Tampereen seudun innovaatiosetelillä saatiin aikaan kasvua, uusia työpaikkoja ja vientiä

Business Tampereen pk-, mikro- ja startup-yrityksille suunnatun innovaatiosetelipilotin tuloksista on nyt julkaistu vaikuttavuusarviointi.

Tampereen kaupunkiseutu otti ensimmäisenä Suomessa käyttöön sähköisen innovaatiosetelijärjestelmän. Kaikkiaan seteleitä myönnettiin 217 kappaletta ja 995.500 euron arvosta. Yritykselle tuen maksimimäärä oli 5000 euroa koko pilottihankkeen keston aikana.

Tulokset ovat hyviä. Setelillä saatiin luotua 27,5 uutta työpaikkaa, 50 % setelin saaneista yrityksistä ilmoitti aloittaneensa viennin tai laajentaneensa uudelle markkina-alueelle, 17 % sai merkittävää liikevaihdon lisäystä, ja 64 % pitää tätä todennäköisenä seuraavan 1-2 vuoden aikana.

”Seteli on toiminut juuri sellaisena innovaatiotoiminnan käynnistäjänä ja kasvun mahdollistajana kuten ajateltiinkin. Se on mahdollistanut yritysten kehitysprojektien läpiviennin ja luonut lisää työpaikkoja,” kertoo Tampereen kaupungin apulaispormestari Anna-Kaisa Heinämäki.

Esimerkiksi 82 % setelin saajista toteutti kehitysprojektin nopeammin kuin ilman seteliä. Lisäksi yli puolet vastanneista yrityksistä odottaa uusien työpaikkojen syntymistä innovaatiosetelin seurauksena seuraavan 1–2 vuoden aikana, jo syntyneiden 27,5 työpaikan lisäksi.

Myös palveluntuottajat hyötyivät monin tavoin. Heistä 80 % sai uusia asiakkaita, ja 33 %:lla on jo nyt jatkokehitystä käynnissä setelin saaneen yrityksen kanssa. Lisäksi seteli auttoi heitä palveluiden tuotteistamisessa ja kehittämisessä.

Vaikutukset palvelumarkkinoihin nähdään myönteisinä

Kilpailullisuus luo dynamiikkaa markkinoille ja antaa palveluyrityksille tasapuoliset mahdollisuudet toteuttaa julkisesti rahoitettuja palveluja. Setelit aktivoivat yritysten välistä yhteistyötä ja käynnistävät TKI-toimintaa, jota ei ilman seteliä ehkä syntyisi.

Setelimallin voi kohdistaa oman alueensa tarpeisiin. Kaupunkien ja maakuntien näkökulmasta seteli on käyttökelpoinen työkalu kasvupalvelujen järjestämiseen ja tuottamiseen sekä elinkeinostrategisten tavoitteiden tukemiseen.

Vaikuttavuusarvioinnin kustannushyötyanalyysin pohjalta päädyttiin siihen, että jokainen setelin muodossa jaettu euro tuottaa kahden vuoden kuluessa 3,4–5,4 euroa liikevaihtoa setelin saaneissa yrityksissä, ja setelin tuottaman arvonlisäyksen kerroin on välillä 1,0–1,7.

Business Tampereen innovaatioseteli toteutettiin Euroopan aluekehitysrahaston ja Tampereen kaupunkiseudun kuntien rahoittamana tammikuun 2016 ja kesäkuun 2018 välisenä aikana. Eri rahoitusmalleja mahdollisiin uusiin setelipanostuksiin arvioidaan myöhemmin uudestaan.

Video innovaatiosetelin käyttökokemuksista
Siirry videokanavalle

XR Challenge -kilpailu hakee ratkaisuja teollisuuden haasteisiin virtuaalitodellisuuden keinoin – kahdeksan finalistiyritystä kisaavat 40 000 euron palkintosummasta12.6.2018 10:18Tiedote

XR Challenge -kilpailu huipentuu syyskuussa Tampereella järjestettävään tapahtumaan, jossa nyt julkistetut kahdeksan finalistiyritystä kilpailevat 40 000 euron voittosummasta. Opiskelijasarjassa tuomaristo palkitsi kolme parasta työtä stipendein. XR Challenge on virtuaalisen, lisätyn ja yhdistetyn todellisuuden yrityksille ja opiskelijoille suunnattu kansainvälinen haastekilpailu, jonka kautta päämiehet Fastems, Glaston Corporation ja Valmet hakevat globaaleille markkinoille sopivia tuote- ja palveluratkaisuja. Finaalitapahtuman yhteydessä järjestettävä avoin seminaari kokoaa alan toimijat sekä siitä kiinnostuneet yhteen ja tarjoaa mielenkiintoisia puheenvuoroja.

LEHDISTÖKUTSU: Innovaatioseteli-hankkeen päätöstilaisuus 13.6.20188.6.2018 12:52Kutsu

Tampereen kaupunkiseutu on ottanut ensimmäisenä Suomessa käyttöön digitaalisen innovaatiosetelijärjestelmän. Sen avulla on kokeiltu käytännössä uudenlaista rahoitusinstrumenttia ja digitaalista asiointijärjestelmää yritysyhteistyössä. Innovaatiosetelillä start up-, mikro- ja pk-yritykset ovat voineet ostaa tarvitsemiaan asiantuntijapalveluita liiketoimintansa kehittämiseksi. Setelillä on madallettu yritysten kynnystä innovaatio- ja kasvupalvelujen hyödyntämiseksi. Tervetuloa kuulemaan innovaatiosetelin toimintamallin toteutuksesta, kokemuksista, tuloksista, vaikuttavuudesta ja mahdollisuuksista!