Tampereen seudun innovaatiosetelillä saatiin aikaan kasvua, uusia työpaikkoja ja vientiä

Business Tampereen pk-, mikro- ja startup-yrityksille suunnatun innovaatiosetelipilotin tuloksista on nyt julkaistu vaikuttavuusarviointi.

Tampereen kaupunkiseutu otti ensimmäisenä Suomessa käyttöön sähköisen innovaatiosetelijärjestelmän. Kaikkiaan seteleitä myönnettiin 217 kappaletta ja 995.500 euron arvosta. Yritykselle tuen maksimimäärä oli 5000 euroa koko pilottihankkeen keston aikana.

Tulokset ovat hyviä. Setelillä saatiin luotua 27,5 uutta työpaikkaa, 50 % setelin saaneista yrityksistä ilmoitti aloittaneensa viennin tai laajentaneensa uudelle markkina-alueelle, 17 % sai merkittävää liikevaihdon lisäystä, ja 64 % pitää tätä todennäköisenä seuraavan 1-2 vuoden aikana.

”Seteli on toiminut juuri sellaisena innovaatiotoiminnan käynnistäjänä ja kasvun mahdollistajana kuten ajateltiinkin. Se on mahdollistanut yritysten kehitysprojektien läpiviennin ja luonut lisää työpaikkoja,” kertoo Tampereen kaupungin apulaispormestari Anna-Kaisa Heinämäki.

Esimerkiksi 82 % setelin saajista toteutti kehitysprojektin nopeammin kuin ilman seteliä. Lisäksi yli puolet vastanneista yrityksistä odottaa uusien työpaikkojen syntymistä innovaatiosetelin seurauksena seuraavan 1–2 vuoden aikana, jo syntyneiden 27,5 työpaikan lisäksi.

Myös palveluntuottajat hyötyivät monin tavoin. Heistä 80 % sai uusia asiakkaita, ja 33 %:lla on jo nyt jatkokehitystä käynnissä setelin saaneen yrityksen kanssa. Lisäksi seteli auttoi heitä palveluiden tuotteistamisessa ja kehittämisessä.

Vaikutukset palvelumarkkinoihin nähdään myönteisinä

Kilpailullisuus luo dynamiikkaa markkinoille ja antaa palveluyrityksille tasapuoliset mahdollisuudet toteuttaa julkisesti rahoitettuja palveluja. Setelit aktivoivat yritysten välistä yhteistyötä ja käynnistävät TKI-toimintaa, jota ei ilman seteliä ehkä syntyisi.

Setelimallin voi kohdistaa oman alueensa tarpeisiin. Kaupunkien ja maakuntien näkökulmasta seteli on käyttökelpoinen työkalu kasvupalvelujen järjestämiseen ja tuottamiseen sekä elinkeinostrategisten tavoitteiden tukemiseen.

Vaikuttavuusarvioinnin kustannushyötyanalyysin pohjalta päädyttiin siihen, että jokainen setelin muodossa jaettu euro tuottaa kahden vuoden kuluessa 3,4–5,4 euroa liikevaihtoa setelin saaneissa yrityksissä, ja setelin tuottaman arvonlisäyksen kerroin on välillä 1,0–1,7.

Business Tampereen innovaatioseteli toteutettiin Euroopan aluekehitysrahaston ja Tampereen kaupunkiseudun kuntien rahoittamana tammikuun 2016 ja kesäkuun 2018 välisenä aikana. Eri rahoitusmalleja mahdollisiin uusiin setelipanostuksiin arvioidaan myöhemmin uudestaan.

Video innovaatiosetelin käyttökokemuksista
Siirry videokanavalle

Tehdään Tampereen kaupunkiseudusta kansainvälisesti tunnustettu turvallisuusosaamisen keskittymä8.10.2018 12:21Tiedote

Tampereella on laadukasta turvallisuusalan osaamista ja nimekkäitä alan toimijoita. Tavoitteena on vahvistaa jo toimivan turvallisuusklusterin toimintaa sekä tehdä kaupunkiseudusta kansallisesti ja kansainvälisesti tunnustettu turvallisuusosaamisen keskittymä, joka toimii ja verkostoituu aktiivisesti. Tarkoituksena on saattaa turvallisuusalan yrityksiä yhteen, löytää uusia liiketoimintamahdollisuuksia sekä sanoittaa ydinviestit seudun vahvuuksista turvallisuuden saralla. Tule mukaan hankkeen avaustapahtumaan Kampusareenalle tiistaina 30.10.2018.