävää musiikkia rakastavan yleisön keskuudessa. Juhlamusiikkia kalenteriluukuissa koko Suomelle ovat jo esittäneet mm. Elastinen, joka tulkitsee uudella sovituksella hittikappaleensa Epäröimättä hetkeekään, sekä Costello Hautamäki, Kyösti Mäkimattila, Teemu Roivainen, Laura Voutilainen, Annika Eklund ja Sami Saari. Luukusta paljastuu päivittäin yllätysartisti ja -kappale aattoon asti. Esitykset on taltioitu marraskuussa Tampere-talon Isossa salissa.

Joulukuun yleisötapahtumat siirtyvät, Tampere-talo palvelee yritystapahtumien järjestäjiä ja pitää ovet auki asiakkaille ja lipunostajille arkisin4.12.2020 08:00:00 EETTiedote

Tampere-talo on joutunut siirtämään tai perumaan joulukuun tapahtumat Pirkanmaalle annettujen kokoontumisrajoitusten takia. Tampere-talon ovet ovat joulukuussa kuitenkin auki arkisin kello 10-17, ja lipunmyynti ja Tampere-talo Shop palvelevat kävijöitä ja joululahjaostoksille tulevia. Yritys- ja kokousasiakkaita palvellaan tulevien tapahtumien järjestämisessä. Joulukuussa Tampere-talo ilahduttaa yleisöjään tähtiartistien juhlamusiikkia tarjoavalla joulukalenterilla sosiaalisen median kanavissa sekä pian käynnistyvällä äänestyksellä Talon kauneimmasta joulukuusesta. Tampere-talon julkisivu valaistaan asiakkaiden toiveesta päivittäin eri sävyillä loppiaiseen saakka.

Tampere-talosta Ruotsin kunniakonsulaatti, toimitusjohtaja Paulina Ahokkaasta kunniakonsuli24.11.2020 10:00:00 EETTiedote

Ruotsi on nimittänyt Tampere-talon toimitusjohtajan Paulina Ahokkaan uudeksi kunniakonsuliksi Tampereelle. Hän ottaa tehtävän vastaan 24.11.2020. Ahokas pitää yllä taloudellis-kaupallisia ja kulttuurisuhteita Pirkanmaan ja sen elinkeinoelämän ja Ruotsin välillä sekä edistää Ruotsin ja ruotsalaisten etua. Kunniakonsulaatin toimitilat sijaitsevat Tampere-talossa. Tehtävä on suuri kunnia ja luottamuksen osoitus tapahtumayhtiölle ja sen johtajalle. Lisäksi tehtävä on luonteva, sillä Ruotsilla ja ruotsalaisuudella on vahvat yhteydet Tampere-taloon.

Tampere-talo panostaa henkilöstöön, yhdenvertaisuuden edistämiseen ja digitalisaatioon - Heidi Tapaninaho-Pitkänen henkilöstö- ja kehityspäälliköksi8.10.2020 10:00:00 EESTTiedote

Tampere-talo elää poikkeuksellista aikaa yhtiön 30-vuotisjuhlavuoden, kaikkien talotoimijoiden yhteisen suuren juhlavuoden sekä koronakriisin keskellä. Tapahtumayhtiö on toimialallaan hyvin poikkeuksellisella tavalla onnistunut koronatilanteesta huolimatta palvelemaan jo yli 40 000 asiakasta turvallisesti ja vastuullisesti kesäkuusta lähtien, rakentamaan turvallisen tapahtuman konseptin, toteuttamaan uudistusremontteja sekä hankkimaan uutta osaamista mm. hybriditapahtumien tuotannossa. Tänä aikana Tampere-talo näkee tärkeänä panostaa yhä enemmän myös strategiseen osaamisen kehittämiseen, työntekijäkokemukseen ja uusien digitaalisten palveluiden konseptointiin ja rakentamiseen. Tapahtumayhtiö on nyt palkannut kokeneen ammattilaisen vastaamaan näistä kokonaisuuksista, kun Heidi Tapaninaho-Pitkänen aloitti yhtiön henkilöstö- ja kehityspäällikkönä.