Tampereen seudulle houkutellaan matkailijoita helpottamalla verkosta ostamista

Visit Tampere on suunnannut katseet ja toimet vahvasti koronakriisin jälkeiseen aikaan. Ensiaskeleet omaan verkkokauppaan otettiin keräämällä kumppaneiden digitaalisesti myynnissä olevat tuotteet yhteen Osta verkosta -sivulle.

Koronaviruspandemian seuraukset ovat vaikuttaneet ja vaikuttavat matkailuun merkittävästi. Kuluttajien käyttäytyminen muuttuu ja digitaalisista kanavista ostaminen lisääntyy. Tampereen seudulla matkailuyritykset ovat ymmärtäneet hyvin verkkokaupan tärkeyden ja ovat kiinnostuneita kehittämään digitaalista myyntiä. Myös Visit Tampere kannustaa matkailutoimijoita digitaalisuuteen ja on kehittämässä alueellista verkkokauppa-alustaa. Kehityksen ensimmäisessä vaiheessa seudun digitaalisesti ostettavat palvelut on koottu yhteen Osta verkosta -sivulle.

– Koronaviruspandemian seurauksena kiinnostus kotimaan ja lähialueiden matkailuun lisääntyy. Jatkossa Keski-Euroopan markkinoilla kiinnostus puhdasta ja turvallista Suomea kohtaan kasvaa entisestään, kun taas kiinnostus matkailla Etelä-Euroopassa vähenee. Luontomatkailu on ollut pitkään matkailun nouseva trendi ja kiinnostus sitä kohtaan lisääntyy edelleen. Turvallisella ja luonnonkauniilla Tampereella on hyvät mahdollisuudet menestyä näillä markkinoilla, kertoo Visit Tampereen matkailujohtaja Jari Ahjoharju.

– Tänä päivänä ostamisen pitää olla helppoa ja vaivatonta, tai muuten tuote jää ostamatta. Digitaalinen ostoskanava toimii helposti niin kotimaisille kuin kansainvälisille matkailijoille, hän jatkaa.

Matkailun ja markkinoinnin asiantuntijaorganisaatio Visit Tampere Oy:n Osta verkosta -sivu kokoaa yhteen seudun yritysten verkossa myytävät palvelut ja auttaa seudulle saapuvaa matkailijaa löytämään kiinnostavat kohteet ja palvelut helpommin. Sivu ohjaa ostajan suoraan eteenpäin kumppaniyrityksen verkkokauppaan.

– Olemme kannustaneet matkailutoimijoita jo pitkään tarjoamaan tuotteitaan digitaalisesti. Se on entistä tärkeämpää nyt, kun ihmiset ovat siirtyneet koronakriisin myötä entistä enemmän digitaalisiin kanaviin. Osta verkosta -sivu kerää kumppaneidemme tuotteet yhteen ja palvelee sivustollamme vierailevia kotimaisia, kansainvälisiä ja lähimatkailijoita, Visit Tampereen tietopalveluiden erityisasiantuntija Turo Leppänen toteaa.

Osta verkosta -sivusta on tehty sekä suomen- että englanninkielinen versio. Sivulle on nyt listattu lähes 60 Visit Tampereen kumppaniyritystä ja sivu laajenee sitä mukaan, kun lisää kumppaneiden tuotteita tulee digitaaliseen myyntiin. Tuotteet on luokiteltu luontoaktiviteetteihin, koko perheen elämyksiin, seikkailuihin sisätiloissa, HungryForTampere-ravintoloihin, majoituksen tarjoajiin, kulttuurikohteisiin ja paikallisten tarjoamiin elämyksiin. Palvelua kehitetään koko ajan vastaamaan mahdollisimman hyvin matkailijoiden tarpeisiin. Kokonaisuudessaan Visit Tampere Partners -kumppaniverkostossa on noin 150 matkailualan toimijaa Tampereen seudulta.

– Jos yrittäjät miettivät sopivaa digimyyntikanavaa, autamme oikeiden ratkaisujen löytämisessä ja he voivat ottaa meihin yhteyttä, Turo Leppänen vinkkaa.

Tutustu Osta verkosta -sivuun.